برترین های کسب و کارعمومی

علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته

تصویر نداشتن دوربین مداربسته یکی از مشکلات مهمی است که کاربران با آن سر و کار دارند. عدم نمایش تصویر در دوربین های مداربسته که روی دکل مخابراتی دوربین مداربسته نصب شده باشد ، نشان دهنده ی وجود مشکلی در دوربین است که شما باید آن را شناسایی و رفع کنید. دلایل مختلفی برای نمایش ندادن تصویر در دوربین های مداربسته وجود دارد. در این مقاله به بررسی علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته و رفع این مشکل می پردازیم.

علت نداشتن تصویر دوربین مداربسته

اولین علت نداشتن تصویر دوربین مداربسته قطع برق است. با مطالعه این مقاله می توانید مشکل قطعی و سیاه شدن فیلم دوربین مداربسته را خود بیابید و آن را برطرف کنید. برای شناسایی علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته لازم است در ابتدا از روشن بودن دوربین مداربسته اطمینان حاصل کنید. چرا که تصویر نداشتن دوربین مداربسته موضوعی جدا از قطعی دوربین مدار بسته است. در اینجا فرض بر این است که دوربین شما به سیستم متصل و روشن است اما تصویری ندارد. از سلامت مانیتور نیز مطمئن شوید، ممکن است داده و فیلم ارسال می شود اما در مانیتور مشاهده نمی شود.

عوامل مختلفی در قطعی و تصویر نداشتن دوربین مداربسته موثر هستند. از مواردی که باید چک شود اشکالات برقی است. با توجه به وجود آداپتورهای کم کیفیت در بازار یکی از دلایل سیاه شدن تصویر دوربین خرابی آداپتور می تواند باشد. بررسی کنید آیا آداپتور مورد استفاده برای دوربین مداربسته سالم است. آیا اخیراً نوسانات برقی در مکان نصب دوربین مداربسته رخ داده است که دوربین را تحت تاثیر قرار داده باشد.

وجود اشکال در منبع تغذیه از شایع ترین علت های تصویر ندادن دوربین مداربسته است. بسیاری از سیستم های مداربسته شامل ترانسفورماتورهای برق مستقیم DC برای هر دوربین هستند. حتماً در بررسی منبع تغذیه یا آداپتور مطمئن شوید 12 ولت DC یا 24 ولت است. در اغلب موارد 12 ولت DC هستند.

خرابی کابل ها و سوختن فیوز های منبع تغذیه

یکی از دلایل قطع تصویر دوربین مداربسته می تواند فرسودگی کابل ها باشد. ابتدا از سلامت کابل خود اطمینان حاصل کنید. گاهی اختلال در منبع تغذیه یا سوختگی فیوزهای مربوط به منبع تغذیه می تواند منجر به بروز این مشکل شود. هنگامی که هر کدام از فیوزهای منبع تغذیه بسوزد، چراغ اعلام وضعیت فیوز خاموش می شود. در این صورت تصویری نشان داده نمی شود. با تعویض فیوز سوخته شده، چراغ LED آن مجدد روشن می شود.

 خرابی پورت های ورودی

از دیگر عوامل قطعی تصاویر دوربین مداربسته می توان به آسیب دیدن  اشاره کرد. درگاه BNC که بر روی تعبیه شده را چک کنید. ممکن است آسیب دیده یا حتی شل شده باشد که باعث قطع دوربین مداربسته می شود. در این حالت باید دوربین را با یک پورت DVR جدید تست کنید. در این مرحله رابط را به پورت های سالم در پشت دستگاه DVR وصل کنید. اگر با انجام دادن این کار مشکل دوربین رفع شد و به درستی کار کرد، نتیجه میگیریم که علت عدم نمایش تصاویر همان خرابی پورت ورودی DVR بوده است.

 ناسازگاری دستگاه DVR با دوربین مداربسته

در برخی مواقع ناسازگاری میان دوربین با دستگاه ضبط کننده یا DVR می تواند علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته باشد. زمانی که فرمت های ویدئویی توسط دوربین و دی وی آر پشتیبانی نشوند، با مشکل عدم نمایش تصاویر مواجه خواهید شد. دستگاه های DVR هیبریدی قابلیت پشتیبانی از فرمت های تصویری و ویدئویی مختلف را دارند. با استفاده از این دستگاه ها می توان به راحتی مشکل عدم نمایش تصاویر دوربین مداربسته را رفع کرد. در نظر داشته باشید که مانیتور باید رزولوشنی مطابق با دوربین مداربسته داشته باشد تا باعث قطع شدن تصویر دوربین مداربسته نشود.

ریبوت و ریست کردن دوربین مداربسته

برای رفع مشکل علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته می توانید دوربین مداربسته ی خود را ریست کنید. با ریبوت کردن دوربین مداربسته می توانید تنظیمات آن را بازنشانی کنید. برای انجام این کار ابتدا باید برق آن را قطع کرده و پس از گذشت 20 تا 30 ثانیه مجددا دستگاه را به برق وصل کنید. در صورت رفع نشدن مشکل تصویر، از دکمه ریست تصویر استفاده کرده تا دوربین را به حالت تنظیمات کارخانه ببرید و مجددا آن را فعال کنید.

دوربین مداربسته خراب

در صورتی که تمام اقدامات بالا را انجام داده و مشکل نداشتن تصویر دوربین مداربسته رفع نشد، دوربین مداربسته را بررسی کنید ممکن است خراب شده باشد. برای اطمینان از سالم بودن دوربین مداربسته، تست سالم بودن دوربین مداربسته را انجام دهید. دوربین خراب را به پورت دوربین دیگری که دارای تصویر است وصل کنید. اگر با انجام این کار همچنان دوربین تصویر نداشت، نتیجه می گیریم دوربین مداربسته خراب شده است.

علت پرش تصویر دوربین مداربسته

پرش تصویر دوربین مداربسته به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. برخی از این دلایل عبارتند از: نوسان ولتاژ، مشکل کابل یا منبع تغذیه دوربین، محل نصب دوربین، وجود امواج الکترومغناطیسی، تابش نور مستقیم به دوربین مداربسته، مرغوب نبودن فیش BNC، پایین بودن فریم ریت دوربین مداربسته. علاوه بر موارد گفته شده، کثیف شدن لنز دوربین مداربسته و مشکلات مانیتورینگ نیز می توانند موجب پرش تصویر دوربین مداربسته شوند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.

دوربین روشن است اما دوربین مداربسته تصویر ندارد

اگر بعد از بررسی موارد بالا هنوز دلیل تصویر نداشتن دوربین مداربسته مشخص نیست و مشکل حل نشده است، باید چه کار کنیم. این بار خود دوربین مداربسته را بررسی کنید. شاید دوربین دچار مشکل شده است. دوربین مداربسته باید به صورت تنهایی و جداگانه تست شود. دستگاه تستر دوربین مداربسته این کار را به راحتی برای شما انجام می دهد. دستگاهی با صفحه نمایش که علاوه بر تست عملکرد دوربین کاربردهای دیگری نیز دارد. پرداختن به نحوه عملکرد دستگاه تستر دوربین مداربسته خارج از موضوع این مقاله است.

  • سوختن پورت دستگاه: از علت هایی که برای تصویر نداشتن دوربین مداربسته می توان مطرح کرد، سوختن پورت دستگاه است. یعنی ممکن است یکی از پورت های دستگاه DVR سوخته باشد. در این صورت کافیست دوربین مداربسته را به سایر پورت های دستگاه DVR که دوربین های سالم به آن متصل هستند، اتصال دهید. اگر با اتصال به پورت دیگر دستگاه، دوربین مداربسته تصویر داشته باشد، اشکال همان یک پورت است. سوختن یک یا چند پورت دستگاه DVR بر اثر نوسانات برق اتفاق می افتد. صاعقه و رعد و برق یکی از عوامل ایجاد کننده نوسانات برق است که موجب آسیب دیدن دستگاه DVR می شود.
  • اختلال در منبع تغذیه: از دلایل سیاه شدن تصویر، اختلال در منبع تغذیه است. اگر اتصال برق دوربین مداربسته شل و یا یک تقسیم کننده چند قدرت داشته باشید، طبیعی است با افت برق مواجه شوید. این موضوع ناپایداری در انتقال داده و اطلاعات ویدئو و ضعف عملکرد دوربین مداربسته را موجب می شود. در نهایت به مرور زمان و افزایش مسیر کابل برق، شما دیگر تصویر دوربین مداربسته را نخواهید داشت. آداپتور دوربین خود را از جهت تامین برق مورد نیاز دوربین مداربسته بررسی کنید.

بررسی علل سوختن دوربین مداربسته

در سوختن دوربین مداربسته عوامل گوناگونی می توانند نقش داشته باشند. در این بخش قصد داریم این عوامل را مورد بررسی قرار دهیم.

  • نزدیک بودن دوربین مداربسته به منبع ایجاد نوسان موجب سوختن دوربین مداربسته می شود. هنگام بروز نوسانات برق در ساختمان و افت و فشار ولتاژ برق، احتمال سوختن دوربین هایی که به مرکز نوسان نزدیک تر هستند بیشتر است. با استفاده از آداپتور های استاندارد می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
  • از دیگر عوامل موثر بر سوختن دوربین های مداربسته می توان به شرایط دمایی نامناسب اشاره کرد. با قرار گرفتن دوربین در محیط هایی با وضعیت دمایی نامناسب مانند زیر نور شدید آفتاب یا باران و گرد و غبار، احتمال سوختن و خرابی دستگاه بیشتر می شود.
  • یکی دیگر از عواملی که موجب آسیب رساندن و می شود، فاصله داشتن آن از منبع تغذیه است. برای این منظور می توانید چند دوربین را در فاصله های مختلف از منبع تغذیه قرار دهید. در این صورت دوربینی که فاصله ی بیشتری از منبع تغذیه دارد دچار آسیب بیشتری می شود و احتمال سوختن آن زیاد است.

علت سیاهی تصویر دوربین مداربسته

در برخی مواقع ، کثیف بودن لنز و یا وجود مانع روی لنز دوربین است.در اینطور مواقع با یک بررسی ساده می توانید مشکل آن را رفع کنید. ممکن است دوربین در مکان مناسبی نصب نشده باشد و نور کافی برای دیدن تصاویر در آن مکان وجود نداشته باشد. امکان دارد این ایراد به دلیل صحیح نبودن تنظیمات دوربین مداربسته باشد که شما آن را تغییر داده اید. توصیه می شود که تنظیمات دوربین را تغییر ندهید. اگر LED های به کار رفته در دوربین خراب شده باشند، نور مادون قرمز به محل تصویر برداری نمی رسد و تصویر برای شما پخش نخواهد شد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار ، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدیبه طور کلی علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته اشکالاتی در کابل، اتصالات، مشکل فنی در دوربین یا دستگاه ضبط، تنظیمات اشتباه و… است. حتی برای یک بار نیز احتمال تصویر ندادن دوربین مداربسته در سیستم های مداربسته وجود دارد .

گاهی نیز با نصب دکل مهاری اقدام به نصب دوربین روی این دکل کرده اید که این اشتباه است! حتی نصب دوربین مداربسته روی دکل اینترنت با دکل مخابراتی  نیز اشتباه است و بایستی برای هر کدام از مقاصدی که دارید دکل جداگانه ای نصب کنید تا دچار مشکل نشوید.  این که چه چیزی دقیقاً علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته است جای تحقیق و بررسی دارد. گاهی اوقات با این عبارت مواجه می شویم که تصویر سیاه شده است در حقیقت دوربین فیلمی ارائه نمی کند.

دکمه بازگشت به بالا