اقتصادی

با مصرف بهینه هیچ کمبودی در زمینه کمبود گاز وجود ندارد

دانا نیوز/قم سرپرست مدیریت مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان قم تأمین گاز ایمن برای تمامی مشترکین را از جمله وظایف شرکت گاز عنوان کرد و در ادامه توضیح داد: با مصرف بهینه، هیچ کمبودی در زمینه کمبود گاز نداریم و در چنین شرایطی می‌شود گاز طبیعی را از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه تأمین کرد.

علی پاکدامن‌مقدم در گفت‌وگو با دانا نیوز پیرامون علت ناترازی جریان گاز در فصل زمستان، اظهار کرد: باوجود اینک اینکه ما دومین کشور جهان از نظر ذخایر گازی هستیم؛ با این حال طی سال‌های اخیر، فرهنگ غلطی در حوزه مصرف انرژی در کشور غالب شده و مشکلاتی را در حوزه گازرسانی به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه گاهی مصرف انرژی در کشورمان چندین برابر استاندارهای جهانی است، تصریح کرد: به همین خاطر ما باید تلاش کرده و با آموزش و اطلاع‌رسانی‌های صحیح و موثر، فرهنگ مردم را در حوزه مصرف انرژی اصلاح کنیم.

پاکدامن‌مقدم تأمین گاز ایمن برای تمامی مشترکین را از جمله وظایف شرکت گاز عنوان کرد و در ادامه توضیح داد: با مصرف بهینه، هیچ کمبودی در زمینه کمبود گاز نداریم و در چنین شرایطی می‌شود گاز طبیعی را از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه تأمین کرد.

وی نپوشیدن لباس گرم در منزل و محل کار را یکی از مصداق‌های مصرف بد گاز طبیعی دانست و در این باره خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌های ایرانی عادت دارند، تمام محیط منزل و محل کار خود را گرم نگه دارند که این رفتار باعث می‌شود تا بخشی از گاز مصرفی برای این دسته از مشترکین عملا هدر برود.

پاکدامن‌مقدم اضافه کرد: این در حالی است که با گرم کردن یک یا دو اتاق مورد استفاده و نگه داشتن دمای آن در محدوده دمای آسایش_۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد_ در کنار پوشیدن لباس گرم به عنوان یک راهکار ساده، می‌شود تا حد بسیار زیادی در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کرد.

وی بدترین نوع مصرف گاز را بالا بردن دمای محیط و باز کردن پنجره‌ها توصیف کرد و در ادامه گفت: با یک درجه سرد شدن هوا، افزایش مصرف گاز به‌طور چشمگیری را به دنبال دارد؛ این در حالی است که رعایت دمای آسایش می‌تواند راهکاری برای ثبات و پایداری جریان گاز طبیعی باشد.

نرخ گازبها در سه پلکان اول گاز طبیعی بسیار پایین است

پاکدامن‌مقدم در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه سیاست‌های دولت در حوزه انرژی بر حمایت از اقشار کم‌برخوردار استوار شده است، گفت: افزون بر این حمایت از مشترکینی که مصرف آنها بهینه است از دیگر سیاست‎های دولت است؛ به گونه‌ای که در سه پلکان اول مصرف گاز طبیعی، نرخ گازبها بسیار پایین بوده و در این سه پلکان، نرخ گازبها هیچ‌گونه تغییری نداشته است.

پاکدامن‌مقدم بیان کرد: با این حال مشترکین در پلکان‌های سوم به بعد، در رده‌بندی‌های «متوسط»، «پرمصرف» و «بسیار پرمصرف» تقسیم‌بندی شده‌اند و نرخ گازبها برای این دسته از مشترکین، به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

وی همچنین پیرامون پاداش شرکت ملی گاز ایران برای مشترکین «خوش‌مصرف»، گفت: مصرف‌کنندگان خانگی در صورتی که از ۱۶ آذر ماه تا ۱۵ اسفند سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مصرف گاز خود را حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۳۵ درصد کاهش دهند؛ پاداشی معادل ۵ برابر قیمت فراورش، انتقال و توزیع گاز طبیعی را دریافت خواهند کرد.

پاکدامن‌مقدم با بیان اینکه پاداش گاز این دسته از مشترکین ممکن است «رایگان» و حتی مبلغی را نیز از شرکت گاز بستانکار شوند، اظهار کرد: از تمام هم‌وطنانمان به خصوص مردم عزیز استان قم تقاضا می‌شود این نعمت خدادادی را بهینه مصرف کرده و از اسراف آن جلوگیری کنند.

کمتر از ۲ درصد مردم استان قم در رده بسیار پرمصرف‌ها قرار گرفته‌اند

وی در ادامه با اشاره به آمار میزان مصرف گاز طبیعی در استان قم، اظهار کرد: تنها کمتر از ۲ درصد مردم استان قم در رده بسیار پرمصرف‌ها قرار گرفته‌اند و اکثریت قریب به اتفاق مردم استان جز مشترکین خوش‌مصرف و متوسط هستند.

پاکدامن‌مقدم اضافه کرد: سال گذشته با اطلاع رسانی‌هایی که صورت گرفت و همکاری بسیار خوب مشترکین، استان قم جزء اولین استان‌هایی شد که در بخش خانگی بیشترین صرفه‌جویی را در بخش خانگی انجام شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف گاز طبیعی، تصریح کرد: آگاهی بخشی به مردم از طریق درگاه‌های اطلاع‌رسانی شرکت، تعامل با رسانه‌ها، نصب بیلبورد و بنر در سطح شهر و ارسال پیامک هشدار به مشترکین، از جمله اقداماتی است که شرکت گاز استان قم در این خصوص انجام داده است.

پاکدامن‌مقدم با بیان اینکه شرکت گاز استان قم در نه ماهه نخست سال جاری اقدام به ارسال بیش از ۲ میلیون و ۸۵۵ هزار پیامک مرتبط با اصلاح الگوی مصرف به مشترکان گاز طبیعی در استان کرده است، خاطرنشان کرد: این شرکت همچنین از ابتدای فصل سرد سال، بیش از ۹۶ هزار پیامک هشدار هزینه گازبها به مشترکین پرمصرف و بدمصرف گاز طبیعی ارسال کرده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا