فرهنگ و هنر

۳۰ شی و سند تاریخی در دولت سیزدهم به کشور بازگردانده شد

دانا نیوز/خراسان رضوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳۰ شی و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است.

به گزارش دانا نیوز، سید عزت‌الله ضرغامی عصر چهارشنبه هفتم تیر ماه در بازدید از سد تاریخی فریمان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با تلاش‌های دولت سیزدهم و همکاری وزارت میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و نمایندگی سیاسی ایران در لندن سنگ‌نگاره ساسانی به ایران بازگشت، افزود: این مجسمه در دهه ۶۰ به صورت قاچاق از کشور خارج شده بود که پس از پیگیری حقوقی، مسائل آن رفع و سرانجام وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه این سنگ‌نگاره حدود هفت سال پیش در بریتانیا کشف و ضبط شد، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌ دستی در دولت سیزدهم با پیگیری‌های جدی تاکنون موفق به استرداد ۳۰ شی فرهنگی تاریخی به ایران شده که در نوع خود کم‌نظیر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اینکه برخی سؤال می‌کنند چرا هنوز در برخی موزه‌های بزرگ و مشهور دنیا اشیای تاریخی ایران و کشورهای اسلامی وجود دارد و بازنمی‌گردد؟ اظهار کرد: ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم ولی بسیاری از آن‌ها در دوره پهلوی و از نظر خارجی‌ها به صورت قانونی خارج شده که بعضا آن اشیا را فروخته‌اند. هنگامی که این اشیا به صورت قانونی از کشور خارج شده باشد، پیگیری و بازگرداندن آن‌ها دشوار می‌شود.

وی با بیان اینکه در وهله نخست اولویت ما بازگرداندن اشیایی است که به صورت غیرمجاز از کشور خارج شده است، گفت: در مورد سایر اشیای تاریخی ارزشمند که به صورت قانونی هم خارج شده باشد، در نشست پارسال کشورهای صاحب تمدن باستانی در عراق پیشنهاد دادیم که همه کشورهای صاحب تمدن اسلامی بالاتفاق موضوع بازگشت اشیای تاریخی خود را به کشورشان پیگیری کنند که همه موافقت کردند و این موضوع به عنوان یک مصوبه اعلام شد.

ضرغامی با اشاره به اینکه کشور ما صاحب تمدن ۷۰۰۰ ساله است، اظهار کرد: هویت ما جزو شناخته‌شده‌ترین هویت‌های بشری است و آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم، چه ملموس و ناملموس، متعلق به همه بشریت است.

وی با تأکید بر اینکه این‌ اشیا باید در کشور خود ما نگهداری، ترویج و معرفی شود و فرصتی برای مردم دیگر کشورها شود تا از نزدیک آن‌ها را ببینند و با فرهنگ و مردم ایران بیشتر آشنا شوند، عنوان کرد: این‌ها تاریخ ملت‌هاست که باید به جای اصلی خود بازگردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خاطرنشان کرد: هرکس می‌خواهد چنین میراثی را مشاهده کند، باید به کشور اصلی سفر کند. امروز کشورهای صاحب تمدن‌های باستانی کاملا با این موضوع موافق هستند.

وی گفت: امیدواریم کشورهای غربی که در دوره‌های قبل با استفاده از ضعف دولت‌های غیر مردمی این اشیا را خارج کرده‌اند، در این زمینه همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند.

ضرغامی در ادامه با بیان اینکه فریمان به لحاظ بناهای تاریخی ملموس بسیار غنی و قابل توجه است، از سد فریمان به عنوان یکی از سازه‌های ارزشمند و میراث تاریخی دوره تیموری نام برد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از سازه‌ها مثل نظام آبی شوشتر که ثبت جهانی شده، از همه جای دنیا بازدیدکننده دارد.  

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: سد فریمان به لحاظ مهندسی و توانمندی سازه به عنوان یک الگوی بسیار ارزشمند از نظر معماری تاریخی ایران به‌شمار می‌رود.

سد فریمان سدی تاریخی است که روی رودخانه فریمان در ۱۱ کیلومتری شهر فریمان و ۷۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی مشهد ساخته شده‌ است. زمان ساخت این اثر تاریخی به دوره تیموری نسبت داده می‌شود که در دوره‌های مختلف مرمت و بازسازی شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی که به خراسان رضوی سفر کرده، عصر امروز به فریمان سفر کرد.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا