علمی و پزشکی

قربانیان رو به افزایش هوش مصنوعی/ سپردن ۷۸۰۰ شغل شرکت IBM به ماشین

«آرویند کریشنا»، مدیرعامل IBM، می‌گوید این شرکت درحال متوقف‌کردن استخدام نیروهای جدید در شغل‌هایی است که با مصرف‌کنندگان برخورد مستقیم ندارند. براین‌اساس، شغل‌هایی مثل منابع انسانی تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت.

این مشاغل در IBM مجموعاً دربرگیرنده حدود ۲۶ هزار نیروی انسانی هستند و کریشنا پیش‌بینی می‌کند که حدود ۳۰ درصد از آن‌ها تا پنج سال آینده با هوش مصنوعی و سیستم‌های خودکار جایگزین شوند. مدیرعامل IBM مدعی است که نیروهای فعلی در این جایگاه‌های شغلی اخراج نخواهند شد، اما به‌جای کسانی که از شرکت بیرون می‌روند، دیگر نیروی جدید استخدام نمی‌شود.

استخدام‌ها در IBM سخت‌گیرانه‌تر می‌شود

سخنگوی IBM در گفت‌وگو با خبرگزاری اینسایدر درباره گزارش بلومبرگ می‌گوید: «هیچ سیاستی برای توقف سراسری اتخاذ نشده است. IBM با تمرکز بر نقش‌های پول‌ساز، به‌صورت حساب‌شده و هوشمندانه عمل می‌کند و ما برای پُرکردن شغل‌هایی که به‌طور مستقیم با مشتری یا فناوری‌های ما سروکار ندارند، بسیار گزینشی رفتار می‌کنیم. درحال‌حاضر فعالانه مشغول استخدام برای هزاران جایگاه شغلی هستیم.»

IBM هم‌اکنون حدود ۲۶۰ هزار کارمند دارد و چند ماه پیش اعلام شده بود که ۱.۵ درصد از این نیروها تعدیل می‌شوند. حالا به‌نظر می‌رسد که با توسعه هوش مصنوعی باید منتظر کاهش هرچه بیشتر تعداد کارمندان این شرکت باشیم.

از زمان عرضه عمومی ChatGPT و توجه دوباره به هوش مصنوعی، بسیاری از مردم نگران آینده شغلی خود هستند. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نه‌چندان دور بسیاری از کارمندان جای خود را به ابزارهای هوش مصنوعی خواهند داد. این اتفاق به‌ویژه درزمینه مشاغل ذهنی رقم می‌خورد که یک کار در آن‌ها تکرار می‌شود.

۵۸۵۸

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا