اقتصادیبرترین های کسب و کار

انبوه‌سازان از کجا مقاطع فولادی می‌خرند؟

اگر از فعالان حوزه ساخت و ساز هستید، احتمالاً این سؤال را چند باری از خود و دیگران پرسیده‌اید. چرا که به نظر می‌رسد انبوه‌سازی شغلی پردرآمد است و برای رسیدن به درآمد بالا در این شغل، خریدن مایحتاج اولیه با قیمت پایین و کف بازار، از ملزومات است و یک انبوه‌ساز کارکشته، می‌تواند الگوی اقتصادی خوبی برای هر کسی باشد که تجربه چندانی در حوزه ساخت و ساز ندارد.

تنها مشکلی که وجود دارد این است که احتمالاً هر انبوه‌سازی، نحوه خرید مصالح و به خصوص آهن‌آلات مورد نیازش را به شما نمی‌گوید و فوت کوزه‌گری را برای خود نگه می‌دارد. در این مقاله قصد داریم تا به شما این فوت کوزه‌گری را یاد بدهیم و بگوییم که کجا قیمت آهن ارزان‌تر و به صرفه‌تر بوده و دسترسی آن بهتر است. به همین دلیل، در این مقاله روش‌های مختلف خرید آهن‌آلات بررسی و مقایسه شده است:

1.   خرید سنتی از بازار آهن: ارزشش را دارد؟

نخستین راهی که برای تأمین آهن‌آلات به ذهن هر کسی می‌رسد، مراجعه به آهن‌فروش محل یا بازار آهن‌آلات شهر است. اگر قصد دارید تا علاوه بر خرید محصول با کیفیت، از ساخت و ساز خود سود هم ببرید، خرید از بازار آهن برای شما مثل این است که رستورانی بزنید و مواد اولیه مورد نیازتان را از بقالی محل و به قیمت روی محصول، تأمین کنید.

به عنوان مثال، قیمت میلگرد در بازار آهن معمولاً از قیمت درب کارخانه چند هزار تومانی بالاتر است تا مغازه‌دار بتواند در کنار تأمین هزینه‌های خود مثل اجاره، مالیات، برق و …، حاشیه سودی هم داشته باشد. علاوه بر بالا بودن قیمت در بازار، چالش‌های دیگری نیز سر راه شما قرار می‌گیرد:

  • الزامی بودن مراجعه به بازار برای خریدهای اول و در گرما و سرما
  • ضعیف بودن احتمال پیگیری در صورت مورد تأیید نبودن کیفیت بار ارسال شده
  • مشکل تأمین وسیله برای حمل و نقل بار
  • جور نبودن جنس
  • ساعت کاری مشخص و محدود

2.   خرید از درب کارخانه و بورس کالا: ارزان و بی‌دردسر یا پر چالش؟

اگر بخواهیم جواب این سؤال را بدهیم، باید بگوییم که چالش‌های خرید از درب کارخانه و بورس کالا نیز کم نیست. در خرید از این 2 مرجع، چالش‌های یکسانی در پیش دارید. یکی از این چالش‌های مشترک، خرید بر اساس برنامه زمان‌بندی کارخانه است. برخی از کارخانه‌ها تنها در روزهای خاصی در هفته و آن هم در ساعات اداری، بارگیری انجام می‌دهند و شما باید برنامه پروژه خود را با آن هماهنگ کنید. در کنار این موضوع، چالش ارتباط برقرار کردن با کارخانه و واحد فروش آن و متقاعد کردن آن‌ها برای ارسال بار با ظرفیت کم را نیز در نظر بگیرید.

حداقل ظرفیت بار، یکی دیگر از چالش‌ها در خرید از درب کارخانه و بورس کالا است. در خرید از درب کارخانه، شما باید یک ظرفیت بار معادل 20 تن یا یک تریلی را خریداری کنید و این ظرفیت ممکن است از کارخانه تا کارخانه‌ای دیگر، اندکی متفاوت باشد. در خرید از بورس کالا نیز همین قانون بر قرار است.

