برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب

کبد یکی از عضوهای مهم و حساس بدن است که مراقبت ویژه‌ای می‌طلبد. کم‌کاری یا از کار افتادن کبد عوارض جدی و خطرناکی برای سلامت بدن به ‌دنبال خواهد داشت. بیماری کبد چرب با درد و ناراحتی شکمی ظاهر شده و کم‌کم به تب، حالت تهوع و خونریزی داخلی تبدیل می‌شود.

طب سنتی روش‌های درمانی مختلفی برای رفع علائم کبد چرب دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم. یادتان باشد که با وجود تمامی راه‌های درمانی که در این مطلب ذکر می‌کنیم بهتر است که با دریافت مشاوره آنلاین  و پک کبد چرب دکتر بیز و یا مراجعه حضوری به پزشکان متخصص ، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

بیماری کبد چرب چیست؟

جذب مواد غذایی ضروری و دفع مواد زائد از بدن بر عهده کبد است. این اندام حیاتی به‌ صورت طبیعی چربی دارد، اما اگر به‌ واسطه عادات غذایی ناسالم یا عوامل ژنتیکی، میزان چربی انباشته‌شده در کبد بیشتر از حد لازم شود، بیماری به ‌وجود می‌آید که در علم پزشکی به آن هپاتیک استئاتوز می‌گویند. به ‌طور کلی کبد چرب دو نوع دارد:

  • کبد چرب الکلی (ALD): زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی عامل اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب الکلی است که با قطع مصرف بهبود می‌یابد. کبد چرب الکلی خود به سه نوع ورم کبد، هپاتیتیس الکلی و سیروز الکلی تقسیم می‌شود. وجود درد در قسمت بالا و سمت راست پهلو نشانه‌ ورم کبد است که با قطع مصرف الکل، علائم رفع می‌شوند. در صورتی که مصرف الکل همچنان ادامه داشته باشد، احتمال ابتلا به هپاتیت الکلی بیشتر می‌شود. وخیم‌ترین نوع کبد چرب الکلی هم سیروز الکلی است که بیمار را با خونریزی داخلی ورم شکمی راهی بیمارستان می‌کند.
  • کبد چرب غیرالکلی (NAFLD): کبد چرب غیرالکلی بر دو نوع کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیرالکلی است. کبد چرب ساده بیماری زیاد جدی و خطرناکی نیست و صرفاً با رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییرات جزئی در عادات زندگی قابل پیشگیری و درمان است، اما استیتوهپاتیتیس غیرالکلی از نوع خطرناک بوده و حاکی از التهاب ساختار سلولی کبد است. در صورتی که رفع نشود به از کار افتادگی یا کم‌کاری حاد کبدی (سیروز)، فیبروز (آسیب جداره کبد) و یا حتی سرطان کبد تبدیل خواهد شد.

علل چرب شدن کبد چیست؟

عوامل ژنتیکی یا سبک زندگی ناسالم از علل اصلی کبد چرب محسوب می‌شوند. از دیگر علل چرب شدن کبد می‌توان به چاقی، دیابت، فاکتورهای محیطی، چربی خون بالا و میکروب‌های دستگاه گوارش اشاره کرد. بر اساس آموزه‌های طب سنتی اگر مزاج اصلی کبد که گرم و مرطوب است به هم بخورد باعث ناراحتی کبد می‌شود. پرخوری، زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های گازدار، شیرینیجات، نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از غذای گرم، و افراط در مصرف گوشت قرمز از جمله عواملی هستند که باعث بر هم خوردن مزاج طبیعی کبد و سردی کبد می‌شوند. مصرف زیاد نمک، چربی و هضم نامناسب به‌عنوان عوامل بروز نشانه‌های بیماری کبد چرب در طب سنتی عنوان شده‌اند.

درمان کبد چرب با طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی روش‌های درمان خانگی مفیدی برای رفع مشکل کبد چرب دارد. به‌ علاوه اینکه مصرف داروهای گیاهی و درمان کبد چرب با طب سنتی از روش‌های درمانی پرطرفدار برای پیشگیری و رفع این بیماری مرگبار هستند، چراکه طب سنتی و داروهای گیاهی معمولاً درد و عوارض کمتری به‌ نسبت روش‌های درمانی دارویی دارند. نخستین اقدام برای درمان کبد چرب با طب سنتی، تغییر در عادات و رژیم غذایی، کاهش مصرف گوشت و چربی، و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات است. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر طب سنتی  و  استفاده  از محصولات شرکت دکتر بیز بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید.

مصرف سبزیجات تازه مثل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه، سیب، آبغوره، پیاز، لیموترش، سیب، سیر، کم کردن مصرف گوشت و جایگزین کردن پروتئین‌های گیاهی مانند سویا در رژیم غذایی روزانه از جمله دستورات اصلاح تغذیه برای پیشگیری و درمان کبد چرب با  طب سنتی هستند. طب سنتی همچنین نوشیدن آب بین غذا را به ‌شدت رد می‌کند.

یکی از روش‌های درمانی گیاهی برای رفع این بیماری کشنده، درمان کبد چرب با عرقیات است. عرق خارشتر، عرق بید، عرق کاسنی، و عرق شاه‌تره از جمله توصیه‌های خوراکی طب سنتی برای درمان کبد چرب با عرقیات هستند. مصرف دو تا سه بار زنجبیل تازه در هفته باعث می‌شود که با افزایش متابولیسم، بدن جذب چربی کمتری داشته باشد. مصرف ادویه‌ها هم برای درمان کبد چرب با طب سنتی توصیه می‌شود از جمله شیوه درمان خانگی کبد چرب با زردچوبه که باعث پاکسازی کبد می‌شود.

درمان خانگی کبد چرب گرید ۱

شایع‌ترین و ساده‌ترین نوع این بیماری، کبد چرب گرید ۱ است که با تغییرات عادات غذایی به‌ راحتی برطرف می‌شود. برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ باید از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

  • غذاهای سرخ‌کردنی سرشار از چربی و کالری که باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌شوند.
  • گوشت قرمز و پرچرب
  • زیاده‌روی در مصرف نمک یکی از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است.
  • غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌های گازدار

در کنار تغییر عادات غذایی ناسالم برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱، مصرف مواد غذایی پاکسازی کننده هم می‌تواند به درمان انواع گریدهای کبد چرب کمک کند. یکی از مواد پاکسازی کننده طبیعی زردچوبه است. طب سنتی برای درمان خانگی کبد چرب با زردچوبه بر آنزیم‌های پاک‌کننده سموم و چربی این ادویه و چاشنی جادویی متکی است که جایگاه ویژه‌ای هم در طب هندی دارد.

یکی دیگر از مواد غذایی که معجزه‌ای برای کبد چرب به‌ شمار می‌رود سیر است. وجود سلنیوم و آلیسین در سیر باعث سم‌زدایی کبد شده و روش درمان قطعی کبد چرب گرید ۱ محسوب می‌شود. سیب هم از خوراکی‌های مورد تائید طب سنتی برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ است. وجود ماده پکتین در سیب، کلسترول را پایین آورده و باعث درمان کبد چرب گرید ۱ می‌شود. روغن‌های آلی و روغن زیتون هم میزان چربی اضافی کبد را تعدیل و سموم بدن را جذب می‌کنند. از دیگر خوراکی‌هایی که برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ در طب سنتی توصیه می‌شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. گردو: به ‌خاطر وجود ترکیبات گلوتاتیون، اسید چرب امگا ۳ و آرژنین با دفع آمونیاک کبد باعث پاکسازی می‌شود.
  2. مرکبات: به‌ خاطر ویتامین ث و آنتی‌اکسیدانی که دارند مواد سرطان‌زا و سموم مضر را از بدن دفع می‌کنند.
  3. کلم: وجود آنزیم‌های سم‌زدا در کلم آن را به یکی از خوراکی‌های مفید برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ تبدیل کرده است.
  4. آووکادو

درمان خانگی کبد چرب گرید ۲

کبد چرب گرید ۲ با خستگی و بی‌حالی، کاهش وزن، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها، درد در قسمت شکم یا سمت راست فوقانی شکم ورم پا و شکم همراه است. کبد چرب گرید ۲ به‌ نسبت گرید ۱ خطرات بیشتری دارد و علائم آن نیز سریع‌تر آشکار می‌شود.

برای درمان قطعی کبد چرب گرید ۲ نخستین کاری که باید انجام دهید تغییر عادات روزانه و پرهیز از مصرف الکل است، چراکه الکل باعث تشدید کبد چرب سطح ۲ می‌شود. مصرف مواد غذایی پاکسازی کننده مانند دمنوش شاهتره مصفی خون ستین به دفع چربی‌های اضافه کبد کمک کرده وزن را کاهش می‌دهد. ورزش هم از دیگر روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲ است. خوشبختانه در بیشتر موارد، صرف تغییر عادات غذایی برای درمان کبد چرب گرید ۲ کفایت می‌کند و نیازی به درمان دارویی نیست. می‌توانید با همان روش‌های خانگی و گیاهی درمان کبد چرب در طب سنتی بیماری کبد چرب گرید ۲ را با مشورت درمان کنید.

 

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا