اجتماعیبرترین های کسب و کار

در فرآیندهای شیمیایی کاغذ سازی از چه موادی استفاده می شود؟

کاغذ شیمیایی طراحی تبلیغات از چه چیزی ساخته می‌شود؟

 مواد شیمیایی مورداستفاده شرکت گرافیک و کاغذسازی عبارت‌اند از نمک‌های سولفات با بیش از حد دی‌اکسید گوگرد و سود سوزآور و سولفید سدیم (فرایند کرافت). لیگنین چوب به‌صورت محلول در می‌آید و الیاف به‌صورت کامل جدا می‌شوند. تصفیه بیشتر را می‌توان با سفیدکردن انجام داد.

 مراحل تولید کاغذ شیمیایی

کاغذ تبلیغات محیطی چیست؟ این کاغذ یک ماده ورقه‌ای نازک است که با پردازش شیمیایی الیاف سلولزی حاصل از چوب، علف یا دیگر منابع گیاهی در آب تولید می‌شود و آب را از طریق شبکه‌های ریز تخلیه می‌کند و فیبر را به طور یکنواخت روی سطح توزیع می‌کند و به دنبال آن فشار داده و خشک می‌شود.

اغلب افراد تصور می‌کنند که روند تولید کاغذ یک فرایند مکانیکی است. درصورتی‌که این تفکر کاملاً غلط است و کاغذ طی یک سری فرایندهای شیمیایی تولید می‌شود. از ابتدایی‌ترین مراحل فرایند تولید کاغذ به‌صورت شیمیایی انجام می‌پذیرد. تبدیل چوب به خمیرکاغذ و تهیه کاغذ یک فرایند کاملاً شیمیایی است. به طور مثال لیگنین‌ زدایی یک فرایند شیمیایی محسوب می‌شود. این لیگنین ‌زدایی از یک منبع گیاهی مانند چوب در دمای بالا و فشار زیاد گرفته می‌شود که نوعی فرایند شیمیایی است.

برای ساخت خمیر از چوب، یک فرایند خمیرسازی شیمیایی لیگنین را از الیاف سلولزی جدا می‌کند. یک مشروب پخت‌وپز برای حل کردن لیگنین استفاده می‌شود که سپس از سلولز شسته می‌شود. این باعث حفظ طول الیاف سلولزی می‌شود. کاغذهای ساخته شده از خمیرهای شیمیایی به‌عنوان کاغذهای بدون چوب نیز شناخته می‌شوند (با کاغذهای بدون درخت اشتباه نشوند). این به این دلیل است که آنها حاوی لیگنین نیستند که به‌مرورزمان خراب می‌شود. همچنین می‌توان خمیر را سفید کرد تا کاغذ سفید تولید شود، اما 5 درصد الیاف را مصرف می‌کند. فرایندهای خمیرسازی شیمیایی برای تولید کاغذ از پنبه که 90 درصد آن سلولز است، استفاده نمی‌شود.

سه فرایند اصلی خمیرسازی شیمیایی وجود دارد:

 فرایند سولفات به دهه 1840 برمی‌گردد و قبل از جنگ جهانی دوم روش غالب بود. فرایند کرافت که در دهه 1870 ابداع شد و برای اولین‌بار در دهه 1890 مورداستفاده قرار گرفت، اکنون رایج‌ترین استراتژی برای خمیرسازی است. یکی از مزایای آن این است که واکنش شیمیایی با لیگنین باعث تولید گرما می‌شود. مواد شیمیایی را می‌توان برای تغییر دادن کاغذ به روش‌های مختلفی از جمله تغییر رنگ و روشنایی آن یا افزایش استحکام و مقاومت آن در برابر آب استفاده کرد.

تفاوت کاغذ شیمیایی و کاغذ مکانیکی

کاغذ بدون چوب، کاغذی است که منحصراً از خمیر شیمیایی به‌جای خمیر مکانیکی استفاده می‌شود. خمیر شیمیایی معمولاً از خمیر چوب ساخته می‌شود، اما چوب در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا بیشتر لیگنین در طول پردازش از الیاف سلولزی جدا می‌شود، درحالی‌که خمیر مکانیکی بیشتر اجزای چوب خود را حفظ می‌کند و بنابراین همچنان می‌توان آن را چوب توصیف کرد. کاغذهای بدون چوب به‌اندازه کاغذهای حاوی خمیر مکانیکی مستعد زرد شدن نیستند.

ویژگی کاغذهای شیمیایی

کاغذهای بدون روکش وودفری (بدن چوب) کیفیت بالایی دارند و ظاهر و حالت طبیعی دارند. استحکام خوب، روشنایی بالا از ویژگی‌های آرشیوی خوب آن است. آنها سطحی بدون تابش مناسب برای خواندن و نوشتن فراهم می‌کنند. افزایش استفاده از کاغذ چاپ بدون چوب برای چاپ بایگانی به دلیل توانایی آن در ارائه کیفیت و استفاده آسان از جوهرهای مبتنی بر رنگ‌دانه عاملی حیاتی است که بازار را تحریک می‌کند.

کاغذهای بدون چوب روکش شده را نمی‌توان به‌راحتی با قلم روی آن نوشت. اگر یک پروژه خاص به متون زیادی نیاز داشته باشد، درخشش کاغذ با روکش براق می‌تواند خواندن آن را دشوار کند. این کاغذها براقی جوهر بالایی دارند و بنابراین اغلب به یک پوشش کلی برای محافظت از سطح در برابر اثر انگشت و خراش نیاز دارند.

علاوه بر این، کاغذهای بدون چوب بدون پوشش بسته به میزان جوهر مصرفی، به زمان خشک‌شدن بیشتری نیاز دارند. کاغذهای بدون پوشش به طور گسترده برای اهداف حفاظتی و نه به‌عنوان عناصر طراحی استفاده می‌شوند.
انتظار می‌رود افزایش استفاده از کاغذ چاپ بدون چوب در کاربردهای درجه یک که در آن کاغذ بادوام و باکیفیت موردنیاز است، بازار جهانی را تقویت کند. کاغذ بدون اسید با لیگنین کم اغلب برای حفظ آثار هنری و اسناد قابل‌توجه استفاده می‌شود. اغلب، یک بافر قلیایی برای جلوگیری از فرسایش اسیدی اضافه می‌شود. هنگامی که طول عمر استثنایی اولویت اصلی است، کاغذ آرشیوی بدون اسید خاصی موردنیاز است. کاغذهای بدون چوب از پارچه پنبه‌ای یا خمیر مشابه متشکل از سلولز ساخته می‌شوند.

استفاده از کاغذهای شیمیایی مستعد هزینه بالایی است. همان‌طور که ذکر شد این کاغذ برای طراحی‌هایی نظیر ، ، و… مناسب نیست.

کاغذهای دیگری وجود دارند که می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به آن دسترسی داشته باشید

سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی سفید رنگ است که در صنایع مختلف و برای کاربردهای متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت کاغذ سازی، سولفات آلومینیوم را به خمیر کاغذ اضافه می کنند تا خاصیت چسبندگی آن را افزایش دهند. این کار به افزایش استحکام و مقاومت کاغذ و الیاف کاغذی تولید شده کمک نموده و از آسیب دیدن آن بر اثر عوامل محیطی مختلف جلوگیری می کند. علاوه بر این، باعث سفیدتر شدن کاغذ شده و افزایش درخشندگی آن را به دنبال دارد. در مجموع می توان گفت که سولفات آلومینیوم به بهبود کیفیت کاغذها و الیاف کاغذی تولید شده کمک می کند.

این ماده در صنایع دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله دیگر موارد کاربرد صنعتی آن می توان به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، رنگرزی، تصفیه آب، کشاورزی و … اشاره نمود.

آمونیوم پرسولفات

آمونیوم پرسولفات یکی دیگر از مواد شیمیایی پرکاربرد در این صنعت می باشد. این ماده در واقع یک اکسیدکننده قدرتمند است که با قرار گیری در معرض حرارت، خاصیت خورندگی آن فعال می شود. بیشترین کاربرد آن در صنعت کاغذ سازی، اصطلاحأ مربوط به اکسید کردن نشاسته خام می شود. در واقع با ترکیب شدن آمونیوم پرسولفات با نشاسته خام، ویسکوزیته نشاسته تنظیم می شود. همچنین با این کار، نشاسته مورد نیاز واحدهای تولیدی برای آهارزنی کاغذ با قیمت مناسب تری آماده شده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

کاربردهای این ماده نیز همانند سولفات آلومینیوم تنها به صنایع سلولزی محدود نشده و در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در صنایع غذایی به عنوان ماده نگهدارنده و سفید کننده کاربرد دارد. همچنین در خطوط تولید کاغذ و پلاستیک و به طور ویژه در صنعت تولید روی نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی آلومینیوم کلراید (PAC)

پلی آلومینیوم کلراید ماده شیمیایی دیگری است که قصد بررسی آن را داریم. این ماده به عنوان یک پلیمر غیر آلی، کارایی بالایی از خود به نمایش گذاشته است. اصلی ترین عملکرد این ماده ناشی از خاصیت منعقدکنندگی آن است. پلی آلومینیوم کلراید که به اختصار «پک» نیز نامیده می شود، با درصد خلوص نسبتا بالایی تولید شده و به عنوان جایگزین برای سولفات آلومینیوم کاربرد دارد. این ماده بیشتر در تصفیه آب و برای جدا کردن آلودگی ها از آب کاربرد دارد، اما در خطوط تولید کاغذ نیز به وفور به کار می رود. خنثی کردن الیاف سلولزی، کمک به سریع تر خشک شدن کاغذ و افزایش استحکام کاغذ تنها گوشه ای از نتایجی است که استفاده از این ماده شیمیایی به دنبال دارد.

ریتنشن اید

ریتنشن اید مایعی سفید رنگ است که با تقویت ریتنشن خمیر، به الیاف مفید کاغذ کمک می کند تا روی وایر باقی بمانند. همان طور که می دانید خمیر کاغذ از اجزای ریز و درشت بسیاری ساخته شده است. این الیاف ها و خرده الیاف ها باید بتوانند به خوبی کنار یکدیگر ثابت باقی بمانند تا با قرار گیری مناسب الیاف خمیر کاغذ روی وایر، فرمیشن مناسب تری شکل گیرد. ریتنشن اید نوعی ماده نگهدارنده است که این اجزای مختلف خمیر را در کنار یکدیگر ثابت نگه داشته و از تفکیک آن ها از یکدیگر، جلوگیری می کند. به بیان دیگر، با استفاده از این ماده در خمیر کاغذ، مقاومت آن افزایش می یابد و با توجه به حفظ قابل توجه الیاف در کاغذ تولیدی، منجر به افزایش کیفیت آب برگشتی نیز می گردد.

AKD مایع

به عنوان پنجمین ماده شیمیایی کاربردی در خط تولید کاغذ، از AKD مایعیاد می کنیم. این ماده مقاومت کاغذ را در برابر جذب آب افزایش داده و باعث می شود تا میزان کمتری از رطوبت به بافت آن جذب شود. شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان این ماده را با ترکیبات و عملکردی کاملا متفاوت، تحت عنوان SSK به مشتریان خود ارائه می دهد. همچنین در وب سایت این مجموعه اطلاعات دقیقی در این باره ارائه شده است که می تواند پاسخ مناسبی به سوالات احتمالی شما در این باره بدهد.

خرید مواد شیمیایی

شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان بیش از شش سال تجربه حضور فعال در عرصه تامین تجهیزات صنعتی دارد. این مجموعه به صورت تخصصی روی تجهیزات کاغذ سازی و صنایع سلولزی کار کرده و تمام تمرکز خود را روی این حوزه متمرکز نموده است. تجهیزات ارائه شده توسط این مجموعه شامل ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی، ملزومات پوششی و قطعات یدکی خطوط تولید می باشد. همان طور که در این مطلب نیز به این نکته اشاره کردیم، کاربرد مواد شیمایی تنها به یک صنعت و حوزه خاص محدود نمی شود و ممکن است در صنایع کاملا متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. تاکنون 8 نوع ماده شیمیایی در این مجموعه ارائه شده است که در این مطلب به 5 نمونه از آن ها اشاره شد. این مواد نه تنها در صنایع سلولزی و خطوط تولید کاغذ، بلکه در بسیاری از صنایع دیگر نیز کاربرد دارند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا