بین الملل

صید راهبردی حزب‌الله؛ حمله‌ای که حقایق زیادی را روشن کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین دانا نیوز، رسانه‌های اسرائیلی، صبح روز شنبه (۱۶ دی)، از فعال شدن آژیرهای خطر در ۹۴ شهرک در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند و پس از آن صدای دهها انفجار فضایی از رعب و وحشت را در میان شهرک‌نشینان حاکم کرد.

لحظاتی بعد، مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد در پاسخ اولیه به ترور شهید «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و همراهان او، پایگاه اطلاعاتی مرون در شمال فلسطین اشغالی را -یکی از دو پایگاه اطلاعاتی اصلی رژیم صهیونیستی- را با ۶۲ راکت هدف حمله قرار داده است.

این حمله دقیق و کم سابقه حزب‌الله، از دو جهت به شکل چشم‌گیری قابل توجه است و بدون شعار و بلوف، موجب نگرانی مقامات نظامی و سیاسی اسرائیلی شده است.

موضوع اول در اهمیت پایگاه «مرون» است، هدف‌گیری این پایگاه می‌تواند بخش قابل توجهی از توان اطلاعاتی ارتش اشغالگر را برای حملات هوایی به جنوب لبنان از بین ببرد.

پایگاه مرون یک مقر حیاتی برای اسرائیل به شمار می‌رود که بر فراز بلندی‌های «جبل الجرمق» که بزرگترین کوه شمال فلسطین اشغالی است، واقع شده و نقش جمع‌آوری اطلاعات، مدیریت حملات هوایی و نظارت بر جبهه شمالی اسرائیل را بر عهده دارد.


تصویری از پایگاه مرون و تأسیسات موجود در پایگاه

[روستای «مرون» از تاریخی‌ترین و بزرگترین روستاهای فلسطینی است که یک نام «کنعانی» محسوب می‌شود و در خلال حملات رژیم اشغالگر در سال ۱۹۴۸ با قتل ‌عام فجیعی از سوی صهیونیست‌ها رو‌به رو شد و اکنون نیز یک منطقه گردشگری بر روی ویرانه‌های روستای تاریخی فلسطینی‌ها ایجاد شده است].

پایگاه مرون به عنوان مرکز اصلی مدیریت، نظارت و کنترل هوایی در این منطقه، نقش مهمی در تضمین آنچه که اسرائیل «حاکمیت و امنیت هوایی» در منطقه شمالی می‌نامد، ایفا می‌کند. همان نقشی که پایگاه «میتسپه رامون» در جنوب فلسطین، در صحرای نقب دارد.


موقعیت پایگاه «مرون» در شمال فلسطین اشغالی

ارتفاع کوه مرون و موقعیت آن، یک مزیت استراتژیک برای رصد آسمان شمال فلسطین اشغالی است و ارتش این رژیم برای ره‌گیری راکت‌ها و موشک‌های حزب‌الله حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کرده است. همچنین از سیستم‌های پیشرفته و فناوری‌های مدرن برای کنترل ترافیک هوایی و تأمین امنیت هوایی اسرائیل بهره می‌برد.

نقطه‌زنی کم نظیر

موضوع دیگر در موشک‌باران پایگاه مرون، نقطه‌زنی راکت‌ها و موشک‌های حزب‌الله است، ویدئویی که حزب‌الله لبنان منتشر کرده، به وضوح اصابت راکت‌ها به تأسیسات را نشان می‌دهد؛ بدون آن‌که سامانه گنبد آهنین بتواند مؤثر باشد.

پس از این حمله، شبکه ۱۲ اسرائیل گزارش داد که آژیرهای هشدار در ۹۴ شهرک و شهر نزدیک مرز لبنان به صدا در آمد و ارتش اقدام به بستن برخی جاده‌ها کرد. این شبکه در گزارش خود گفت که این حمله به شکل بی سابقه‌ای موجب وحشت شهرک‌نشینان شد، حالاتی که تاکنون در جبهه شمالی دیده نشده بود؛ آن‌ها وحشت‌زده می‌پرسیدند: «مردان نصرالله دیوانه شده‌اند، پس گالانت [وزیر جنگ] کجاست؟ گنبد آهنین کجاست؟»

صحنه‌هایی از اصابت دقیق راکت‌های حزب‌الله به پایگاه مرون

این حمله به خوبی نشان داد که اگر حزب‌الله بخواهد نقطه مشخصی را در خاک فلسطین اشغالی هدف قرار دهد، نه گنبد آهنین و نه هیچ سامانه دیگری نمی‌تواند مانع آن شود. اگر گنبد آهنین نتواند مهم‌ترین مرکز نظامی اسرائیل را از حملات موشکی حزب‌الله در امان نگه دارد؛ اساسا دیگر آن همه تبلیغات و افسانه‌سرایی‌ها در خصوص کارایی این سامانه چه معنایی دارد؟

بنابراین حمله صبح روز شنبه این پیام واضح را به مقامات نظامی و سیاسی اسرائیلی داشت که در صورت ورود به جنگ با حزب‌الله، با شرایط کاملا متفاوتی که تاکنون تجربه کرده‌اند، مواجه خواهند شد.

اگر گنبد آهنین نتواند مهم‌ترین مرکز نظامی اسرائیل را از حملات موشکی حزب‌الله در امان نگه دارد؛ اساسا دیگر آن همه تبلیغات و افسانه‌سرایی‌ها در خصوص کارایی این سامانه چه معنایی دارد؟

حزب‌الله بارها گفته است که توانایی هدف قرار دادن تمامی زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل را دارد و می‌تواند همزمان صدها موشک را به سمت سرزمین اشغالی شلیک کند؛ حمله روز شنبه به خوبی نشان داد که سخنان رهبران حزب‌الله بلوف نبود.

نکته دیگر اینکه مقامات اسرائیلی نیز متوجه توان حزب‌الله هستند و از این روست که تاکنون جز زبان تهدید و رجزخوانی و واسطه کردن دیگران، از ورود به درگیری تمام‌عیار اجتناب کرده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به خوبی به این حقیقت در سخنرانی روز جمعه خود اشاره کرد و گفت: « اگر یکی از این حملاتی که اکنون به مواضع اسرائیل انجام می‌شود، در گذشته رخ می‌داد، اسرائیل بیروت را هدف قرار می‌داد، اما اکنون دشمن صهیونیستی جرئت این کار را ندارد و این همان معادله بازدارندگی است که مقاومت از سال‌ها پیش بر دشمن تحمیل کرده است».

از همین روست که سید حسن نصرالله روز جمعه در سخنانی گفت که «شاهد تحقیر واقعی اسرائیل در جبهه جنوب لبنان هستیم».

دبیرکل حزب‌الله بر این نکته تأکید کرد که دستورکار فعلی حزب‌الله این است که با فشار بر دشمن، ضمن خسته کردن و فرسایش آن، موجب کاهش فشار بر غزه شود. بنابراین توان و قابلیتی که اکنون از حزب‌الله می‌بینیم بسیار با زمانی که مقاومت قصد ورود به جنگ فراگیر داشته باشد، تفاوت دارد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا