اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

آیا مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به کاهش اشتها کمک می‌کند؟

نوشیدنی های انرژی زا را بیشتر بشناسید

دمنوش لاغری ستین: نوشیدنی های انرژی زا معروف به افزایش انرژی و هوشیاری هستند و در بسیاری موارد هم با این اهداف میل می شوند. افراد در هر سنی از این نوشیدنی ها استفاده می کنند و مصرف آن ها هر روز در میان افراد بیشتر می شود. اما برخی از محققان و کارشناسان حوزه سلامت و تغذیه اخیرا هشدار هایی مبنی بر استفاده از این نوشیدنی ها داده اند که نشان از عواقب بد ناشی از مصرف نوشیدنی های انرژی زا است. پس لازم است که برای امنیت جانی و سلامت جسمانی خود مان هم که شده، کمی در مصرف آن ها تجدید نظر کنیم.

دمنوش شاتره مصفی خون ستین: این دقیقا همان موضوعی است که ما می خواهیم امروز در این مقاله به آن بپردازیم. اما قبل از هر چیزی باید ببینیم این نوشیدنی ها چه هستند؟ نوشیدنی های انرژی زا حاوی موادی هستند که همه می توانند در کنار هم منجر به افزایش سطح انرژی در بدن ما شوند و عملکرد ذهنی مان را نیز بهتر می کنند.

قیمت محصولات دکتر بیز: تقریبا تمامی نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین می باشد و همین باعث می شود مغز و عملکرد آن بیشتر شود و هوشیاری و تمرکز را در افرادی که از آن ها استفاده می کنند، بیشتر می کند. البته میزان کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا متفاوت است. هر نوشیدنی های انرژی زا علاوه بر کافئین دارای دیگر ترکیبات نیز می باشد. یکی از متداول ترین این ترکیبات مواردی است که ما در زیر برای شما لیست کرده ایم:

    • شکر: معمولا پایه اصلی نوشیدنی های انرژی زا شگر است. اما یک سری از این نوشیدنی ها نیز وجود دارد که بدون شکر می باشند و مناسب افرادی تولید می شوند که در رژیم لاغری به سر می برند و یا می خواهند مصرف شکر را در خود محدود کنند.
    • ویتامین B: یکی دیگر از موارد تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی زا ویتامین B می باشد. این ویتامین نقش مهمی در تبدیل غذای خورده شده به انرژی در بدن دارد. در نتیجه شما با مصرف نوشیدنی های انرژی زا خیلی زودتر انرژی غذایی که میل کرده اید را در بدن تان فعال می کنید.
    • مشتقات آمینواسید: نمونه هایی از مشتقات آمینواسید در نوشیدنی های انرژی زا، تائورین و ال کارنیتین می باشند. هر دو این موارد به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و در بسیاری از فرایند های بیولوژی بدن نقش دارند.
    • عصاره های گیاهی: یکی از عصاره های گیاهی که در اکثر نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود می باشد. از آنجایی که در این گیاه مقادیری کافئین یافت می شود از آن برای افزایش انرژی استفاده می شود. البته عصاره گیاهی دیگری هم به نام جنسینگ در این نوشیدنی ها یافت می شود که آن هم تاثیر مثبتی روی عملکرد مغز و ذهن دارد.

نوشیدنی های انرژی زا

آیا کودکان و نوجوانان نیز می توانند از نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنند؟

یکی از سوالاتی که معمولا در استفاده از نوشیدنی های انرژی زا در ذهن افراد شکل می گیرد، این است که آیا محدودیت سنی برای مصرف آن ها وجود دارد یا خیر. طبق توصیه هایی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، نوشیدنی های انرژی زا نباید توسط کودکان و نوجوانان استفاده شود. دلیل آن هم این است که کافئین موجود در این نوشیدنی ها ریسک اعتیاد و وابستگی به این موارد در این افراد بیشتر می کند.

علاوه بر این مواد موجود در نوشیدنی های انرژی زا ممکن است تاثیر منفی روی رشد مغز و قلب کودکان و نوجوانان داشته باشد. کارشناسان به طور کلی محدودیت های مصرف کافئین را در این سن مشخص کرده اند. بر اساس گفته آن ها نوجوانان نباید بیشتر از 100 میلی گرم کافئین در روز استفاده کنند. این مقدار برای کودکان نیز کمتر از 1.14 میلی گرم در هر 2.5 کیلو گرم وزن شان می باشد. به تعبیری یک کودک 12 ساله با 34 کیلوگرم وزن، می تواند 85 میلی گرم کافئین مصرف کند.

آیا تمامی افراد بزرگسال مجاز به استفاده از نوشیدنی های انرژی زا هستند؟

باید بدانید که بیشترین نگرانی کارشناسان تغذیه و سلامت، روی مقدار کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا است. مهم تر از آن برای بزرگسالان نیز توصیه شده است که بیشتر از 400 میلی گرم در روز کافئین مصرف نکنند. نوشیدنی های انرژی زا هم که معمولا دارای 80 میلی گرم کافئین در هر 237 میلی لیتر می باشند. این یعنی تقریبا معادل با یک فنجان قهوه.

مشکل اینجا است که بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا بیشتر از این مقدار کافئین در خود دارند. حتی در مواردی که نوشیدنی های انرژی زا از عصاره های گیاهی مانند گوارانا استفاده می کنند، آن را روی برچسب های اطلاعات غذایی محصول شان درج نمی کنند. این درحالی است که همانطور که گفتیم، این گیاه یکی از منابع مهم کافئین طبیعی است.

به طور کلی باید بدانید که نباید در هر روز چندین نوشیدنی انرژی زا مصرف کنید. پس مصرف یک قوطی نوشیدنی های انرژی زا نمی تواند ضرر های زیادی برای شما به همراه داشته باشد. اما این موضوع زمانی بد می شود که شما استفاده از نوشیدنی های انرژی زا را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید و دائما از آن ها استفاده کنید.
توصیه کارشناسان تغذیه و سلامت این است که روزانه بیشتر از 473 میلی لیتر نوشیدنی های انرژی زا استاندارد مصرف نکنید. در کنار آن یادتان باشد باید مصرف قهوه و دیگر محصولاتی که حاوی کافئین می باشند را نیز محدود کنید.

ذکر این نکته نیز ضروری است که بانوان باردار نیز مانند کودکان و نوجوانان، باید از مصرف نوشیدنی های انرژی زا پرهیز کنند.

تاثیرات نوشیدنی های انرژی زا روی عملکرد افراد

همانطور که تا به اینجای کار فهمیدید بسیاری از افراد نوشیدنی های انرژی زا را مصرف می کنند چرا که به آن ها کمک می کند در خستگی ها و بی خوابی ها، عملکرد جسمی و ذهنی خوبی داشته باشند. افرادی که ساعت های طولانی را رانندگی می کنند و یا افرادی که نیمه های شب هم در حال رانندگی هستند، این نوشیدنی ها را برای افزایش هوشیاری خود میل می کنند.

تحقیقات زیادی نشان داده است که مصرف نوشیدنی های انرژی زا در رانندگان می تواند تا حدود قابل توجهی کیفیت رانندگی افراد را بهتر کند و مانع از خواب آلودگی و خطرات ناشی از آن شود. همچنین کارمندان و کارگرانی که به صورت شیف شب نیز کار می کنند هم می توانند از این مزیت نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنند تا بهره وری و تمرکز شان در حین کار بیشتر شود. اما در کنار این مزایای استفاده از نوشیدنی های انرژی زا، برخی از تحقیقات نیز به این نتیجه رسیده اند که مصرف آن ها می تواند روی کیفیت خواب این افراد نیز تاثیر گذارد.

با این راهکار کم خوابی را دور کنید

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا و مشکلات قلبی

تحقیقان نشان داده اند که مصرف نوشیدنی های انرژی زا می تواند عملکرد مغز را بهتر و بیشتر کند و هوشیاری و تمرکز بالا را نثار افراد کند. با این وجود نگرانی هایی مبنی بر تاثیرات این نوشیدنی ها روی سلامت قلب هم وجود دارد. یکی از این تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشیدنی های انرژی زا در برخی از مشکلات قلبی دخیل است. جالب است بدانید که بیش از بیست هزار مراجعه به اورژانس بیمارستان ها مرتبط با مصرف نوشیدنی های انرژی زا است.

البته همین کارشناسان معتقد هستند، مصرف بی رویه نوشیدنی های انرژی زا باعث بروز چنین مشکلاتی در افراد می شوند که آن هم بیشتر به دلیل بالا رفتن سطح میزان کافئین در بدن است. این موضوع نیز منطقی است چرا که بسیاری از افرادی که از مشکلات قلبی و عروقی رنج می برند، بعد از مصرف نوشیدنی های انرژی زا علائم بیماری شان بیشتر می شود. بدتر از همه این است که این افراد بخواهند بیش از سه قوطی نوشیدنی انرژی زا در روز مصرف کنند و یا فاجعه بار تر اینکه آن ها را نوشیدنی های الکلی ترکیب کنند.

پس اگر مشکل قلبی دارید و یا در گذشته و سوابق بیماری تان، رد پایی از مشکلات قلبی و عروقی وجود داشته است، توصیه من و رژیم به شما این است که در مصرف نوشیدنی های انرژی زا حسابی محتاط باشید. یادتان باشد حتی بدون سابقه بیماری قلبی هم مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها پای خیلی از افراد را به اورژانس بیمارستان ها کشانده است

دکمه بازگشت به بالا