علت دود کردن موتورسیکلت
چرا موتور سیکلت شما دود می کند؟
خروج دود ازانواع موتور سیکلت امری غیر عادی بوده که نمی توان آن را نادیده گرفت. زیرا نه تنها نشان از یک آسیب جدی برای موتورسیکلت می باشد، بلکه برای آلودگی محیط زیست و سلامت انسان ها هم بسیار مضر خواهد بود. خروج دود میتواند دلایل متعددی داشته باشد، که در این مقاله از امدادسیکلت به بررسی و مراحل معاینه موتورسیکلت توسط تعمیرکار سیار موتورسیکلت خواهیم پرداخت.
خرابی حلقه پیستون
یکی از علل خروج دود از اگزوز فرسودگی حلقه های پیستون می باشد. وظیفه حلقه های فلزی پیستون جدا سازی دیواره سیلندر و پیستون است که از نفوذ روغن به بخش های دیگر از موتور جلوگیری می نماید. از آن جایی که وظیفه پیستون بیرون راندن گازهای ناشی از احتراق از محفظه سیلندر می باشد، با فرسوده شدن حلقه ها این عمل به درستی انجام نمی گیرد. روغن از پیستون در اثر عملکرد نادرست حلقه های پیستون به میل لنگ وارد شده و از آن جا به محفظه سوخت وارد خواهد شد. در نتیجه محفظه سوخت شروع به روغن سوزی و ایجاد دود خواهد کرد.
نشت روغن در موتور
در برخی از مواقع دود به طور مستقیم از خود موتور سیکلت شما بلند می شود. این امر به دلیل نشت روغن در موتور سیکلت می باشد، بطوری که روغن بیرون از موتور رسیده و سپس در اثر گرم شدن، شروع به سوختن خواهد کرد. بنابراین برای رفع این مشکل می تون پره های موتور و سیلندر را به دقت بررسی کرده و محل نشت روغن را پیدا نمایید.
اتصالی سیم های موتور سیکلت
نوع دیگری از دود کردن موتور سیکلت که از خود موتور سیکلت بلند شده و ربطی به موتور و اگزوز نداشته، در اثر سوختن سیم های موتور سیکلت می باشد. این خطرناک ترین نوع دود شناخته شده است. زیرا با کوچک ترین جرقه ای در موتور سیکلت، احتمال ایجاد آتش سوزی وجود دارد. بنابراین با وجود چنین مشکلی باید سریعا موتور سیکلت را خاموش کرده و از ادامه مسیر با آن خودداری نمایید. لازم به ذکر است که این نوع سوختگی همراه با بویی شبیه به لاستیک سوخته می باشد. برای عیب یابی این نوع دود، باید تمام سیم های موجود در موتور سیکلت را مسیر یابی کنید و در این مسیر یابی باید به دنبال سوختگی و پلاستیک ذوب شده باشد.
دود از اگزوز فایبر گلاس
یکی دیگر از دلایل دود کردن موتور سیکلت ها، در اثر بسته شدن اگزوز جدید بر روی لوله های اگزوز می باشد. زیرا اگزوز را به منظور محافظت از پا و مچ پا از جنس فایبر گلاس انتخاب می کنند. بنابراین زمانی که موتور سیکلت شروع به حرکت می کند فایبر گلاس اگزوز شروع به سوخته شدن و سفت شدن خواهد کرد. البته این نوع دود فقط در چند ساعت اول پس حرکت موتورسیکلت بوده و امری کاملا طبیعی می باشد. در نتیجه این نوع دود پس از بستن اگزوز جدید بر روی موتور سیکلت طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی نخواهد داشت.
چگونه می توان نوع و بوی دود را تشخیص داد؟
- در ابتدا برای عیب یابی موتور سیکلت باید به مواردی نظیر این که دود از کجا خارج شده، بوی دود و رنگ دود توجه نمود تا در این راستا بتوان به راحتی مشکل را برطرف نمود.
- اگر دود موتور به دلیل خرابی حلقه های پیستون باشد، مقدار زیادی دود از انتهای لوله های خروجی آن خارج می شود. این نوع دود آبی رنگ می باشد و بوی آن مانند سوختن روغن بوده که با بوی طبیعی اگزوز متفاوت است.
- اگر موتورسیکلت دچار نشتی روغن خارجی شده باشید، روغن به دلیل گرمای موتور شما می سوزد. این نوع دود که سفید رنگ می باشد، همراه با بوی روغن سوخته است. دو مورد ذکر شده به راحتی قابل تشخیص هستند، زیرا موتور و لوله اگزوز فاصله زیادی از یکدیگر دارند.
- دودی که از سیم موتور سیکلت شما می آید نیز قابل تشخیص است. رنگ این دود بسیار تیره و تقریباً سیاه بوده و از آن جایی که پوشش لاستیکی اطراف سیم ها در حال سوختن است بنابراین این نوع دود با بوی لاستیک سوخته، همراه خواهد بود.
- بوی تولید شده از سوختن فایبر گلاس اگزوز هم بسیار ناخوشایند بوده و دود مربوط به آن به رنگ سفید می باشد.
چگونه مشکلات دود ناشی از موتور سیکلت را برطرف کنیم؟
- ابتدا برای برطرف کردن این مشکل باید منبع و علت دود را شناسایی نمود. سپس در صورت داشتن تخصص کافی می توان اقدام به رفع عیب موتور سیکلت کرد.
- اگر دود موتور سیکلت به دلیل خرابی حلقه های پیستون باشد. لازم است که ابتدا با انجام تست فشرده سازی روی موتور شروع کنید. بنابراین باید فشار داخل هر سیلندر را جداگانه آزمایش کرده و اگر فشار در یک یا چند سیلندر کم باشد، احتمالاً نیاز است که به تعویض حلقه پیستون خواهید داشت.
- چنان چه مشکوک هستید که دود موتور سیکلت شما از نشت روغن موتور ایجاد گردیده است ، باید واشرها را عوض کرده و یا پیچ و مهره ها را محکم نمایید. البته تعویض واشر و یا محکم کردن پیچ ها نیاز به دانش و تخصص فراوان خواهد داشت. هر گونه اشتباه در این امر می تواند منجر به نشتی بیشتر روغن شده یا در نهایت باعث محکم شدن قطعات موتور، در اثر محکم بستن پیچ و مهره شود.
- در صورتی که سیم کشی موتور شما مشکل داشت. باید تمام سیم های موتورسیکلت خود را بررسی کرده تا مشخص شود مشکل کدام سیم است. سپس باید بلافاصله آن سیم را تعویض کنید و حتماً آن را به خوبی متصل کنید تا مشکل جدیدی به وجود نیاید. هم چنین اطمینان داشته باشید که سیم ها توسط فیوز محافظت می گردند.
- دود حاصل از اگزوزهای فایبر گلاس هم بعد از چند ساعت متوقف شده و مشکل جدی را به وجود نمی آورد. اگر این دود ادامه دار بود، لازم است که لوله های اگزوز را دوباره پیچیده و محکم نصب کنید.
علائم روغن سوزی موتورسیکلت
دود آبی که پس از گرم شدن موتور از لوله اگزوز خارج می شود، نشانه ای از سوختن روغن در محفظه احتراق است. روغن می تواند از پشت درزگیرهای میل سوپاپ یا حلقه های پیستون وارد محفظه احتراق شود، بنابراین بهتر است به آن توجه کنید. چون اگر این علائم و دودها ادامه یابد، ممکن است یکی از این اجزا به خطر بیفتد.
خروج دود سفید از لوله اگزوز پس از گرم شدن موتور، نشانه سوختن مایع خنک کننده در محفظه احتراق است. ریشه این مشکل معمولاً نشتی واشر سر سیلندر است. از طرف دیگر، اگر هنگام چرخاندن پدال گاز در دورهای بالا، متوجه شدید اگزوز، بیش از حد دود دارد، به احتمال زیاد با نشت داخلی موتور از طریق رینگ های پیستون موتور مواجه هستید. البته میتوانید قبل از ایجاد این مشکلات، با بررسی سطح روغن خود را بررسی نمایید و مطمئن شوید موتور به اندازه کافی روغن دارد.
چه مقدار دود طبیعی تلقی می شود؟
خارج شدن مقداری دود از انتهای لوله های اگزوز طبیعی است. زیرا موتورسیکلت ها مبدل کاتالیزوری ندارند که بخارهای خروجی را به گازهای غیر مضر تبدیل نمایند. همین امر هم باعث می شود كه موتور سیکلت ها نسبت به سایر وسایل نقلیه، دود بیشتری تولید نمایند. البته دود طبیعی خارج شده از اگزوز به صورت بسیار کم و سفید رنگ بوده که در فصل های سرد سال به دلیل گرم بودن دود خارج شده بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. نکته آخر اینکه نباید هیچ دود دیگری از قسمت های دیگر موتور سیکلت خارج گردد.
منبع: ترب