با این تفاوت که در بورس کالا، شما نمی‌توانید تعیین کنید که کارخانه چه سایزهایی از یک محصول را برای شما بفرستد، چرا که صرفاً باید مقاطعی را خریداری کنید که تولیدکننده در آن هفته، در سبد کالای خود قرار داده است. به عنوان مثال، قیمت نبشی کارخانه‌ای در بورس، به نظر شما مقرون به صرفه می‌آید، اما وقتی سایزهای موجود در سبد را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که به کار شما نمی‌آیند و در صورت خرید، تنها سرمایه‌تان به هدر می‌رود.

همچنین دنگ و فنگ‌های خرید از بورس کالا نیز از هر روش دیگری بیشتر است. چرا که مسیر ثبت‌نام و فعالیت تجاری در بورس کالا، برای افراد حقیقی چندان هموار نیست و زمان زیادی می‌برد و شاید شما مجبور شوید که برای تأمین آهن‌آلات پروژه‌تان، از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کنید. همچنین خرید از بورس رقابتی بوده و ممکن است خریدار دیگری با قیمت بهتر، سبد محصولی که به آن امید بسته‌اید را بخرد!

3.   خرید اینترنتی آهن‌آلات: به صرفه، سریع و کم دردسر!

در زمانه‌ای که تقریباً هر کالا و خدماتی را می‌توان به صورت اینترنتی خرید و دریافت کرد، بعید است که نتوانید مقاطع فولادی را به صورت آنلاین بخرید. سایت‌های فروش آنلاین مقاطع فولادی روز به روز در حال افزایش هستند و چند سالی است که توانسته‌اند بخش بزرگی از سهم بازار را به خود اختصاص دهند. اکثر این سایت‌ها، در حقیقت همان بنگاه‌ها و مؤسسات تجاری هستند که پیش‌تر به صورت آفلاین در این حوزه فعالیت می‌کردند و برخی از آن‌ها نیز سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارند.

در خرید از این سایت‌ها، اکثر مشکلاتی که در روش‌های قبلی گفتیم، وجود ندارد. به عنوان مثال، شما مجبور نیستید که حتماً سفارشتان را در ساعات اداری ثبت کنید، چرا که امکان ثبت سفارش در تمامی ساعات شبانه‌روز وجود دارد و کارشناسان فروش این سایت‌ها، در ساعات اداری پیگیری تأمین سفارش شما را انجام خواهند داد. جدای از تنوع بالا در محصولات، تولیدکننده و سایز، قیمت آهن‌آلات در این سایت‌ها معمولاً به روز است و به دلیل رقابتی بودن بازار فروش آنلاین آهن، امکان درج قیمت بالاتر از درب کارخانه در این سایت‌ها وجود ندارد.

آسرون (www.asroon.com) یکی از همین سایت‌های فروش آنلاین آهن‌آلات است که هم محصولات متنوع و هم قیمت‌های منصفانه دارد. کیفیت محصولات فولادی ارسالی نیز پای بار و توسط واحد کنترل کیفیت آسرون چک می‌شود و از نظر اصل بودن و کیفیت کالا، خیال شما را راحت می‌کند. در کنار همه این مزایا، نهایت زمانی که شما باید برای تأمین بارتان توسط آسرون منتظر بمانید، بیشتر از 7 روز نمی‌شود.

احتمالاً با خواندن این مقاله به این نتیجه رسیده‌اید که اکثر انبوه‌سازان مقاطع فولادی مورد نیاز خود را از کجا می‌خرند و چگونه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند. در انتخاب بین روش‌های دوم و سوم، این شما هستید که باید بسنجید که زمان و ارتباطات لازم برای خرید از درب کارخانه و بورس کالا را دارید یا خیر. اگر جوابتان خیر است، باید به سراغ خرید اینترنتی آهن‌آلات بروید که شاید در ظاهر به خوبی روش دوم نباشد، اما در نهایت مقرون به صرفه‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر از تمامی روش‌ها است.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا