فرهنگ و هنر

مردمی بودن دفاع مقدس برای کشور بازدارندگی ایجاد کرد

پیشکسوت دوران دفاع مقدس بابیان این‌که «یکی از ویژگی‌های دفاع مقدس، مردمی بودن آن بود»، گفت: شاید هیچ کشوری نتوانتد بسیج مردمی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت را ایجاد کند

محمدصادق یوسف‌نیا در گفت‌وگو با دانا نیوز درباره تاثیر دوران هشت سال دفاع مقدس بر ایمن سازی کشور، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دفاع مقدس، مردمی بودن آن بود و همین ویژگی هم موجب شد که دیگر دشمن به فکر تجاوز به کشورمان نیفتد. دفاع مقدس برخلاف برخی از جنگ‌های دوره خود مخصوص نظامیان نبود و بلکه یک جنگ همگانی بود. مردم ایران وقتی دیدند دشمن با تمام توان به آب و خاک آنها تجاوز کرده است، وارد میدان شده و در کنار نظامیان به دفاع از کشور پرداختند.

وی ادامه داد: بحث دفاع غیرنظامی در همه کشورها وجو دارد و در سایر کشورها هم اگر جنگی رخ دهد، مردم آن کشور برای دفاع از سرزمین خود به میدان می آیند اما شاید هیچ کشوری نتواند بسیج مردمی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت را ایجاد کند.  رهبری جنگ، مردم و مکتب اسلام سه عاملی بود که توانستند در کنار هم جنگ را همگانی و مردمی کرده و اجازه ندهند که دشمن خاک کشور را در اشغال خود نگه دارد. همین عوامل موجب موفقیت در دفاع از کشور شد. در آن مقطع، مردم کشور به تازگی با تلاش زیاد انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده بودند و به مکتبی اعتقاد داشتند که جهاد را برای آن‌ها تکلیف کرده بود؛ بنابراین تحت فرمان رهبر انقلاب در کنار نظامیان قرار گرفته و از انقلاب و کشور خود در برابر دشمن دفاع کردند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با بیان این‌که «مردمی شدن دفاع مقدس، برای کشور بازدارندگی ایجاد کرد»، گفت: مردمی شدن دفاع، تا سال‌ها کشور را ایمن نگه داشت با این حال اکنون مفهوم جنگ متفاوت شده و از حالت سخت به نرم تغییر پیدا کرده است بنابراین در کنارمسائل سخت‌افزاری باید به بخش نرم‌افزار توجه کرد زیرا دشمن در این زمینه حرکت می‌کند و برای تداوم بازدارندگی، هم به مسائل سخت‌افزری توجه داشت هم نرم‌افزاری.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا