برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

درمان افسردگی با ان ال پی

چه زمانی از روانشناسی ان ال پی استفاده می‌شود؟

روانشناسی ان ال پی یا علم برنامه‌ریزی عصبی کلامی، زمانی استفاده می‌شود که افراد تمایل به توسعه شخصی یا دستیابی به اهداف مرتبط با کار مانند افزایش بهره‌وری و پیشرفت در هر حرفه‌ای را دارند. همچنین این نوع از روانشناسی در درمان مشکلات روانی زیر نیز کاربرد دارد.

  • اضطراب
  • افسردگی
  • ترس و فوبیا
  • عزت نفس ضعیف
  • مدیریت وزن
  • سوء استفاده از مصرف مواد مخدر
  • فشارهای روانی
  • اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)

تا به امروز مطالعات زیادی بر روی تاثیر روانشناسی ان ال پی بر مشکلات روانی بالا انجام شده که هر یک نتایج متفاوتی به همراه داشتند؛ اما در نهایت منجر به این نظر مشترک شده که NLP ممکن است در درمان مشکلات روانی بالا موثر واقع شود. با آموزش ان ال پی همراه ما در چراغ سبز باشید.

چه مواردی از روانشناسی ان ال پی انتظار میرود؟

روانشناسان و درمانگران از تکنیک‌های NLP برای شناسایی سیستم بازنمایی ترجیحی یا PRS بیماران خود استفاده می‌کنند و در واقع روش ارتباط با بیمار و اهداف درمانی او را بر این اساس تنظیم خواهند کرد. در واقع افراد از لحاظ سمعی و بصری جهان پیرامون خود را با سیستم بازنمایی ترجیحی یا PRS مشاهده می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین تکنیک‌های روانشناسی ان ال پی می‌پردازیم.

لنگر انداختن یا تکیه گاه ذهنی: یکی از اصلی‌ترین تغییرات فردی در ان ال پی، تکنیک لنگر اندازی است. براساس این تکنیک ماشه یا محرکی برای فرد ساخته می‌شود که عکس العمل خاصی را ایجاد می‌کند و در هر یک از حواس پنجگانه اثرگذار است.

تغییر باور: در طی تکنیک تغییر باور، افکار یا باورهای منفی بیمار که او را از رسیدن به خواسته‌هایش منع می‌کند، بطور کلی تغییر پیدا می‌کند.

چارچوب‌بندی مجدد: تکنیک چارچوب‌بندی مجدد کمک می‌کند تا رفتار، موقعیت و کیفیت زندگی افراد معنای جدیدی پیدا کند و فرد بجای پیروی از الگوهای رفتاری ناسازگار، از واکنش‌های جدیدی استفاده کند.

تجسم: تکنیک تجسم کمک می‌کند تا بیمار تصویر چیزهایی که به آن‌ها تمایل دارد را در ذهن خود ایجاد کند.

تفکیک بصری – حرکتی: تکنیک تفکیک بصری – حرکتی به بیمار کمک می‌کند تا یک تجربه تخیلی را در خارج از بدن خود احیا کند.

روانشناسی ان ال پی چگونه کار میکند؟

روانشناسی ان ال پی یا علم برنامه‌ریزی عصبی کلامی به بیماران کمک می‌کند تا ذهن، نحوه تفکر و رفتار خود را به خوبی درک کنند. در واقع با کمک تکنیک‌های NLP بیماران یاد می‌گیرند که چگونه خلق و خو و احساسات خود را مدیریت کرده و نحوه پردازش اطلاعات ذهنی خود را مجدد برنامه ریزی کنند.

همچنین روانشناسی ان ال پی طراحی شده تا به بیماران کمک کند، دلایل موفقیت خود در گذشته را شناسایی کنند و برنامه ریزی کنند که چطور در سایر زمینه‌های زندگی خود به موفقیت برسند. همچنین درمانگران ان ال پی معتقدند که پاسخ مشکلات بیماران در درون آن‌ها نهفته است و برای حل مشکلات خود باید به درونشان سر بزنند.

روانشناسان ان ال پی با برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی با بیماران، همدلی و ارتباط خود را به آن‌ها منعکس می‌کنند. سپس با جمع‌آوری اطلاعاتی درباره بیمار، زمینه‌های مشکلات او را شناسایی می‌کنند. در طول مسیر روانشناسی ان ال پی، درمانگر هر موضوعی که منجر به تفکر منفی و ارتباط نادرست با بیمار می‌شود را به سرعت تصحیح می‌کند.

روش درمانی مبتنی بر NLP زمانی به پایان می‌رسد که بیمار بتواند تغییرات رفتاری مثبتی را با زندگی روزمره خود ادغام کند. روش درمانی ان ال پی بسته به فرد و میزان مشکل او می‌تواند کوتاه یا بلند مدت باشد.

NLP چیست؟

NLP رویکردی برای ارتباط و توسعه شخصی است که بر نحوه سازماندهی تفکر، احساسات و زبان افراد تمرکز دارد و برای ارزیابی و درمان انواع علائم بالینی مانند افسردگی، اضطراب و استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. ان ال پی به عنوان ابزاری در روانشناسی شناخته می‌شود که برای تغییر بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روانشناسی ان ال پی تجربیات ذهنی افراد را با جزئیات تجزیه و تحلیل می‌کند و دستورالعملی برای نتایج مثبت آن‌ها رائه می‌دهد. NLP در مقایسه با سایر رویکردهای روانشناسی، می‌تواند نقاط قوت منحصر به فردی مانند تجزیه و تحلیل و استفاده فعال از حرکت بدن ارائه دهد.

ان ال پی یک روش درمانی بسیار کاربردی است که بیمار در هر جا و زمانی که تمایل داشته باشد می‌تواند آن را تمرین کند. همچنین این روش در مقایسه با روان درمانی سنتی، نتایج نسبتا سریعی به دنبال دارد. چرا که درمانگران سنتی بر این باورند که هر تغییر معناداری در افراد، نیازمند زمان طولانی است. برای مثال روانشناسی ان ال پی می‌تواند به بیماران کمک کند تا در کمتر از یک ساعت بر فوبیا خود غلبه کنند یا تنها در چند جلسه درمانی یک رفتار ناخواسته را از بین ببرند.

موارد استفاده گسترده از ان ال پی

روانشناسی NLP به دلیل کاربردهای گسترده، به صورت فعال در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ان ال پی به متخصصان و درمانگران حوزه روانشناسی کمک می‌کند تا مشکلات بیماران خود را بهتر درک کنند و در مسیر موثری به درمان آن بپردازند. در کشورهایی مانند ایالت متحده بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حوزه روانشناسی ان ال پی آموزش دیدند.

همچنین بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰ بیش از ۲۰۰۰ معلم در حوزه روانشناسی NLP آموزش دیدند تا در مسیر بهتری بتوانند با دانش آموزان خود ارتباط برقرار کنند. در ژاپن نیز بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ بیش ۱۷۰۰ نفر گواهینامه روانشناسی ان ال پی دریافت کردند. کتاب‌های مربوط به روانشناسی NLP نیز در سطح بازار طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است.

۵ تکنیک برتر روانشناسی ان ال پی

تمامی تکنیک‌های NLP عملگرا هستند؛ چرا که بجای تمرکز بر چرایی مشکلات، بر روی چگونگی بروز آن‌ها تمرکز دارند. در واقع روانشناسی ان ال پی به سه سوال پاسخ می‌دهد، اینکه چگونه می‌توانید به افکار و احساسات خود واکنش متفاوت نشان دهید؟، چگونه می‌توانید سبک ارتباطی خود را با شرایط وفق دهید؟ و چگونه می‌توانید طرز فکر خود را تغییر دهید؟ در ادامه به معرفی ۵ تکنیک برتر روانشناسی ان ال پی می‌پردازیم.

۱- آموزش تصویرسازی

آموزش تصویرسازی که به تمرین ذهنی نیز معروف است؛ یکی از تکنیک‌های کلاسیک NLP یا علم برنامه‌ریزی عصبی کلامی و مبتنی بر تجسم است. این تکنیک یک تمرین عالی برای افراد مبتدی است؛ چرا که ساده و خطی است. نکته کلیدی در انجام این تکنیک آن است که یک صحنه بسیار دقیق از انجام موفقیت آمیز یک عمل در ذهن خود بسازید و زبان بدن خود را تصور کنید.

شما باید در این لحظه مطمئن، مصمم و راحت باشید، از خود اعتماد به نفس تراوش کنید، انرژی اطراف خود را احساس کنید و تا جایی که ممکن است با جزئیات زیادی به این عمل موفقیت آمیز بپردازید. تکنیک آموزش تصویری برای ایجاد اطمینان مطلق در خود و توانایی‌هایتان ضروری است.

۲- سوئیش

زمانی که برای تکنیک‌های پیشرفته NLP آماده می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم از تکنیک سوئیش استفاده کنید. براساس این تکنیک ابتدا باید تصویر واضحی از چیزهایی که نمی‌خواهید را در ذهن خود ایجاد کنید و آن را بزرگ و روشن به یاد آورید. سپس یک تصویر واضح از چیزی که می‌خواهید را جایگزین آن کنید و آن را کوچک و کسل کننده جلوه دهید.

حال آن‌ها را برعکس کنید، تصویر چیزی را که می‌خواهید در پیش زمینه ذهن خود بیاورید و آن را روشن و روشن‌تر کنید. سپس تصویری را که نمی‌خواهید در پس زمینه ذهن خود بیندازید و آن را خاکستری و بی‌رنگ کنید. این حرکت را سه تا پنج بار تکرار کنید. در واقع با این کار مغز افراد برای تقویت نکات مثبت و تضعیف نکات منفی آموزش می‌بیند.

۳- مدل سازی

مدل‌سازی یکی از تکنیک‌های آموزش ان ال پی است که توجه ورزشکاران و کارآفرینان موفق زیادی را به خود جلب کرده است. این تکنیک براساس قانون جذب عمل می‌کند؛ در واقع قانون جذب بیان می‌کند که هر چیزی که دائما به آن فکر می‌کنید و روی آن تمرکز دارید به سمت شما حرکت می‌کند.

پس براساس تکنیک مدل‌سازی و با توجه به قانون جذب، برای ارتقای زندگی خود باید اطرافتان را از افرادی احاطه کنید که به موفقیت مورد نظر شما دست پیدا کردند و بر روی الگوهای رفتاری آن‌ها متمرکز شوید. پس هر چه الگوهای بیشتری در زندگی خود داشته باشید، بیشتر می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید.

۴- آینه کاری

 براساس قانون ۷-۳۸-۵۵ تنها ۷ درصد از پیام‌های شما از طریق کلمات منتقل می‌شوند و لحن صدای شما نیز ۳۸ درصد نقش دارد؛ اما زبان بدن ۵۵ درصد از پیام شما را منتقل خواهد کرد. آینه‌کاری یکی از تکنیک‌های روانشناسی NLP است که از زبان بدن برای ایجاد ارتباط فوری و رابطه با هر کسی استفاده می‌کند.

زمانی که با کسی صحبت می‌کنید، زبان بدن خود را به زبان او منعکس کنید و اگر شخص روبروی شما انرژی بالایی دارد؛ پس با آن سطح انرژی خودتان را تطبیق دهید. با این کار شما از دید شخص مقابلتان فردی قابل اعتماد هستید، چرا که درست مانند خود او رفتار می‌کنید.

۵- تکنیک طلسم

تکنیک طلسم یکی از تکنیک‌های قدرتمند روانشناسی ان ال پی است. تکنیک طلسم کمک می‌کند تا فیزیولوژی و کلمات شما تغییر پیدا کند تا حالتی از اعتماد به نفس کامل در وجود شما ایجاد شود. در واقع با کمک این تکنیک، با تجسم آنچه می‌گویید و با تمام شدتی که می‌توانید خود را در اوج قدرت قرار می‌دهید. تکنیک طلسم روش موثری برای برنامه‌ریزی مجدد ذهن و ایجاد باورهای توانمند است.

۵ تکنیک معرفی شده در بخش بالا، از رایج‌ترین تکنیک‌هایی هستند که ممکن است در جلسات روانشناسی ان ال پی مورد استفاده قرار گیرند. علم برنامه‌ریزی عصبی کلامی یا NLP با مجموعه‌ای از پیش فرض‌ها شروع می‌شود و این بازخورد را به ما می‌دهد که شکست یک نوع موفقیت است که اگر ما مسیر درست خود را پیدا کنیم، می‌توانیم دوباره بلند شویم و به موفقیت اصلی دست پیدا کنیم. در واقع روانشناسی ان ال پی به ذهنیت رشد اعتقاد دارد و بر این باور است که افراد می‌توانند زندگی خود را تغییر دهند، آنچه می‌خواهند انجام دهند و به چیزهایی برسند که آن را آرزو دارند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا