حوادث

ورودی آب به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس:

احمد قندهاری ادامه داد: بر اساس برنامه منابع و مصارف سد‌ها که ابتدای هرسال آبی تهیه، مصوب و ابلاغ می‌شود، میزان رهاسازی برای مصارف مختلف از سد‌های کل کشور و همچنین حوضه آبریز دریاچه ارومیه تعیین می‌شود.

وی افزود: با توجه به کاهش جدی بارش‌های پائیزه از یک سو و نیز بهبود وضعیت بارش‌های زمستانه از سوی دیگر، زمان رهاسازی آب از سد‌های دریاچه ارومیه برای تامین بخشی از حقابه دریاچه مشخص شد.

رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس ادامه داد: در سال آبی جاری بارش‌های پائیزه ۹ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۰ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین وضعیت بارش‌ها در سال جاری تاکنون، نسبت به متوسط بلندمدت حوضه دریاچه ارومیه ۲۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این شرایط رهاسازی آب از سد‌های مهاباد، بوکان و از سد ساروق ۱۰ میلیون مترمکعب در فاز اول برنامه‌ریزی و در سوم اسفند ماه جاری آغاز شد.

رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس ادامه داد: بی‌تردید رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه، نیازمند هماهنگی کامل بین دستگاه‌های متولی بوده که تحت نظارت رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه فعال شده است.

قندهاری گفت: در این خصوص از اواسط پائیز هماهنگی‌های لازم و اقدام‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که با بسته بودن سردهانه‌های کانال‌های کشاورزی و با مراقبت و رصد مستمر برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، حداکثر آب ممکن به دریاچه برسد به گونه‌ای که حجم آب وارده شده به دریاچه از رودخانه‌های اصلی سه برابر سال گذشته اندازه‌گیری شده است.

وی افزود: فاز بعدی رهاسازی پس از اتمام این دوره رهاسازی و با درنظرگرفتن وضعیت پوشش برفی حوضه، ذخیره آب سد‌ها و با توجه به اولویت تامین آب شرب پایدار مراکز جمعیتی و پیش‌بینی فصلی بارش تا اردیبهشت ماه انجام خواهد گرفت.

رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس افزود: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه باوجود سه سال پی‌درپی خشکسالی و بارش‌های اندک پاییز امسال، سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و حجم موجود در آن به بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و امید است با ادامه بارندگی‌های زمستانه و بهاره شاهد وضعیت بهتر دریاچه ارومیه در سال پیش‌رو باشیم.

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا