فرهنگ و هنر

اختصاص بیش از یک‌ میلیارد برای نورپردازی مناره آجری خرم‌آباد

دانا نیوز/لرستان مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از اختصاص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای نورپردازی و ساماندهی اطراف مناره آجری خرم‌آباد خبر داد.

عطا حسن‌پور بیست و چهارم مرداد ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای توسعه صنعت گردشگری، بهسازی و زیباسازی حریم آثار و ابنیه تاریخی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی لرستان، نورپردازی مناره آجری خرم‌آباد را در دستور کار قرار داد.

وی بیان کرد: با توجه به قرار داشتن مناره آجری در ورودی شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان و به منظور معرفی و زیباسازی این بنا عملیات نورپردازی آن بزودی آغاز می‌شود.

حسن‌پور با بیان اینکه مناره آجری، جاذبه‌ای تاریخی در جنوب شهر خرم‌آباد است که قدمت آن به قرن چهارم هجری بر می‌گردد افزود: این بنای ارزشمند با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در کنار شهر قدیمی شاپورخواست بر روی پایه‌ای سنگی بنا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: این مناره در گذشته‌های دور میل راهنما و دیده‌بانی بوده و برای نگهبانی از شهر و هدایت کاروانیان عبوری استفاده می‌شده است و با توجه به سبک معماری بنا، احتمالاً تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروایی دیلیمان برمی‌گردد.

وی ادامه داد: بلندای مناره آجری بر اثر عوامل طبیعی کاهش یافته و اکنون با احتساب پایه سنگی، ارتفاع آن به ۳۰ متر و حداکثر قطر آن به ۴.۵ متر می‌رسد. ‌

حسن‌پور با اشاره به اینکه ورودی بنا در قسمت غربی قرار گرفته و بعد از عبور از ۹۹ پله می‌توان به پشت‌بام مناره دسترسی پیدا کرد، خاطرنشان کرد: این بنا مربوط به دوره آل‌بویه بوده و به شماره ۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا