اقتصادی

قدرتمند کردن بانک بریکس به نفع همه اعضاست

یکی از اقتصادانان معتقد است که بانک بریکس باید نقش بزرگتری ایفا کند.

به گزارش دانا نیوز به نقل از راشا، تشپو کاگادیما، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: بانک توسعه جدید (NDB) می‌تواند نقش کلیدی در ایجاد ارز مشترک برای گروه بریکس از اقتصادهای بزرگ در حال ظهور ایفا کند.

این بانک مستقر در شانگهای یک موسسه توسعه مالی چندجانبه است که در سال ۲۰۱۴ توسط کشورهای بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تاسیس شد.

به گفته کاگادیما، تحلیلگر مستقل اقتصادی و انرژی، قدرتمندتر کردن بانک بریکس به نفع همه اعضای آن خواهد بود، اما ابتدا خود این گروه باید «نهادسازی» شود و منشوری ارائه دهد.

این کارشناس در حاشیه اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ گفت: «تبدیل بریکس به یک ارگان منشور به مذاکرات درباره ارز بریکس انگیزه می‌دهد».

کاگادیما بیان کرد که روند دلارزدایی از قبل آغاز شده است و به کشورهای بریکس کمک خواهد کرد تا به سمت یک ارز واحد حرکت کنند، جایی که بتوانند نفوذ مستقیم داشته باشند، همچنین بتوانند از نظر ساختارهای اقتصادی کشورهای خود یک خط کنترل ایجاد کنند.

وی در همان زمان مدعی شد که حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارز واحد بریکس ظهور کند.

این اقتصاددان پیشنهاد کرد: «برای رهبران این گروه در این مقطع خاص به جای صحبت در مورد ارز بریکس، این ارزش وجود دارد که رنمینبی (یوان) چین به‌ عنوان ارز تسویه حساب تجاری همچنین وام و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود».

کاگادیما توضیح داد که یوان در حال حاضر در سبد ارزهای ذخیره جهانی گنجانده شده است، در حالی که ایجاد یک ارز قانونی جدید از صفر به‌ طور بالقوه پیچیدگی‌های قابل توجهی را با بانک‌های مرکزی کشورهای بریکس به دنبال خواهد داشت.

وی معتقد است که با پذیرش واحد پول چین، بریکس می‌تواند کشورهای عضو خود را از آشفتگی‌های اقتصادی نیز دور نگه دارد.

به گفته او آفریقای جنوبی به دلیل نوسانات ارز، تضعیف راند را بیشتر به دلیل استفاده از دلار احساس می‌کند. فکر می‌کنم اگر این اجلاس رنمینبی را تصویب کند، یک موج شوک جهانی خواهد بود.

با این وجود، این اقتصاددان تاکید کرد که بانک توسعه ملی باید ظرفیت مالی خود را افزایش دهد تا بتواند در آینده ارز بریکس منتشر کند.

به نظر وی، این اقدام به کشورهای آفریقایی کمک می‌کند که کمتر به غرب تکیه کنند زیرا نشان داده است که در توسعه یا پیشرفت هیچ اقتصادی در قاره آفریقا سودمند نبوده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا