استان ها

ورود سامانه بارشی به چهارمحال وبختیاری

معصومه نوروزی افزود: بیشترین فعالیت این سامانه که بارش‌های نه چندان موثری را به دنبال دارد برای نیمه غربی استان از جمله کوهرنگ، اردل و غرب لردگان پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: این بارش‌ها در روز جمعه و شنبه ضعیف می‌شود و سپس از روز یکشنبه با خروج این سامانه از استان کاهش دما دور از انتظار نیست.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال وبختیاری تصریح کرد: همچنین از روز پنجشنبه تا روز یکشنبه هوا در طول روز به ویژه ظهرها سردتر می‌شود.

نوروزی در ادامه با اشاره به تداوم سال‌های خشکسالی در استان، اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز ملی پایش خشکسالی، استان با ۱۰۲ میلیمتر کمبود بارش در سال آبی جاری در ردیف سومین استان خشک کشور پس از گیلان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

وی افزود: چنانچه بارش‌های عادی(نرمالی) هم در فصل زمستان شاهد باشیم اما این بارش‌ها جبران کمبودها را نمی‌کند و باید در حوزه‌های مختلف به ویژه صنعت و کشاورزی برای مدیریت مصرف آب تدابیری اندیشیده شود.

گفتنی است ، چهارمحال و بختیاری در سال آبی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۲) شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد

۴۶

دکمه بازگشت به بالا