اقتصادی

آغاز رسمی عملیات راه‌اندازی بزرگ‌ترین پروژه صنعتی تاریخ کهگیلویه و بویراحمد در آینده نزدیک

دانا نیوز/کهگیلویه و بویراحمد معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: بزرگترین پروژه صنعتی تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد پس از دو دهه از عملیات اجرایی، در آینده نزدیک افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

«حسن نشان‌زاده مقدم» روز یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ در نشست خبری با خبرنگاران در شهر گچساران افزود: پتروشیمی گچساران بزرگ‌ترین پروژه صنعتی تاریخ صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از دو دهه از آغاز عملیات اجرایی، آماده بهره‌برداری است.

وی اظهار کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهرستان گچساران طی سال ۱۳۱۸ اولین چاه نفت احداث و استخراج نفت از این منطقه آغاز شده و این شهرستان کاملا صنعتی و نفتی است. وجود منابع خدادادی از جمله نعمت آب باعث شده که زنجیره ارزش مورد توجه ساسیت‌گذاران و مسئولان کشور قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: لازمه وجود صنعت، یکسری زیرساخت‌ها، فرآیندها و الزاماتی است که در این استان ضمن توجه به زنجیره ارزش، محیط زیست، منابع طبیعی و منابع خدادادی، تلاش شده که صنعتی احداث  شود که حداکثر سازگاری را با اقلیم استان داشته باشد.

نشان‌زاده مقدم تصریح کرد: پتروشیمی گچساران با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلار ۱۹ سال پیش آغاز شده و با عزم و پشتکار راسخ تلاش شده تا غیرممکن ها، ممکن شود و برای وطن عزیزمان ارزش‌هایی ماندگار خلق شود.

وی ادامه داد: این پروژه بنا به دلایل مختلف از جمله مسائل مالی، تغییر سهام‌داری و نبود تصمیم‌گیرنده در طول دهه اخیر باعث تاخیر فراوان در بهره‌برداری شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس عنوان کرد: در دو سال اخیر با حرکت جهادی مسائل مالی و اعتباری این واحد صنعتی بزرگ به انجام رسید و پس از دو سال با رفع مشکلات هم‌اکنون تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.

نشان زاده مقدم تاکید کرد: در طول دو سال گذشته بالغ بر ۲۲۰۰ کیلومتر کابل و وای‌رینگ برقی، ۱۴۰ دستگاه ثابت، ۹۰ دستگاه دوار و حدود ۴۵۰۰ قطعه تامین شده است. همچنین بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان پول به این واحد صنعتی تزریق شد تا به این مرحله رسیده است.

وی با اشاره به انتظارات و توقعاتی که مردم منطقه پیرامون این صنعت دارند، تصریح کرد: با وجود قدمت دیرینه یک قرنی که داریم، صنعت پتروشیمی گچساران یک صنعت نوپایی است که در حوزه پیمانکاری و نیروی انسانی، تامین نیروی متخصص، نیازمندی‌های صنعتی، خدماتی و پشتیبانی، از ظرفیت‌های منطقه استفاده خواهیم کرد و این امر به مسایل مختلف منطقه کمک خواهد کرد و رونق خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: صنعت پتروشیمی کمک خواهد کرد که در بخش رفاهیات، صنعتی، خدماتی و دانشگاهی به سمتی برویم که مسایل مرتبط با پتروشیمی حل شود و خیلی از جوانان منطقه سازنده قطعات پتروشیمی این واحد در آینده خواهند بود. همچنین ظرف پنج سال آینده این استان بخصوص شهرستان گچساران صادرکننده نیروی انسانی در زمینه پتروشیمی خواهد بود.

آغاز رسمی عملیات راه‌اندازی بزرگ‌ترین پروژه صنعتی تاریخ کهگیلویه و بویراحمد در آینده نزدیک

نشان زاده مقدم افزود: از ۵۱ نیروی کلیدی و مدیر رده اول پتروشیمی گچساران ۳۵ نفر بومی گچساران، چهار نفر خارج از گچساران هستند بطوری‌که ۷۶ درصد مدیران این پتروشیمی، گچسارانی هستند. از ۵۶۷ نیروی منهای نیروی پیمانکاری پتروشیمی گچساران ۶۳ درصد نیروهای شهرستان‌های گچساران و باشت هستند.

وی اظهار کرد: از مجموع نیروهای قراردادی و کار معین آزمون پتروشیمی گچساران ۴۹ درصد گچسارانی و ۷۳ درصد بومی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: در حوزه پیمانکاری علاوه بر شرایط عمومی، در ارزیابی‌ها برای پیمانکاران بومی امتیاز قائل می‌شویم.

نشان زاده مقدم تصریح کرد: هم اکنون ۳۰۰۰ نیرو در سایت پتروشیمی گچساران حاضر هستند که ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ نفر معادل حدود ۵۰ درصد از این نیروها مربوط به شهرستان‌های گچساران و باشت هستند. اولویت ترخیص نیرو در پروژه ابتدا با نیروهای غیربومی استان است، پس از آن با فاصله نسبت به مجتمع ترخیص می‌شوند و اولویت ما مطابق نص صریح قانون و تکالیف سازمانی اجرا می‌شود و نگرانی‌هایی که مطرح می شود در این خصوص محلی از اعراب ندارند.

وی ادامه داد: پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +C۳ در راستای جلوگیری از گازسوزی اجرا شده است و فلرها در پالایشگاه بیدبلند بهبهان جمع‌آوری می‌شود و از آنجا به پتروشیمی گچساران انتقال یافته و تبدیل به اتیلن می‌شود، و ان‌شاءالله اتیلن در پایین دست خودش شرکت پلیمر گچساران ‌تبدیل به پلی‌اتیلن شود و ۳۰۰ هزار تن به پتروشیمی دهدشت و مابقی به پتروشیمی کازرون و ممسنی انتقال داده می‌شود.

معاون هلدینگ خلیج فارس عنوان کرد: ۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی گچساران بخصوص تجهیزات هایتک توسط نیروهای داخلی کشور ساخته شده است.

نشان زاده مقدم تاکید کرد: عملیات راه‌اندازی پتروشیمی گچساران قبل از عید آغاز شد و هفته قبل نیز تزریق خوراک شروع شده که این پتروشیمی در آینده نزدیک به خط اتیلن غرب تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به توجه به مسایل محیط زیستی در پتروشیمی گچساران اظهار کرد: یکی از نکات مثبت پتروشیمی گچساران توجه به مسائل محیط زیستی است به طوری که با طراحی واحد پساب این واحد صنعتی دیگر پساب و آب دورریزی نخواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیان این‌که با بهره برداری از پتروشیمی گچساران انتظار ۱۹ ساله به پایان می رسد، گفت: با بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران برای یک‌هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

نشان زاده مقدم در پاسخ به این سوال که آیا برای راه اندازی پتروشیمی گچساران عجله‌ای دارید، افزود: برای راه‌اندازی پتروشیمی گچساران هیچ عجله‌ای نداریم بلکه باید یک سال پیش این واحد صنعتی راه‌اندازی می‌شد اما هم اکنون همه بخش‌های پتروشیمی گچساران آماده و تکمیل است.

وی در خصوص استفاده از نیروهای بازنشسته در پتروشیمی گچساران اظهار کرد: به هیچ عنوان از نیروهای بازنشسته در پتروشیمی گچساران استفاده و بکارگیری نخواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: پتروشیمی گچساران آلاینده‌ای نه تنها برای شهر گچساران بلکه برای منطقه «چهاربیشه» که در آن ساخته شده نیز ندارد.

نشان زاده تصریح کرد: برای به کارگیری نیرو تحت تاثیر سیاسیون قرار نمی‌گیریم البته آن‌ها را حرمت می‌کنیم و حرف‌های آنها را می‌شنویم اما به عنوان بنگاه اقتصادی طبق قانون و دستورالعمل‌ها عمل می‌کنیم و مطمئن باشید خارج از چارچوب و ضوابط بکارگیری نیرو نخواهیم کرد. در چیدمان مدیران تخصصی تفکر سیاسی مدنظر نیست.

وی تصریح کرد: در خصوص رعایت قانون بکارگیری سهم سه درصد معلولان در پتروشیمی گچساران نیز بررسی خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اظهارکرد: پتروشیمی گچساران طبق گزارش مسئولان وقت در تیرماه سال ۹۹ و دولت سیزدهم،  ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت البته بخش عمده تجهیزات و کمپرسورهای این پتروشیمی طی هفت هشت سال پیش خریداری شده است. عمده تلاش‌های این پتروشیمی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ صورت گرفت.

به گزارش دانا نیوز، نشان زاده مقدم بیان کرد: آنچه که نیاز پتروشیمی گچساران در حوزه پیمانکاری باشد از کسانی که سال‌ها در عملیات اجرایی آن کار کرده‌اند استفاده می‌شود.

گفتنی است، شهرستان گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و وجود سد کوثر و سد چمشیر، همچنین دومین میدان نفتی ایران و میدان‌های گازی متعدد به سرزمین آب و آتش معروف است و به‌خاطر اینکه مرتفع‌ترین میدان نفتی ایران در آن واقع شده، با نام بام نفت ایران شناخته می‌شود.

میدان نفتی گچساران با ذخیره در جای ۵۲.۹ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳.۷ میلیارد بشکه نفت خام از بزرگترین میدان‌های نفتی ایران و جهان محسوب می‌شود.

هدف از احداث پتروشیمی گچساران، تامین خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین پتروشیمی‌های ممسنی، دهدشت، پلیمر گچساران، بروجن و کازرون است. بدین ترتیب محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران با خط لوله‌ای به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به عنوان خوراک پتروشیمی‌های ذکر شده انتقال می‌یابد.

پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار احداث شده و تامین آب آن از سد کوثر گچساران با لوله ۲۸ اینچی در ۱۷۶۰ مترمکعب بر ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر  و خوراک آن از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تامین می‌شود. همچنین گاز متان موردنیاز این واحد صنعتی نیز به میزان ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب بر ساعت از خط سراسری و نیز تامین برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تامین می‌شود. محصولات پتروشیمی گچساران یک میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن+C۳ سالانه خواهد بود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا