برترین های کسب و کارعمومی

تعویض رگلاتور آبگرمکن ایستاده

شیرآلات صنعتی (industrial valve) نقش مهمی را در صنایع دارند و کاربردهایی نظیر قطع و وصل و کنترل جریان سیستم های تهویه و سیستم های انتقال سیال دارند. به عبارتی دیگر شیرآلات صنعتی دستگاه هایی هستند که برای کنترل، تنظیم یا هدایت جریان در یک سیستم یا فرآیند کار می کنند. شیرآلات صنعتی معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می شوند و چندین قسمت مختلف دارند. قسمت خارجی نشیمنگاه نامیده می شود و غالباً دارای یک پوشش بیرونی فلزی جامد و یک لاستیک داخلی نرم یا مهر و موم پلاستیکی است، بنابراین دریچه کاملاً محکم بسته می شود. سمت داخلی شیر که باز و بسته می شود، بدنه نامیده می شود و با بسته شدن شیر در نشیمنگاه قرار می گیرد.

همچنین نوعی مکانیزم برای باز و بسته نمودن شیر وجود دارد – یا یک اهرم دستی یا چرخ (مانند شیر منبع یا شیر آب) یا یک مکانیزم خودکار (مانند یک موتور اتومبیل یا موتور بخار). آن ها اغلب دارای طیف وسیعی از ویژگی ها هستند که به تعریف کاربرد ایده آل آن ها کمک می کند. با این وجود، اگر شما به دنبال کنترل جریان و یا تأمین امنیت در یک سیستم لوله کشی هستید که مایعات، جامدات، گازها یا هر چیز دیگری در آن جریان دارد، شیرهای فولادی ضد زنگ برای دسترسی به این اهداف وجود دارند.

عملکردهای مختلف شیرآلات صنعتی

  • شروع یا توقف جریان براساس حالت شیر
  • تنظیم جریان و فشار در سیستم لوله کشی
  • کنترل جهت جریان در یک سیستم لوله کشی
  • کنترل سرعت جریان در یک سیستم لوله کشی
  • بهبود ایمنی از طریق کاهش فشار یا خلا در سیستم لوله کشی

فروشگاه بازرگانی خانی برای پرداخت مبلغ کالای خریداری شده راه های متنوعی را به شما پیشنهاد میکند که خرید را آسان تر کند.

عملگر شیرآلات (actuator)

عملگر شیرآلات بر حسب کاربرد به صورت دستی یا غیر دستی است. عملگرهای دستی به صورت گیربکسی یا اهرمی می باشند که با چرخاندن ساعتگرد و یا پادساعتگرد آن شیر باز یا بسته می شود.
در بعضی از کاربردها، کنترل شیر آلات به صورت دستی ممکن نیست و یک عملگر بر روی آنها نصب می شود از جمله :

  • شیرآلات با سایز بزرگ که تحت فشار هیدروستاتیکی زیادی قرار دارند.
  • شیرآلاتی که کنترل آنها از محلی دور دست انجام می شود.
  • زمانی که زمان باز و بسته کردن و کنترل شیرآلات خیلی زیاد می باشد.
  • عملگر وسیله ای است که یک حرکت چرخشی یا خطی را ایجاد می کند و این کار را بعد از دریافت پیام از سیستم های کنترلی انجام می دهد.

انواع عملگرهای شیرآلات صنعتی

  • عملگر الکتریکی: به واسطه نیروی برق با عث باز و بسته و تنظیم شیرآلات می شود.
  • عملگر پنوماتیکی: با کمک نیرو باد و هوای فشرده گشتاور لازم برای تنظیم حالات های مختلف شیرآلات را تامین میکند.
  • عملگر هیدرولیکی: عملگرهای هیدرولیکی نیروی لازم برای تنظیم حالت های شیرآلات را به واسطه نیروی روغن بر پایه نفت خام ایجاد میکند.
  • عملگر سلونوئیدی: نوعی از عملگرهای برقی می باشد.

انواع شیرهای صنعتی متداول و کاربردهای آن ها

  • نقش های عملکردی متداول شیرآلات و انواع مختلف طراحی آن ها شامل موارد زیر است:
  • شیرهای جداسازی: توپی، پروانه ای، دیافراگمی، کشویی، پینچ، پیستونی، پلاگ.
  • شیرهای تنظیم: توپی، پروانه ای، دیافراگمی، بشقابی، سوزنی، پینچ و پلاگ.
  • شیرهای اطمینان: فشار شکن و تخلیه بخارات
  • شیرهای یک طرفه: یک طرفه لولایی و یک طرفه لیفت
  • شیرهای خاص منظوره: چند راهه، شناور، ورودی، کشویی چاقویی و خط کور

انواع شیر آلات صنعتی بر اساس وظیفه

به طور کلی وظایف اصلی ولوهای صنعتی قطع و وصل کامل جریان سیال، جلوگیری از بازگشت سیال ، تنظیم عبور مقدار مورد نیاز سیال، تنظیم و کنترل مقدار و فشار سیال و در نهایت کنترل و ایمن نگه داشتن دستگاه های تحت فشار است. اصولا شیرها در مواردی به کار می روند که برای جریان سیال (اعم از مایع و گاز ) اختلاف فشار وجود داشته باشد .

1- شیرهای قطع و وصل

بیشتر شیرها در صنایع مختلف، به منظور باز یا بسته کردن مسیر سیال بکار برده می‌شوند و مسیر را در حالت کاملاً باز یا بسته قرار می‌دهند.
نوع کانال جریان آن‌ها معمولاً Straight Way بوده و در مقابل عبور جریان مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند.
با توجه به ساختار داخلی و نوع اجزای آب‌بندکننده نباید این شیرها را در حالت نیمه باز قرار داد زیرا با انجام این عمل آسیب جدی به مجرابند و سایر اجراء آب‌بندی شیر وارد خواهد شد و بدین ترتیب عمر بهره‌برداری آن شدیداً کاهش یافته و در مواقع اضطراری و حوادث غیرمترقبه که نیاز به قطع جریان وجود دارد، شیر مورد نظر وظیفه خود را به درستی انجام نداده و موجب اتفاقات ناگوار و گاهی جبران‌ناپذیر خواهد گردید.

2- شیر تنظیم جریان

شیرهایی که به عنوان کنترل ولو (Control Valve) در صنایع مختلف بکار می‌روند از این دسته‌اند و با به‌کارگیری یک عملگر و یک کنترلر، به صورت یک شیر کنترلی درآمده و با توجه به شرایط موجود در حلقه‌های کنترلی، در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند که الزاماً باز یا بسته کامل نیست. شیرهای Globe و Pinch و Butterfly و Needle از این دسته هستند.

3- شیر یکسوکننده جریان

برخی از تجهیزات نصب شده در تأسیسات و خطوط انتقال دارای بخشهای حساس و آسیب‌پذیری هستند که در صورت مواجه شدن با ضربات سیال دچار آسیب دیدگی یا حتی تخریب کامل خواهند شد.
این ضربات ممکن است در اثر جریانهای برگشتی، ضربه قوچ یا Surge ناشی از انفجار یا شکست خط باشد.
علاوه بر تجهیزات فوق مواردی وجود دارد که جریان برگشتی به تأسیسات یک مجموعه که برای فشار خاصی طراحی شده، آسیب می‌رساند و مواردی دیده شده که این‌گونه جریانهای ناخواسته یا پیش‌بینی نشده یک مجموعه از تأسیسات را به‌طور کامل تخریب نموده و ضررهای بسیاری به یک مجموعه وارد نموده‌است.
به‌طور کلی اساس عملکرد این شیرها طوری است که اگر فشار پایین دست شیر، بیشتر یا برابر با بالادست جریان باشد، دیسک شیر روی نشیمن خود قرار می‌گیرد و از عبور جریان معکوس جلوگیری می‌کند. Check Valve, Back Pressure Valve, Back Flow Valve, Back Flow Prevention Valve, … در این گروه از طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

4- شیر انحراف جریان

مواردی وجود دارد که یک شیر وظیفه‌ای غیر از سه مورد فوق دارد و به عنوان یک شیر انتخاب مسیر عبوری سیال عمل می‌کند.
بدنه این شیرها معمولاً ۳ یا تعداد بیشتری مجرای ورودی و خروجی دارند و مجرابند آن‌ها با شیرهای یادشده تفاوت دارد و بیشتر بنام شیرهای چند راهه شناخته می‌شوند.
البته انواع خاصی از این شیرها علاوه بر انحراف جریان توانایی باز و بست و حتی کنترل جریان را نیز دارند ولی معمولاً از آن‌ها فقط برای هدایت جریان از مسیری به مسیر دیگر استفاده می‌شود.
این شیرها بسیار مفید و پرکاربرد بوده و به تنهایی می‌توانند وظیفه ۲ یا ۳ عدد شیر و حتی بیشتر را هم‌زمان انجام دهند و به راحتی با چرخاندن یک دسته، جهت جریان ورودی یا خروجی را انتخاب نمود.
ساختار بسیار دقیق و حساسی دارند و درصورت عدم رعایت دستورالعمل‌های نگهداری و راه‌اندازی، عمر بهره‌برداری کمی خواهند داشت.
شیرهایی مانند Ball, Plug ,Globe دارای انواع انحراف جریان می‌باشند.

شیرآلات صنعتی براساس روش باز و بست

  • دستی یا آچاری
  • گیربکسی
  • شیرهای با عملگر اتوماتیک

شیرآلات صنعتی بر اساس کانال جریان

شیر با مجرای کامل

برخی از انواع شیرهای دروازه‌ای، یکطرفه، توپی و حتی سماوری’ به گونه‌ای طراحی می‌شوند، که در حالت کاملاً باز هیچگونه برآمدگی و فرورفتگی در داخل شیر وجود نخواهد داشت.
به عبارتی مجرای عبور سیال این نوع شیر با سطح ورودی آن کاملاً برابر بوده و سیال بدون محدودیت می‌تواند از داخل آن عبور کند.

شیرآلات با مجرای کاهنده

در این نوع شیرآلات مساحت مجرای عبور سیال، از مساحت محل اتصال به خط لوله کوچکتر می‌باشد. در حقیقت نوع طراحی داخل بدنه و اندازه مجرای عبوری به گونه‌ای است که در حالت باز نیز باعث افت فشار در مسیر می‌شود.
اساسی‌ترین استفاده این نوع شیرها در سرویسهای تنظیم جریان می‌باشد. به این ترتیب کنترل دقیقتری انجام می‌شود.
این شیرها قیمت ارزانتری در مقایسه با نوع Full Bore دارند. در مسیری که افت فشار و موضوع پیگ رانی مطرح نباشد استفاده از این نوع شیر به صرفه تر است.
به‌طور کلی شیرهای با مجرای کاهنده سیستم را دچار کمبود سیال می‌کنند. محدودیت موجود در شیر می‌تواند باعث تجمع فشار در قسمت ورودی و بالارفتن فشار قبل از شیر گردد و این پدیده گاهی باعث وارد آمدن صدمه به پمپ‌ها (انواع پمپ آب و آبرسانی) و تجهیزات قبل از شیر می‌شود.

شرکت پایپ کالا وارد کننده انواع شیرآلات صنعتی (در برندهای دویار ترکیه و ksb آلمان و …)  در ایران می باشد. برای دریافت پیشنهاد فنی و مالی خود با  ما در تماس باشید.

برای آگاهی از آخرین لیست قیمت و خرید انواع شیر آلات صنعتی می توانید با شماره تماس 09122808538 در ارتباط باشید

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا