فرهنگ و هنر

سرنوشت «آمستردام» و «سلمان فارسی»، تحقق آرزوی فرشچیان

تشییع پیکر مهدی ظهوری، برگزاری جلسه شورای عالی سینما و دومین جشن سینمای ایران در سراسر کشور، حمید جبلی، حمید آذرنگ و سجاد افشاریان روی صحنه تئاتر، تعطیلی تئاترها در روزهای پایانی هفته، مشکل در پخش قسمت آخر «آمستردام»، وضعیت ساخت سریال «سلمان فارسی»، محقق شدن یکی از آرزوهای محمود فرشچیان و برنامه ایران برای اجلاس عربستان گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری ۱۹ شهریور بود.

به گزارش دانا نیوز، روز یکشنبه ۱۹ شهریور پیکر مهدی ظهوری ـ مجری پیشکسوت تلویزیون ـ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع و به خاک سپرده شد.

برگزاری جلسه شورای عالی سینما و دومین جشن سینمای ایران 

در ادامه اخبار روز، رئیس سازمان سینمایی از برگزاری جلسه شورای عالی سینما در آستانه روز ملی سینما و با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد.

همچنین سازمان سینمایی کشور با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۶ شهریورماه تا ۱۳ مهرماه «دومین جشن سینمای ایران» را در سراسر کشور برگزار می‌کند.

از سوی دیگر، فیلم سینمایی «جنگ نفت‌کش‌ها» به نویسندگی و کارگردانی محمد بزرگ‌نیا و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی و محصول سال ۱۳۷۲ در یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی عرضه شد.

دست سینمای ایران برای معرفی فیلم به اسکار پُر است؟

بر اساس قوانین اسکار کشورهایی که متقاضی ارسال فیلم برای رقابت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار هستند، تا ۱۰ مهرماه فرصت دارند که نماینده سینمای خود را معرفی کنند. پیگیری‌ها حاکی از این است که دوشنبه ۲۰ شهریورماه کمیته انتخاب و معرفی فیلم به آکادمی، در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل می‌شود و با معرفی اعضا کار خود را آغاز می‌کند.

«بدون قرار قبلی» بهروز شعیبی برگزیده جشنواره کازان شد

افزون بر این‌ها، «بدون قرار قبلی» در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های اسلامی کازان روسیه موفق به دریافت دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

پروژه ایرانی در بازار محتوا و فیلم جشنواره بوسان

از سویی قرار است آرمین رحیمی‌نژاد، برگزیده دوره تهیه‌کنندگی کمیسیون فیلم بوسان، اولین پروژه سینمایی خود را در بازار جشنواره بوسان ارائه کند. این پروژه سینمایی با عنوان «مراسم» در بخش بازار محتوا و فیلم آسیایی جشنواره بوسان (Asian Content and Film Market) ارائه خواهد شد.

یک انیمیشن وارد رقابت اسکار بین‌المللی شد

اعلام نتایج «بخش مجالس شبیه‌خوانی» جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

هیات ارزیابی و انتخاب «بخش مجالس شبیه‌خوانی» بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، پذیرفته‌شدگان نهایی دو حوزه «مجالس غریب» و «مجالس نو» این بخش را معرفی کرد.

حمید جبلی، حمید آذرنگ و سجاد افشاریان روی صحنه تئاتر

همچنین سالن‌های تئاتر فعالیت خود را با اجرای چند اثر نمایشی جدید ادامه می‌دهند و این روزها نمایشنامه‌هایی از زنده‌یاد اکبر رادی، حمید جبلی، حمیدرضا آذرنگ، سجاد افشاریان و … در تئاترهای تهران روی صحنه‌اند.

تعطیلی تئاترها در روزهای پایانی هفته

و این‌که تالارهای نمایشی کشور از ۲۲ تا ۲۵ شهریورماه اجرایی ندارند.

مشکل در پخش قسمت آخر «آمستردام» 

تعویق در انتشار قسمت آخر از «آمستردام»، با گمانه‌هایی مبنی بر توقف پخش این سریال از سوی ساترا مواجه شده بود؛ اما به گفته‌ معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا مجوز پخش قسمت آخر این سریال مدت‌هاست که صادر شده و دلیل پخش نشدن قسمت آخر ایجاد مانع از سوی ساترا نبوده است.

سریال «سلمان فارسی» در چه وضعیتی است؟ 

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر توقف ساخت سریال تاریخی مذهبی «سلمان فارسی»، خبرنگار دانا نیوز پیگیر ماجرا شد که در نهایت روابط عمومی سریال توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

همچنین رییس سازمان صداوسیما در آخرین اظهارنظر درباره سریال «سلمان فارسی» تاکید کرد که مراحل تولید این مجموعه به کارگردانی داوود میرباقری با قدرت ادامه دارد.

واکنش ضرغامی به قسمت آخر «حیثیت گمشده»

مراسم بدرقه شمس آقاجانی

در ادامه اعلام شد که مراسم تشییع پیکر شمس آقاجانی دوشنبه (۲۰ شهریور) از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در خانه هنرمندان برپا می‌شود. 

چرا اسطوره‌های غربی جایگزین اسطوره‌های‌مان می‌شوند؟

فریدون ناصحی «شب شوپن» برگزار می‌کند

این در حالی است که فریدون ناصحی از نوازندگان پیشکسوت پیانو روز جمعه، هفتم مهرماه، تازه‌ترین رسیتال پیانو خود را با عنوان «شب شوپن و لیست» در تالار وحدت برگزار خواهد کرد.

یکی از آرزوهای محمود فرشچیان محقق شد

در این روز همچنین نشست هم‌اندیشی رسانه‌ها با موضوع اجرایی کردن شیوه‌نامه نظام استاد و شاگردی در آموزش هنر کشور، روز جاری برگزار و با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و همچنین به همت دانشگاه آزاد، نظام استاد ـ شاگردی در آموزش هنر کشور برای واحد ویژه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد محمود فرشچیان در رشته نگارگری اخذ و در دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۲ درج شد.

و این‌که نمایشگاه داستانک‌های عاشورایی «ده» در گالری مجازی نگارستان به نمایش درآمد.

برنامه ایران برای اجلاس عربستان چیست؟

چهل‌وپنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو درحالی در ریاض آغاز می‌شود که ۵۰ میراث فرهنگی و طبیعی از بیش از ۴۰ کشور برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو نامزد شده‌اند. از ایران نیز دو پروندۀ «کاروانسراها» و «منظر ماسوله» پیشنهاد شده است.

عربستان در اجلاس یونسکو به دنبال چیست؟

مصر چگونه گردشگری خود را نجات داد؟

کوه مقدس ژاپن در محاصره

در نهایت این‌که حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد.

سرنوشت شیعیان عراق که با صدام همکاری نکردند

انتهای پیام 

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا