اقتصادی

در آرزوی سقفی برای زندگی!

دانا نیوز/خوزستان در شرایط فعلی اقتصاد کشور، بحث مسکن یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های خانواده است. تا جایی که به سختی می‌توان یک سقف را برای زندگی مهیا و با کرایه و اجاره بهای سر به فلک کشیده، در آن زندگی کرد.

به گزارش دانا نیوز، وقتی که هزینه زندگی یک خانواده با توجه به مسائل اقتصادی سخت تامین می‌شود، فکر کردن به خانه‌دار شدن شبیه یک رویای دور یا حتی خیلی دور است زیرا جهش قیمت مسکن در کشور به حدی بوده که قدرت خرید خانه از مردم سلب شده و تقریبا کمتر خانواده‌ای از قشر متوسط کشور می‌تواند به خرید خانه فکر کند.

با توجه به این شرایط حاکم بر بازار مسکن کشور، دولت سیزدهم نیز همچون دولت‌های پیشین، بعد از آغاز فعالیت خود، اجرای طرح‌هایی را برای خانه‌دار شدن مردم در دستور کار قرار داد که مهمترین آن بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور بود. این طرح در استان خوزستان نیز همزمان با سراسر کشور آغاز شد اما اکنون و پس از گذشت بیش از دو سال از اجرا، آنطور که باید پیش نرفته است.

نارضایتی استاندار از روند اجرای طرح مسکن ملی خوزستان

در این راستا علی اکبر حسینی محراب؛ استاندار خوزستان با انتقاد از وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: از وضعیت روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان راضی نیستیم و در این حوزه باید تحرک قوی‌تر و بیشتری را شاهد باشیم.

وی افزود: در بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان نقشه راه خوبی ترسیم شده است که امیدواریم بتوانیم با شهرک‌سازی در اطراف شهرهای بزرگ به خانه‌دار شدن مردم کمک کنیم.

شناسایی زمین برای برای حدود ۹۰ هزار نفر در خوزستان

استاندار خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه نهضت ملی مسکن، دغدعه اول رییس جمهور است، باید در این زمینه جدی‌تر عمل کرد و همه ارگان‌ها و نهادها پای کار بیایند. در بحث شناسایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن برای حدود ۹۰ هزار نفر زمین شناسایی شده که در حال تهیه اسناد و نقشه‌ها توسط مشاور است.

در آرزوی سقفی برای زندگی!

پروژه نهضت ملی مسکن در اهواز

۷۰ درصد از برنامه طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان عقب هستیم

در این زمینه همچنین مسعود بیات منش، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در گفت و گو با دانا نیوز، با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان گفت: این طرح در قالب بخش‌های مختلفی از جمله روستاها، خودمالکی، بافت‌های فرسوده و مسکن حمایتی اجرایی می‌شود و در این زمینه ساخت ۲۸۰ هزار واحد در خوزستان در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: ۱۴۰ هزار واحد از این مسکن‌های تکلیف‌شده در طرح نهضت ملی مسکن در استان، مسکن حمایتی است و ۱۴۰ هزار واحد دیگر باید در بخش‌های دیگر اجرایی شوند که ۷۰ هزار واحد از آن در روستاهای استان، ۴۰ هزار واحد در بحث خودمالکی و ۳۰ هزار واحد نیز در بافت فرسوده باید ساخته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه در بخش مسکن حمایتی در خوزستان حدود ۷۰ درصد از برنامه عقب هستیم، گفت: دولت فقط در بحث مسکن حمایتی وظیفه تامین زمین را برعهده دارد و در دیگر بخش‌ها با مشوق‌ها و تسهیلات باید مسکن‌های مورد نظر ساخته شود.

بیات منش عنوان کرد: مهمترین بخش طرح نهضت ملی مسکن بحث مسکن حمایتی است که دولت باید زمین تامین و تسهیلات آن را نیز فراهم کند تا بتواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند. از ۱۴۰ هزار واحد در بحث مسکن حمایتی در خوزستان فقط ساخت ۱۰ هزار واحد آغاز شده است و باید تا پایان دولت مابقی این ۱۳۰ هزار واحد ساخته شوند.

وی افزود: از این ۱۴۰ هزار واحد، ۴۰ هزار واحد در دو شهر جدید اطراف اهواز به عنوان سر ریز جمعیت باید ساخته شوند و ۱۰۰ هزار واحد دیگر نیز باید در ۸۲ شهر استان اجرایی شوند.

در چهار بازه زمانی ۶ ماهه عقب ماندگی‌ها جبران می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در چهار بازه زمانی ۶ ماهه این عقب افتادگی جبران شود و در این زمینه در حال برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم هستیم.

بیات منش با بیان اینکه مهمترین دلیل شرایط دشوار اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان بحث تامین زمین است، عنوان کرد: در بحث اجرای این طرح از میانگین کشوری خیلی عقب هستیم اما در پایان دولت خوزستان در این زمینه قطعا از میانگین کشوری جلوتر خواهد بود.

تغییر کاربری و الحاق اراضی به محدوده شهرها برای تامین زمین طرح

همچنین شبنم کوچک‌پور معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در گفت و گو با دانا نیوز، در خصوص بحث تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن استان گفت: در راستای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان در حوزه معاونت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به دنبال تغییر کاربری اراضی و الحاق اراضی به محدوده شهرها هستیم.

وی افزود: در این راستا تاکنون ۱۲۸۸ هکتار زمین به محدوده ۱۲ شهر خوزستان الحاق شده است و همچنین الحاق بیش از ۹۵۰ هکتار زمین دیگر به محدوده شهرهای استان در دستور کار قرار دارد.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با بیان این که برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهیم کرد تا مشکلی برای تامین اراضی مورد نیاز اجرای طرح وجود نداشته باشد، گفت: هم چنین ۴۰۰ هکتار زمین در کمیسیون ماده ۵ استان در راستای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن تغییر کاربری داده شده است.

روند ساخت طرح نهضت ملی در خوزستان بنا به گفته مسئولان استان و همچنین آنچه مشهود است، تناسب یکسانی با میانگین کشور ندارد و مثل بسیاری از طرح‌هایی که خوزستان از اجرای آن عاجز است، در این طرح و اجرای آن نیز از قطار کشور عقب مانده و اجرای آن به کندی پیش می‌رود.

اینکه چرا خوزستان در اجرای بسیاری از طرح‌ها به ویژه طرح‌های حوزه مسکن از طرح اقدام ملی مسکن گرفته تا مسکن آنلاین همیشه با مشکل مواجه بوده و اجرای این طرح‌ها ناموفق و زمانبر می‌شود مساله‌ای است که شاید بهتر بود مسئولان دولت سیزدهم پیش از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان آن را آسیب شناسی کرده و سپس به اجرای آن می‌پرداختند تا شرایط اجرای این طرح مثل وضعیتی که اکنون با آن مواجه است نشود و اجرای طرح متناسب با میانگین کشوری و براساس زمانبندی درست پیش می‌رفت.

در آرزوی سقفی برای زندگی!

پروژه نهضت ملی مسکن در اهواز

گله مردم از کندی اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در خوزستان

در این خصوص مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده اهواز در گفت و گو با دانا نیوز، گفت: در قانون جهش تولید مسکن به صراحت بحث تامین منابع مالی این طرح پیش بینی شده است تا به وجوه حوزه مسکن به شکلی عملی توجه شود و شاهد حل مشکل مسکن کشور باشیم.

وی افزود: در قانون جهش تولید مسکن همچنین به بحث تامین زمین و حمایت از فعالان و سازندگان مسکن توجه جدی شده و این مسائل تفاوت قانون جهش تولید مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نسبت به دیگر طرح‌های مسکن اجرا شده در کشور است.

عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده اهواز گفت: متاسفانه در خوزستان در حوزه مسکن علی رغم تلاش‌های انجام شده شرایط خوبی وجود ندارد و انتظار بیش از این است. پروژه‌هایی در حوزه مسکن خوزستان از مسکن آنلاین و شهرهای جدید و… وجود دارد که بیش از ۱۵ سال است بلاتکلیف مانده‌اند و برای مردم مشکل‌ساز شده‌اند.

مشکلی در تامین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن نیست

یوسفی با بیان اینکه گله مردم از کندی اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در خوزستان به حق است، عنوان کرد: تامین منابع اجرای این طرح‌ها در خوزستان انجام شده است اما متاسفانه شاهد هستیم که سرعت ساخت این طرح‌ها در خوزستان پایین است.

وی افزود: از نظر قانون و منابع مالی مشکلی در اجرای این طرح نیست و باید اهتمام بیشتری از سوی مسئولان استان و وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان انجام شود. برنامه زمان‌بندی از سوی وزارت و شهرسازی برای انجام این طرح به استان‌ها داده شده و امیدواریم در این حوزه شاهد پیشرفت وضعیت خوزستان باشیم.

مشارکت هلدینگ‌های انبوه‌سازی در طرح نهضت ملی مسکن خوزستان

همچنین در این زمینه میثم آذرسا، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در گفت و گو با دانا نیوز، اظهار کرد: قرار است شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ انبوه‌سازی با متد و تکنولوژی‌های ویژه‌ای در طرح‌های نهضت ملی مسکن خوزستان مشارکت داشته باشند.

وی افزود: این شرکت‌ها و هلدینگ‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خود را به صورت ویژه و جداگانه ارائه کرده‌اند تا بتوانند با تکنولوژی‌های روز و نوین دنیا در راستای تولید مسکن و تحقق قانون جهش تولید فعالیت کنند.

آذرسا با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان در حال ساخت است، گفت: قصد داریم از ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکت‌های بزرگ انبوه‌ساز در طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان بهره‌مند شویم و این مساله به سرعت بخشی به اجرای این طرح کمک خواهد کرد.

در آرزوی سقفی برای زندگی!

پروژه نهضت ملی مسکن در اهواز

دولت باید تصمیم جدیدی برای اجرا در طرح نهضت ملی مسکن بگیرد

همچنین فرشید پورحاجت، رییس انجمن انبوه سازان خوزستان و کارشناس مسکن در گفت و گو با دانا نیوز، در خصوص وضعیت اجرای طرح نهضت ملی خوزستان و راهکارهای سرعت بخشی به اجرای این طرح، گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مسیر کاملا مشخص است و براساس آنچه شخص رئیس جمهور گفته قرار نیست دولت ساختمان‌های طرح نهضت ملی مسکن را بسازد و بخش خصوصی کشور باید به این حوزه ورود کند.

وی با بیان اینکه دولت باید تصمیم جدیدی برای اجرا در طرح نهضت ملی مسکن بگیرد، افزود: باید شرایط برای ورود بخش خصوصی به این طرح فراهم شود تا بخش خصوصی به عنوان بازیگر اصلی اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان خوزستان و سراسر کشور به فعالیت و ساخت و ساز بپردازد.

رییس انجمن انبوه‌سازان خوزستان با بیان اینکه تا زمانی که بخش خصوصی فعال در حوزه ساخت و ساز وارد پروسه اجرایی طرح نهضت ملی نشود، شرایط مطلوبی در این طرح به وجود نخواهد آمد، گفت: باید یک اشتراک نظر میان دولت و بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی شکل بگیرد و عدم این اشتراک نظر باعث خواهد شد تا شرایط به همین شکل فعلی پیش برود و تغییری در وضعیت این طرح به وجود نیاید.

پورحاجت با اشاره به عقب‌ماندگی‌های خوزستان در طرح نهضت ملی مسکن، عنوان کرد: شورای عالی مسکن اختیاراتی را به استان‌ها در حوزه قیمت برای ساخت و ساز واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تفویض کرده‌اند اما هنوز تغییر قیمتی در خوزستان رخ نداده است. قیمت‌هایی که امروز برای ساخت مسکن‌های طرح نهضت ملی در خوزستان عنوان می‌شود برای سال گذشته است و قیمت جدیدی اعلام نشده است.

قیمت ساخت‌وساز مسکن در طرح نهضت ملی باید به‌روز شود

وی با بیان اینکه باید قیمت‌های ساخت و ساز در طرح نهضت ملی در خوزستان متناسب با شاخص‌هایی که رسما اعلام می‌شود به روز شود تا انگیزه و رغبت بیشتری برای خصوصی به وجود آید، ادامه داد: اگر کسی بخواهد در خوزستان با قیمت‌های گذشته کار کند قطعا مشکلات بیشتری را برای دولت ایجاد خواهد کرد و نمی‌تواند مسکنی در خور شان مردم بسازد.

این کارشناس مسکن عنوان کرد: قیمت ساخت هر متر مسکن در طرح نهضت ملی برای خوزستان حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است اما باید این قیمت‌ها در استان به روز و متناسب با شرایط اقتصادی شوند زیرا هزینه ساخت سازه به تنهایی حدود ۳ میلیون تومان برای بخش خصوصی آب می‌خورد و با این قیمت‌ها قطعا یک ساختمان تکمیل نخواهد شد و مشکلات بیشتری نیز برای دولت به وجود خواهد آمد.

با توجه به روندی که در بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان وجود دارد، باید دید که چه زمانی شرایط اجرای این طرح بهبود خواهد یافت و تعهد ساخت ۲۸۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان انجام می‌شود؟ موضوعی که می‌تواند نقش بسیار موثری در حل مساله مسکن در استان داشته باشد و یکی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت یعنی حل مساله مسکن را تحقق ببخشد.

گزارش از: شایان حاجی نجف – خبرنگار دانا نیوز

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا