برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

خواص گیاه دارویی کاکوتی

کاکوتی، گیاهی با ده‌ها خاصیت اعجاب آور است. به علاوه، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و بسیاری از مردم برای تهیه آن به شکل تازه، به دامان طبیعت می‌روند. اما فارغ از عطر و بوی بی‌نظیر این گیاه، تا چه اندازه با خواص کاکوتی کوهی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید موارد منع مصرف آن چیست؟ این مطلب، یک راهنمای جامع درباره کاکوتی است که ضمن برشمردن فواید کاکوتی، شما را با مضرات این گیاه کوهی هم آشنا خواهد کرد. پس با ما همراه شوید تا شیوه درست استفاده از این گیاه در موقعیت‌های مناسب را بیاموزید. برای خرید سبزی خشک گیاه کاکوتی کلیک کنید.

کاکوتی، گیاهی با خواص دارویی

کاکوتی گیاهی خودرو است که در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. این گیاه با طعم و عطر بی‌نظیری که دارد، یکی از انتخاب‌های فوق‌العاده برای یک دمنوش جانانه‌ است.

گیاه کاکوتی در گذشته‌های دور و در سرزمین مصر برای مومیایی کردن مردگان استفاده می‌شد. همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که پزشکان در طول تاریخ از کاکوتی به عنوان آنتی‌بیوتیک و ماده‌ای ضد عفونی‌کننده استفاده می‌کرده‌اند. در قدیم مردم از کاکوتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند یبوست، عفونت‌های کبدی، تب برفکی، سرماخوردگی و تألمات روحی مانند بی‌خوابی و آشفتگی‌های روحی نیز کمک می‌گرفته‌اند. جالب است بدانید  که در جنگ جهانی اول نیز سربازان از خواص کاکوتی به عنوان یک ضد میکروب روی پوست بهره برده‌اند.

مشخصات ظاهری کاکوتی

کاکوتی، گل‌های بنفش خوش‌رنگ و برگ‌های سبز و ریزی دارد. بوته‌های این گیاه معطر معمولاً ارتفاعی بین 20 تا 50 سانتی‌متر دارند. این گیاه از خانواده نعناعیان است و در کوهستان‌های خراسان شمالی به وفور یافت می‌شود. اهالی خراسان شمالی این گیاه را با نام آنخ می‌شناسند. فصل بهار موسم روییدن و چیدن این گیاه معطر است. کاکوتی، عطری بسیار شبیه به آویشن دارد و از آن به عنوان ادویه در برخی از غذاها نیز استفاده می‌شود.

خواص دارویی و غذایی کاکوتی باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. شما می‌توانید این گیاه را در قالب دمنوش یا چای مصرف کنید. این دمنوش می‌تواند همنشین خوبی برای روزهایی که درگیر سرماخوردگی هستید، باشد. در ادامه، چند خاصیت مهم کاکوتی را با هم مرور می‌کنیم:

  1. خواص کاکوتی برای مردان و زنان

گفته می‌شود که گیاه کاکوتی تاثیراتی در خصوص درمان ناتوانی‌های جنسی و ناباروری داشته و یکی از گیاهان موثر در تقویت میل جنسی شناخته می‌شود.

  1. خواص کاکوتی برای قاعدگی

خواص کاکوتی برای قاعدگی هم قابل توجه است. این گیاه مانند ، تنظیم‌کننده قاعدگی‌های نامنظم است. همچنین، به دلیل خاصیت ضد دردی که دارد، می‌تواند تسکینی برای دردهای دوران قاعدگی باشد.

  1. فواید و خواص کاکوتی برای سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری‌های شایع در فصل پاییز و زمستان است. برای درمان این بیماری، داروهای گیاهی می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند و یکی از روش‌های موثر برای استفاده از آن‌ها، نوشیدن دمنوش این گیاهان است. در این بین، خواص دمنوش کاکوتی برای بهبود سرماخوردگی واقعا بی‌نظیر است.

خواص ضد سرفه و خلط آور کاکوتی تاثیر بسزایی در درمان سرفه‌ها و خشکی سینه دارد. از طرفی ویژگی‌های ضد باکتریایی کاکوتی باعث می‌شود تا از بروز عفونت‌ در دوران بیماری جلوگیری کنید. پس اگر به سرماخوردگی یا آنفولانزای فصلی دچار شدید، کاکوتی را در رژیم غذایی دوران بیماری خود جای دهید.

البته مصرف دمنوش‌های دیگری مانند هم در بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است. به علاوه، دمنوش ترکیبی کاکوتی و آویشن در کنار گیاهانی مانند رزماری و سرخارگل هم یکی دیگر از دمنوش‌های مفید برای کمک به درمان سرماخوردگی و تقویت معده است.

  1. تاثیرات شگفت انگیز گیاه کاکوتی برای پوست

کاکوتی گیاهی‌ است که تأثیرات شگفت‌انگیزی برای پوست دارد. این گیاه، اثرات روشن‌کنندگی قابل توجهی بر پوست می‌گذارد و آن را درخشان و شفاف می‌کند. در این مورد، خواص روغن کاکوتی هم قابل توجه است. این روغن گیاهی، ویژگی‌ پاک‌کنندگی دارد و برای پاک کردن آلودگی‌ها از سطح پوست بسیار مفید است.

  1. خواص کاکوتی برای عفونت ریه

مرکز تحقیقات دارویی و فرآورده‌های طبیعی، اعلام کرده است که مصرف کاکوتی تاثیرات اثبات شده‌ای در درمان مشکلات تنفسی دارد. علاوه بر ویژگی‌‌های ضد سرفه و خلط آوری کاکوتی، می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی، مشکلات تنگی نفس و سکسکه هم استفاده کرد. مصرف کاکوتی می‌تواند مجاری تنفسی را ضدعفونی کرده و باعث بهبود وضعیت تنفسی شود.

  1. خواص کاکوتی برای معده

گیاه کاکوتی با اثرات آرام‌بخشی و ضد التهابی خود، گیاهی مفید برای معده محسوب می‌شود. از دیگر خواص کاکوتی برای معده، کمک به هضم غذا و کاهش دردهای معده است که می‌تواند باعث افزایش سلامت سیستم گوارش ‌شود.

7.فواید و خواص کاکوتی برای یبوست

کاکوتی گیاهی موثر برای درمان یبوست است و می‌تواند به کاهش دل‌پیچه، دل درد و درمان نفخ شکم هم کمک کند. مصرف دمنوش کاکوتی با کمی نبات از دل پیچه و اسپاسم روده پیشگیری خواهد کرد.

  1. خاصیت ضد میکروبی گیاه کاکوتی

علاوه بر موارد گفته شده، کاکوتی خواص ضد میکروبی دارد که در پیشگیری و درمان بیماری زخم معده که به دلیل وجود هلیکوباکتر پیلوری اتفاق می‌افتد، موثر است. کاکوتی به دلیل ویژگی ضدعفونی‌کنندگی خود، روده را پاک‌سازی کرده و به درمان اسهال کمک می‌کند.

9.خواص دمنوش کاکوتی برای رفع اضطراب

علاوه بر خواصی که گفته شد، کاکوتی به دلیل عطر بهشتی خود، یکی از گیاهان موثر در کاهش اضطراب و استرس است. البته، نوشیدنی ضد استرس تنها کاکوتی نبوده و شما می‌توانید برای آشنایی با انواع نوشیدنی‌های مناسب این مشکل، سری به بزنید.

خواص عرق کاکوتی

تحقیقات در حوزه درمان‌‌های گیاهی نشان داده است که عرق کاکوتی می‌تواند سرعت تکثیر سلول‌های لایه داخلی روده را افزایش داده و از بروز یبوست و اسهال جلوگیری ‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود پیش از وعده‌های غذایی، یک استکان عرق کاکوتی بنوشید تا از ریسک ابتلا به یبوست کاسته شده و هضم و جذب غذا به خوبی صورت بگیرد.

مصرف عرق کاکوتی زیر نظر متخصص می‌تواند مشکلات گوارشی و هضم ناقص غذا در کودکان را نیز کاهش دهد.

آیا عرق کاکوتی برای لاغری خوب است؟

باور شما درباره خواص کاکوتی در لاغری و استفاده از عرق آن برای کاهش وزن اشتباه است. اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید، به نظر می‌رسد که عرق کاکوتی گزینه‌ مناسبی برایتان نباشد. چرا که در تحقیقات علمی، چیز اثبات شده‌ای مبنی بر اثر عرق کاکوتی در کاهش وزن وجود ندارد. در واقع، در کاکوتی ترکیبات اشتها‌آوری وجود دارد که می‌تواند برای افزایش وزن مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر، طبیعت این گیاه به نحوی است که می‌تواند جایگزین داروهای شیمیایی اشتها‌آور شود.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف کاکوتی می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد و باید بعد از مصرف منظم آن به مدت ۶ روز، ۱ روز مصرف آن را قطع کنید. در یک برنامه‌ریزی هفتگی هم بعد از ۳ هفته مصرف، یک هفته مصرف عرق کاکوتی را متوقف کنید.

مضرات کاکوتی

در پاسخ به این سوال که آیا مصرف گیاه کاکوتی مضراتی هم دارد یا خیر؟ باید بگوییم بله. این گیاه هم مانند همه گیاهان دیگر، در کنار خواص شگفت انگیزش مضراتی هم دارد. مثلا کاکوتی باعث افزایش فشار خون می‌شود، به همین دلیل کسانی که مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. از دیگر مضرات کاکوتی می‌توان به اثرات قاعده‌آور آن اشاره کرد. بنابراین این گیاه  نباید توسط مادران باردار مصرف شود، چرا که خطر سقط جنین را به همراه دارد. همچنین، این گیاه مشکلاتی برای جذب آهن در مادران باردار هم ایجاد می‌کند.

کاکوتی گیاهی دارویی و دمنوشی بی‌نظیر

در این مقاله، با چند خاصیت کاکوتی و مضرات آن آشنا شدید. حالا اگر دوست دارید این گیاه معطر و مفید را با بهترین کیفیت و به راحتی تهیه کنید، سری به اسنپ فود بزنید. از طریق ، گیاهان دارویی مورد نظر خود مانند کاکوتی را با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی به صورت آنلاین خریداری کرده و در محل آدرس تحویل بگیرید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی را پیش رو داشته باشید.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص کاکوتی است به بررسی مواردی از جمله خواص کاکوتی برای پوست، خواص کاکوتی برای قاعدگی، خواص کاکوتی برای دیابت، خواص کاکوتی برای معده، کاکوتی و فشار خون، خواص کاکوتی برای تقویت قوای جنسی آقایان، خواص کاکوتی و پونه، خواص عرق کاکوتی، خواص روغن کاکوتی، خواص دمنوش کاکوتی،طرز تهیه دمنوش کاکوتی، طریقه مصرف کاکوتی و در نهایت مضرات کاکوتی می‌پردازیم.

گیاه کاکوتی خواص و فواید فراوانی برای سلامتی دارد که در ادامه به بررسی برخی از خواص کاکوتی می‌پردازیم. خواص کاکوتی بسیار فراوان است که از جمله خواص کاکوتی می‌توان به مواردی مانند پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، جلوگیری از خون‌ریزی بینی، پیشگیری و درمان اسهال، رفع مشکلات گوارشی و غیره اشاره کرد.

طبع کاکوتی

کاکوتی طبع گرم و خشک دارد. از کاکوتی برای متعادل کردن طبع برخی از لبنیات مانند دوغ و ماست استفاده می‌کنند

خواص کاکوتی برای پوست

یکی از خواص روغن کاکوتی این است که می‌تواند موجب روشن شدن پوست شود و همچنین یکی دیگر از خواص روغن کاکوتی برای پوست این‌ است که تاثیر بسزایی در پلک کنندگی آلودگی‌های سطح پوست دارد.

خواص کاکوتی برای قاعدگی

یکی از خواص کاکوتی خاصیت قاعده‌آور بودن این گیاه دارویی است که در تنظیم قاعدگی نامنظم نیز نقش دارد. کاکوتی به عنوان یک بادشکن طبیعی عمل می‌کند و از آن‌جایی که دارای خواص ضد درد است می‌تواند موجب تسکین کمر درد‌ در طول دوران قاعدگی شود.

خواص کاکوتی برای دیابت

از خواص کاکوتی می‌توان به تاثیر آن در کاهش قند خون اشاره کرد. عصاره کاکوتی می‌تواند با اثر بر روی سلول‌های بتا پانکراس و افزایش ترشح انسولین موجب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شوند.

خواص کاکوتی برای معده

یکی از خواص کاکوتی خاصیت ضد التهابی و آرامش بخشی آن است که کاکوتی را به یک گیاه دارویی مفید برای معده تبدیل کرده است. از جمله خواص دمنوش کاکوتی که برای معده مفید است می‌توان به مواردی مانند بهبود درد معده، بهبود هضم غذا، تقویت سلامت دستگاه گوارش، کاهش دل درد و دل پیچه و بهبود و درمان نفخ شکم اشاره کرد.

برای برخورداری از این خواص کاکوتی کافی است که یک فنجان دمنوش کاکوتی را پس از  وعده غذایی بنوشید. همچنین خاصیت ضد میکروبی کاکوتی موجب می‌شود که برای درمان و پیشگیری از زخم معده که ناشی از هلیکوباکتر پیلوری است موثر و مفید باشد.

کاکوتی و فشار خون

کاکوتی موجب افزایش فشار خون می‌شود. افراد مبتلا به فشار خون نباید در مصرف کاکوتی زیاده روی کنند.

خواص کاکوتی برای تقویت قوای جنسی در آقایان

یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت میل و قوای جنسی آقایان کاکوتی است. از خواص کاکوتی می‌توان به کمک در درمان ناباروری و درمان ناتوانی جنسی اشاره کرد.

خواص کاکوتی و پونه

از خواص کاکوتی و پونه می‌توان به مواردی از جمله رقیق کردن خون، تقویت معده، ضد نفخ، بادشکن، ضد سرفه و حساسیت، آنتی بیوتیک قوی، بهبود سلامت قلب، بهبود سلامت دستگاه گوارش و ضد شب ادراری اشاره کرد.

برای تهیه دمنوش کاکوتی و پونه به مواد زیر نیاز داریم:

دو لیوان آب، دو قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق غذاخوری کاکوتی و یک قاشق غذا خوری پونه کوهی

برای تهیه دمنوش کاکوتی و پونه باید در مرحله اول پونه کوهی و کاکوتی را در یک قوری چینی بریزید و به مقدار مورد نیاز آب جوش به قوری اضافه کنید و بعد اجازه دهید برای مدت زمان ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم دم بکشد.

خواص عرق کاکوتی

عرق کاکوتی دارای خواص ضد عفونی کننده است و برای درمان معده درد، نفخ و سلامت دستگاه گوارش از بهترین عرقیجات گیاهی است.

خواص روغن کاکوتی

از جمله خواص روغن کاکوتی می‌توان به تاثیر آن در پاکسازی پوست اشاره کرد. همچنین روغن کاکوتی دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به علت بوی تندی که دارد از آن به عنوان دئودورانت طبیعی استفاده می‌کنند.

خواص دمنوش کاکوتی

یکی از خواص دمنوش کاکوتی درمان تب مالت است. همچنین درمان خونریزی بینی در بزرگسالان و کودکان از دیگر خواص دمنوش کاکوتی است. دمنوش کاکوتی می‌تواند موجب تقویت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

برای تهیه دمنوش کاکوتی باید یک قاشق از برگ‌های خشک شده کاکوتی را داخل قوری ریخته و به میزان یک فنجان آبجوش به قوری اضافه کنید و برای مدت زمان ۳ تا ۵ دقیقه زمان دهید تا روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد.

طریقه مصرف کاکوتی

علاوه تهیه دمنوش از کاکوتی راه‌های دیگری برای بهره‌مندی از خواص کاکوتی وجود دارد. از جمله این راه‌ها می‌توان به ماست و دوغ برگ‌های خشک و پودر شده کاکوتی اضافه کرد. از برگ‌های خشک شده کاکوتی برای تهیه چای سیاه طعم‌دار استفاده می‌کنند. همچنین از عرق کاکوتی برای تهیه شربت خنک برای فصل تابستان استفاده می‌کنند.

مضرات کاکوتی

کاکوتی نیز مانند سایر گیاهان دارویی دارای فواید و خواص فراوان است اما در صورت زیاده‌روی در مصرف کاکوتی ممکن است عوارض و مضراتی نیز مشاهده شود. استفاده بیش از حد گیاه کاکوتی می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. از آنجایی که کاکوتی قاعده آور است در طول بارداری نباید از این گیاه دارویی استفاده کرد زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود.

خواص کاکوتی در رژیم غذایی

از آن‌جایی که کاکوتی گیاهی است که می‌تواند سبب تقویت معده شود و همچنین برای کاهش قند خون مفید بوده و  بر روی دیابت نوع دو تاثیر دارد؛ می‌تواند سبب شود افراد با مصرف آن سلامت‌تر بوده و حتی به دلیل کاهش قند خون، کمتر در خطر احتمال چاقی قرار داشته باشند.

با این وجود، هیچ گیاه و ماده غذایی، به اندازه یک رژیم غذایی اصولی بر روی تاثیر ندارد. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند سبک زندگی خود را تغییر داده و سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی و برای دریافت آنلاین رژدمنوش‌های گیاهی در فصل پاییز بیش از فصول دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. حساسیت‌های فصلی و ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز شایع است. استفاده از دمنوش‌های گرم گیاهی تاثیر قابل توجهی در درمان و پیشگیری از چنین بیماری‌هایی در این فصل دارد. ترکیبات دارویی و طبع گرم برخی از گیاهان دارویی می‌تواند از سردی طبع افراد در فصول پاییز و زمستان بکاهد و به روند بهبودی بیماری آن‌ها سرعت ببخشد.

به گزارش فرارو، در این مطلب به یکی دیگر از گیاهان دارویی پرداختیم که ممکن است در فصل سرد پاییز و زمستان به آن نیاز داشته باشید. گیاه دارویی کاکوتی با طبع گرم و خشک خود گیاهی معطر است که خواص دارویی زیادی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با گیاه کاکوتی و خواص باورنکردنی آن آشنا شوید.

گیاه‌شناسی

مشخصات ظاهری

در طبیعت کاکوتی را به‌راحتی می‌توان از طریق عطر منحصر به فردش تشخیص داد. ساقه این گیاه از پایین منشعب و از شاخ و برگ پوشیده است. برگ‌های گیاه کرک‌دار و سبز کمرنگ هستند. گل‌ها نیز به صورت متراکم است که به رنگ‌های سفید، قرمز و ارغوانی در اردیبهشت و خرداد ماه ظاهر می‌شوند.

تاریخچه استفاده از گیاه کاکوتی

در مصر از گیاه کاکوتی برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند. کاکوتی از گذشته‌های دور در بسیاری از مناطق دنیا به عنوان آنتی بیوتیک و ضد عفونی کننده کاربرد داشته است. حکیمان از قدیم مصرف کاکوتی را برای درمان بیماری‌هایی مثل آشفتگی روحی، بی‌خوابی، یبوست، عفونت‌های کبدی، تشنج، تب برفکی و سرفه و سرماخوردگی موثر می‌دانستند. سربازان در جنگ جهانی اول روغن کاکوتی را به عنوان یک ماده ضد میکروب روی پوست می‌زدند.

اسامی محلی گیاه کاکوتی

گیاه کاکوتی در مناطق مختلف به اسامی متفاوتی شناخته می‌شود. داغ نعناسی، پونه کوهی، پیدم کوهی، کاکاتو، اشتو، کهلیک اوتی و آنخ یا آنوخ ازجمله اسامی محلی گیاه کاکوتی هستند.

طبع و طعم کاکوتی

گیاه کاکوتی ازجمله گیاهان با طبع گرم و خشک است. همه گیاهانی که از تیره نعناعیان باشند، دارای این طبع هستند. کاکوتی تا حدی خواص نعناع را دارد. عطر و طعم آن شبیه به آویشن، مرزنجوش و پونه است. مصرف بیش از حد کاکوتی برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند، توصیه نمی‌شود.

ترکیبات موجود در گیاه کاکوتی

کاکوتی حاوی مقادیر بالایی از کلسیم، پتاسیم، منیزیم، تانن، فیبر، تیمول و پلی‌فنول‌هاست. این گیاه دارویی خاصیت ضد ویروسی، ضد‌باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد.

کاربرد کاکوتی

کاکوتی علاوه‌بر اینکه گیاهی دارویی است، در صنایع مختلف ازجمله ساخت انواع عطر و ادکلن، خوشبو کننده‌های هوا، طعم دهنده‌ها، دارو‌های ضد عفونی، نگه‌دارنده‌های مواد غذایی و… کاربرد دارد. از گیاه کاکوتی در طب سنتی به صورت عرق گیاهی، دمنوش، شربت و ادویه استفاده می‌شود. در برخی از مناطق کشور پودر کاکوتی را روی پنیر، ماست یا دوغ می‌ریزند تا علاوه‌بر تعادل طبع طعم مطبوعی به این گونه لبنیات بدهند.

خواص گیاه دارویی کاکوتی

کاکوتی در طب نوین برای درمان اختلالات گوارشی مانند اسهال و دل‌پیچه کاربرد دارد. این گیاه دارویی برای رفع سرماخوردگی و کاهش علائم آزار دهنده آن مانند گلودرد و سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق تحقیقات اخیر گیاه کاکوتی دارای اثرات ضد تومور است و از رشد تومور بدخیم و سرطانی تا حد قابل توجهی جلوگیری می‌کند. اما این گیاه دارویی در طب سنتی جایگاه مهمی دارد.

کاکوتی مانند مورفین ضد درد است

عصاره هیدروالکلی کاکوتی همانند مورفین دارای اثرات ضد درد است. تحقیقات اخیر نشان دادند که ترکیباتی مانند کارواکرول، فلاونوئید و استروئید در گیاه کاکوتی می‌تواند باعث کاهش درد شود. در علم پزشکی پی بردند که ترکیبات موجود در گیاه کاکوتی مانند “پولگون” با مهار آزادسازی اسیدآراشیدونیک و جلوگیری از سنتز پروستاگلاندین و فعال کردن سیستم اپیوئیدی می‌تواند موجب کاهش انواع درد‌ها در بدن شود.

کاکوتی خلط‌آور و ضد سرفه
بیشتر بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا با گلودرد و سرفه همراه هستند. سرفه‌های مداوم باعث خشکی گلو می‌شود و علائم آزاردهنده را تشدید می‌کند. در این موقع نوشیدن مایعات گرم می‌تواند تا حدی علائم را کاهش بدهد. پیشنهاد ما استفاده از دمنوش گیاه کاکوتی است. کاکوتی خاصیت خلط‌آور و ضد التهاب دارد؛ در نتیجه می‌تواند برای کاهش التهاب گلو و رفع سرفه موثر باشد.

درمان نفخ و مشکلات گوارشی با کاکوتی
گیاه کاکوتی در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی ازجمله درد و ورم معده استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت ضد میکروب دارد و مقوی معده است. برای درمان دل‌پیچه، اسهال و نفخ معده می‌توانید کمی از پودر برگ‌های خشک کاکوتی را به عنوان طعم دهنده به ماست، دوغ و حتی انواع غذا‌ها اضافه کنید. برای درمان اسهال توصیه می‌شود از عرق کاکوتی استفاده کنید. کاکوتی برای هضم بهتر غذا نیز مفید است. بهتر است دمنوش گیاه کاکوتی را پس از غذا بنوشید.

کاکوتی گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی بالا
آزمایشات متعدد قدرت آنتی‌اکسیدانی بالای گیاه کاکوتی را تائید می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ترکیبات این گیاه نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ما دارند. این مواد رادیکال‌های آزادی را که ناشی از مصرف انرژی است، از بدن پاک می‌کنند. اگر رادیکال‌های آزاد در بدن باقی بمانند، می‌توانند به جدار سلول‌ها آسیب برسانند و موجب مرگ سلولی شوند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گیاه کاکوتی محیط بدن را از سموم ناشی از مصرف انرژی در سلول‌ها پاک می‌کنند. همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی این گیاه دارویی خاصیت ضد توموری دارد و می‌تواند جلوی رشد برخی از تومور‌های بدخیم و غدد سرطانی را بگیرد.

کاکوتی می‌تواند برای تسکین علائم روماتیسم مفصلی مفید باشد

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک نوع بیماری خودایمنی است که موجب درد و التهاب مفاصل بدن به‌خصوص مفاصل زانو، پا‌ها و دست‌ها می‌شود. متاسفانه تاکنون علم پزشکی نتوانسته است به طور کامل درمانی را برای این نوع بیماری کشف کند؛ اما روش‌هایی برای کاهش التهاب و درد بیماری روماتیسم مفصلی پیشنهاد شده است. یکی از این روش‌ها تغذیه مناسب است. معمولا غذا‌های دارای طبع سرد علائم بیماری را تشدید می‌کنند. گیاه دارویی کاکوتی علاوه‌بر اینکه طبع گرم و خشک دارد، دارای خاصیت ضد التهابی نیز هست. از گذشته تا به امروز در طب سنتی این گیاه دارویی برای تسکین درد و کاهش التهاب مفاصل در بیماری روماتیسم مفصلی تجویز می‌شده است.

کاکوتی ممکن است برای افراد دیابتی مفید باشد
تحقیقات اخیر نشان دادند که عصاره هیدروالکلی گیاه کاکوتی سبب افزایش ترشح انسولین و سپس کاهش قند خون در موش‌های دیابتی نوع ۱ شده است. این کاهش قند خون با افزایش تعداد سلول‌های بتا در پانکراس پس از مصرف عصاره هیدروالکلی گیاه کاکوتی همراه بود. پس به نظر می‌رسد که گیاه کاکوتی علاوه‌بر خاصیت ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی موجب کاهش قند خون نیز می‌شود. این آزمایش تاکنون به طور مستقیم روی انسان انجام نگرفته است. شاید گیاه کاکوتی تاثیر قابل قبولی در کاهش میزان قند خون افراد دیابتی داشته باشد.

خواص گیاه کاکوتی برای قاعدگی
یکی دیگر از فواید کاکوتی خاصیت قاعده‌آوری طبیعی این گیاه است. در طب سنتی از گیاه کاکوتی برای تنظیم دوره قاعدگی و کاهش علائم آن استفاده می‌شود. خاصیت ضد‌التهابی و ضد دردی گیاه به تسکین درد‌های ناشی از دوران قاعدگی ازجمله کمر درد و درد زیر شکم کمک می‌کند. استفاده از عرق کاکوتی یا دمنوش این گیاه با مقداری نبات می‌تواند برای کاهش درد‌های قاعدگی موثر باشد.

گیاه کاکوتی آرامش‌دهنده است
تحقیقات اخیر نشان دادند که گیاه کاکوتی دارای ترکیباتی است که می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند و موجب آرامش اعصاب شود. ترکیباتی، چون لیتیوم و تریپتوفان در بافت گیاه کاکوتی وجود دارد که هر دو در بهبود خلق و خو نقش مهمی دارند. طبق گفته محققین اثرات ضد افسردگی گیاه کاکوتی به دلیل افزایش انتقال دهنده‌های عصبی سروتونژیک است. همچنین ترکیبات آروماتیک کاکوتی موجب کاهش عوارض تنش‌های روانی، عصبی و اضطراب می‌شود.

کاکوتی برای کاهش کلسترول بد مفید است
گیاه کاکوتی سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند. برخی از تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که کاکوتی تاثیر به‌سزایی در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید دارد. ممکن است وجود ترکیباتی مانند تیمول و کارواکرول موجب فعالیت آنزیم‌ها برای سنتز کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد شوند.

فواید دیگر گیاه دارویی کاکوتی

  • طبق تحقیقات اولیه گیاه کاکوتی دارای خواص ضد تشنج است.
    • این گیاه دارویی خاصیت ضد میکروبی قوی دارد؛ درنتیجه می‌تواند برای رفع میکروب معده موثر باشد.
    • ممکن است با آغشته کردن پنبه به دمنوش غلیظ کاکوتی و قرار دادن آن در حفره بینی خونریزی بینی قطع شود.
    • از گذشته در طب سنتی گیاه کاکوتی را برای درمان مشکلات جنسی، ناباروری و ناتوانی جنسی موثر می‌دانستند.
    • یکی دیگر از تاثیرات درمانی گیاه کاکوتی درمان اسهال است.
    • کاکوتی می‌تواند برای درمان جوش و آکنه پوست صورت مفید باشد.
    •‌ می‌توانید برای ضد عفونی کردن و خوشبو کردن دهان از جوشانده خنک کاکوتی استفاده کنید.
    • برای رفع تب، گرفتگی بینی و سردرد‌های ناشی از سرماخوردگی از بخور کاکوتی بهره ببرید.
    • در طب سنتی از کاکوتی به عنوان گیاهی ضد بلغم نام می‌برند. برای رفع بلغم می‌توانید از دمنوش کاکوتی استفاده کنید.

    عوارض مصرف بیش از حد گیاه کاکوتی و فرآورده‌های آن

  • گیاه کاکوتی قاعده‌آور است؛ در نتیجه خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش می‌دهد.
    • مصرف کاکوتی در دوره بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر منفی می‌گذارد.
    • مصرف بیش از حد فرآورده‌های کاکوتی در بلند مدت ممکن است موجب ابتلا به فشار خون بالا شود.
    • برخی از افراد ممکن است با مصرف این گیاه دچار علائمی آزار دهنده شوند که منشا آن حساسیت با کاکوتی است.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا