اقتصادیبرترین های کسب و کار

روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بدون نیاز به ترید کردن

برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال کاربران باید با مفاهیم پایه آن و فناوری‌های ارائه شده آشنا شوند اما در نهایت هدف عمده فعالان بازار، کسب درامد از ارز دیجیتال بوده که لازمه آن آموزش سرمایه گذاری و تحلیل بازارهای مالی است. بازارهای مالی مختلف با توجه به ویژگی‌هایی که دارند روش‌های کسب درآمد متفاوتی دارند.

در بسیاری از انواع بازارهای مالی جهانی اصلی‌ترین روش کسب درامد از بازار خرید و فروش دارایی‌ها و ترید آن‌ها است.

بازار رمز ارزها با توجه به گستردگی فعالیت و جدید بودن فعالیت‌های معرفی شده، روش‌های متنوعی را برای کسب درآمد از ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مطلب به بررسی و معرفی 12 روش کسب درآمد از ارز دیجیتال معروف می‌پردازیم. هر کدام از این روش‌ها از نظر سطح دانش و میزان ریسک با یکدیگر تفاوت دارند و همین مساله منجر به جذب عموم کاربران به این بازار می‌شود.

حتما تا حالا اسم ارز دیجیتال یا معروفترین ارز یعنی بیت کوین به گوشتان خورده و کنجکاو شدید که چطور می‌شود از طریق ارز های دیجیتال کسب درآمد کرد؟ امروزه ارز های دیجیتال از نظر سرمایه گذاری تبدیل به یک موضوع داغ شده و تعداد مباحث جدید و گفتگو ها راجع به میلیونر شدن در ارز های دیجیتال این ارز ها روز به روز در حال افزایش است.

شما ممکن است تا حالا چند روش درآمدی از کریپتوکارنسی ها به گوشتان خورده باشد، اما لازم است بدانید به تعداد آدم‌های دنیا راه برای پول درآوردن از ارز های دیجیتال وجود دارد! فقط کافی است بدانید چگونه از ارز دیجیتال پول در بیاورید. درامد ارز دیجیتال چگونه است و آیا واقعا میزان سود دهی ارز دیجیتال زیاد است؟

ترید ارزهای دیجیتال روش پرطرفداری برای کسب سود محسوب می‌شود. خبر خوش برای افرادی که به معامله‌گری علاقه چندانی ندارند، این است که راه‌های جذاب دیگری هم برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بدون ترید وجود دارد. توسعه جهان کریپتو روش‌های نوین و بی‌نظیری برای کسب درآمد از این حوزه پیش‌ پای کاربران گذاشته است که صرفاً به خرید ‌و ‌فروش ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود.

استخراج و سهام‌گذاری ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی، کسب درآمد از بازی‌، وام‌دهی و کشت سود، دریافت ایردراپ و هولد‌کردن ازجمله روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بدون ترید هستند. در‌ این مطلب، هر روش را با ذکر چند نمونه به‌اختصار توضیح می‌دهیم و به مزایا و معایب آن‌ها اشاره می‌کنیم. اگر شما هم قصد دارید از راهی به‌غیر از خرید‌ و‌ فروش ارزهای دیجیتال سود به‌دست آورید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی بهترین راه های عملی کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

با توجه به وضعیت تورم و تحریم های جهانی علیه کشور عزیزمان حفظ ارزش دارایی ها و سرمایه هایمان و جلوگیری از بی‌ارزش شدنشان برای ما ایرانی ها دارای اهمیت دو چندان است. ارز های دیجیتال دارای یک ماهیت تحریم ناپذیر است به همین علت در چندساله اخیر شاهد افزایش روز افزون گرایش ایرانی ها به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال هستیم.

حتی در دو سال اخیر دولت و شرکت های نیمه خصوصی سعی به استفاده از ارز های دیجیتال برای جبران ذخایر دلاری خود دارند. این نکته را میتوانیم از مجوز های صادر شده در خصوص ماینینگ و اجاره مکان های عمومی مثل فرودگاه امام جهت استخراج متوجه شویم.

بسیاری از افراد که وارد بازار کریپتوکارنسی می‌شوند تصور می‌کنند تنها با سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌توانند از این بازار کسب درآمد کنند؛ اما دنیای رمز ارزها در طی سال‌های اخیر به قدری پیشرفت کرده است که معامله‌گری و سرمایه‌گذاری تنها مسیرهای رسیدن به درآمد در بازار نیستند.

بسیاری از افراد فعال در بازار کریپتوکارنسی یا از این روش‌ها اطلاعاتی ندارند یا اینکه اصلا به سراغ آن‌ها نرفته‌اند؛ در حالی که در چند سال اخیر، فرصت‌های بسیار فوق‌العاده‌ای در این حوزه‌ها وجود داشته است. در ادامه چند روش‌ معتبر و پرکاربرد کسب درآمد از ارز دیجیتال را به شما معرفی کرده و هرکدام را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری (Investment) اولین روش کسب درآمد مورد استفاده بسیاری از فعالان بازار رمز ارزها است. خرید یک رمز ارز با پتانسیل بالا و نگه‌داری آن تا بالاتر رفتن قیمت و فروش در قیمت‌های بالاتر را سرمایه‌گذاری می‌گویند. این کار اصطلاحا در بازار «هولدـ» (Hold) کردن نامیده می‌شود. خرید یک رمز ارز در یک منطقه قیمتی مناسب و صبور بودن در برابر نوسانات طبیعی بازار، استراتژی بسیار موفقی از ابتدای شروع به کار این بازار بوده است.

خیلی از افراد سرمایه‌های خود را با استفاده از هولد کردن، چندین برابر کردند؛ در این میان اما باید به این نکته توجه کرد که همیشه خرید و نگه‌داری یک رمزارز باعث سودآوری نمی‌شود. داشتن دانش سرمایه‌گذاری برای کسب درآمد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در قله‌های قیمتی سال‌های گذشته اقدام به خرید کرده‌اند و سال‌ها در ضرر بوده‌اند. حتی برخی از آلت کوین ها نیز به طور کلی نابود و قیمت آن‌ها صفر شده است.

بنابراین، استراتژی هولد در این بازار با ریسک از بین رفتن دارایی همراه است و نمی‌توان در هر زمانی اقدام به خرید و نگه‌داری ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری کرد. برای سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها توجه به چند نکته بسیار مهم است.

مورد اول، توجه به وضعیت اقتصاد کلان است. به عنوان مثال در انتهای سال گذشته میلادی، با وجود اینکه خیلی از پروژه‌های رمز ارزی در وضعیت مناسبی از نظر اهداف و کارکرد و توسعه بودند و رشدهای خوبی می‌کردند، بانک مرکزی ایالات متحده تصمیم به قوی کردن دلار با افزایش نرخ بهره گرفت. همین موضوع باعث افت قیمت و ریزش بازارهای ریسکی از جمله بازار ارزهای دیجیتال بود.

موضوع بعدی که باید به آن توجه شود، اهداف و کاربرد رمز ارزی است که قصد سرمایه‌گذاری بر روی آن را دارید. سرمایه‌گذاری باید بر روی رمز ارزهای ارزشمندی که دارای پروژه‌های کاربردی هستند انجام شود. برای تعیین ارزشمندی یک پروژه می‌توان اهداف، تیم مدیریتی، متغیرهای اقتصادی توکن پروژه و سرمایه‌گذاران آن را مورد بررسی قرار داد. بیشتر سرمایه‌گذاران تنها از روی حرف دیگران و بدون تحقیق یک ارز را خریداری می‌کنند که این مساله در نهایت باعث جا ماندن از بازار یا ضرر سنگین آن‌ها می‌شود.

مسائل تحلیل تکنیکال با اینکه در سرمایه‌گذاری اهمیت کمتری به نسبت عوامل بنیادی دارند؛ اما باید مورد توجه واقع شوند. خرید در سقف قیمتی نمودار ممکن است باعث شود، حتی با بنیاد خوب، مدت‌ها پول شما در ضرر بماند و از فرصت‌های بهتر جا بمانید.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با معامله‌گری و ترید

معامله‌گری و ترید (Trade) یکی از سخت‌ترین و پر ریسک‌ترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال است. منظور از معامله‌گری و ترید، خرید و فروش رمز ارزها در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است که معمولا با روش تحلیل تکنیکال انجام می‌شود.

تحلیلگری اگرچه پایه اصلی کار معامله‌گران است اما یک معامله‌گر باید بسیاری از مهارت‌های دیگر مثل مدیریت سرمایه، ریسک و کنترل احساسات را تمرین کند تا بتواند در کار خود حرفه‌ای شود.

انسان از ابتدای خلقت تاکنون معامله‌گر بوده است و به طور دائم برای گذران زندگی چیزهایی را می‌فروخته تا وسایل دیگری را بخرد. به مرور زمان و با گذشت سال‌ها و پیشرفت تکنولوژی، بازارهای مختلف برای راحتی فعالیت کاربران ایجاد شد. بازارهای مالی یکی از انواع بازارها هستند که در آن معامله‌گران به معامله دارایی‌هایی چون سهام شرکت‌ها، ارزهای دیجیتال و جفت ارزهای فیات می‌پردازند. معمولا به افرادی که بازار مالی را رصد کرده و دنبال موقعیت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت تا هستند معامله‌گر گفته می‌شود. سرمایه‌گذاران نیز به نوعی تریدرهای با افق زمانی بلند‌مدت‌تر هستند.

کنترل احساسات، مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک از جمله مواردی است که باید برای تریدر شدن به آن‌ها تسلط پیدا کنید. بسیاری از افراد در هنگام ورود به بازارهای مالی، راه تریدر شدن را در پیش می‌گیرند و بدون آموزش شروع به معامله کردن ارزها می‌کنند. ممکن است در ابتدا به دلیل جو موجود در بازار و خوش شانسی تازه‌کاران (Beginner luck) سودهایی نیز نصیب آن‌ها شود؛ اما بدون آموزش مناسب در بلند مدت سرمایه آن‌ها صفر خواهد شد.

برخی دیگر نیز تصور می‌کنند با اندکی تجربه و مقداری آموزش دیدن، می‌توانند از بازار درآمد داشته باشند. این در حالی است که در شغل‌های اصلی خودشان چندین سال آموزش دیده و تجربه کسب کرده‌اند و در نهایت توانسته‌اند به درآمدی معقول برسند. ترید نیز مانند هر شغل دیگری در دنیا نیازمند گذاشتن وقت و هزینه است.

در معامله‌گری بر خلاف سرمایه‌گذاری مدت زمان ماندن در یک موقعیت معاملاتی کم است. ممکن است در سرمایه‌گذاری شما یک ارز را حتی برای چندین سال نگه‌داری کنید؛ اما در معامله‌گری بسته به روش کاری شما ممکن است حتی چند دقیقه با یک حرکت در بازار همراه شوید. به دست آوردن سود مستمر و مداوم از طریق معامله گری نیازمند تلاش و مطالعه مداوم است.

برای معامله‌گر شدن در ابتدا نیاز است که اهداف خود را تعیین کنید، با واقعیات و آموزش‌های موجود آشنا شوید، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را تا حد مناسبی آموزش ببینید. بعد از تمام این موارد، بهتر است با «حساب غیرواقعی» (Demo)  شروع به تمرین کردن بکنید. بعد از اتمام تمرین در حساب دمو و رسیدن به یک استراتژی مدون، ابتدا با مقدار کمی پول واقعی شروع به معامله واقعی کنید تا ترس شما از کار با سرمایه اصلی بریزد و بتوانید به فعالیت واقعی و فضای روانی آن عادت کنید.

بعد از تمام این مراحل می‌توانید وارد دنیای معامله‌گری حرفه‌ای شوید. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که به هیچ وجه با پول قرضی، وام و یا پول بسیار مهم در زندگی، شروع به ترید نکنید؛ زیرا در این بازار یا هر بازار دیگری همه چیز احتمالات است. به احساسات و روان خود مسلط شوید و مدیریت سرمایه نیز تنها راه نجات شماست.

ترید در بازارهای مالی مختلف بسیاری شبیه به هم است. در بازار رمز ارزها به دلیل نوپا بودن بازار نوسانات قیمتی بیشتر از سایر بازارها است. از طرفی اکثریت ارزهای موجود از روند اصلی قیمت بیت کوین پیروی می‌کنند. بنابراین، برای  معامله‌گری در بازار رمز ارزها و کسب درآمد از ارز دیجیتال با ترید، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های عمومی معامله‌گری باید با شرایط این بازار نیز آشنا شوید و استراتژی معاملاتی خود را بر اساس شرایط این بازار تعیین کنید.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با استیک کردن

استیک کردن (Staking) به معنی قفل کردن توکن‌های ارز دیجیتال یک پروژه بلاک چین در بستر تعریف شده توسط آن و دریافت سود از آن است. استیکینگ ارز دیجیتال برای تامین امنیت بلاک چین‌های با الگوریتم اجماع اثبات سهام انجام می‌شود و سود پرداخت شده به کاربران نیز از جنس توکن‌های پروژه است. در استیک کردن، کاربران از دو روش می‌توانند به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازند.

روش اول سرمایه‌گذاری است. به این معنی که قیمت توکن‌هایی که خریداری کرده‌اید ممکن است در طی زمان افزایش پیدا کند و شما از هولد آن‌ها کسب درآمد کنید. روش دوم افزایش توکن‌های ارز دیجیتال با دریافت پاداش استیکنیگ ارز دیجیتال از شبکه است. پلتفرم‌های مختلفی برای استیکنگ ارزهای دیجیتال وجود دارد.

معمولا پروژه‌ها از کیف پول یا وبسایت خود برای این کار استفاده می‌کنند اما برخی کیف پول‌های عمومی مثل «تراست ولت» و صرافی‌های ارز دیجیتال مثل «بایننس» نیز این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند. توکن‌ها و کوین‌های ارائه شده در بستر این پلتفرم‌ها نیز در طی زمان ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال استیکینگ ارز دیجیتال در تراست ولت در حال حاضر شامل 10 رمز ارز است که در گذشته شامل ارزهای متفاوت‌تری می‌شد.

سود حاصل از استیکنیگ برای پروژه‌های مختلف متفاوت است. علاوه بر این، با افزایش یا کاهش میزان توکن‌های استیک شده، سود پروژه‌ها تغییر می‌کند.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که آن ارز را استیک کنید و مقداری سود دریافت کرده و برای خود درآمد ایجاد کنید. یعنی در کنار اینکه قیمت ارز بالا رفته و شما یک سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید، اگر قصد فروش آن را به این زودی‌ها ندارید، می‌توانید آن را استیک کرده و سود دریافت کنید.

مزایا و معایب استیکینگ در کسب درآمد از ارز دیجیتال

استیک کردن نیاز به دانش فنی خاص، تجهیزات سنگین کامپیوتری، فضا و هزینه ندارد. تنها مساله این است که ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید و در پلتفرم مورد نظر آن رمز ارزها را قفل کنید. تمامی ارزهای دیجیتال قابل استفاده برای استیکینگ نیستند. در انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری علاوه بر توجه به ارزشمندی بنیادی توکن پروژه باید به مدت زمان قفل شدن توکن‌ها، نحوه تخصیص سود و زمان مورد نیاز برای آزادسازی آن دقت شود.

در کنار تمام مزایای گفته شده، استیک کردن ریسک‌های مخصوص خودش را دارد؛ زیرا هیچ سرمایه‌گذاری و کسب درآمدی بدون قبول ریسک امکان‌پذیر نیست و هرگونه وعده پرداخت سود بدون قبول ریسک، کلاهبرداری است. یکی از ریسک‌های این کار کاهش قیمت خود رمز ارز است. ممکن است قیمت ارز دیجیتالی که خریده‌اید به قدری افت کند که حتی میزان سود دریافتی بابت استیک کردن نیز آن را جبران نکند.

از طرف دیگر، در صورتی که رمز ارز شما در صرافی یا کیف پول ارز دیجیتال باشد، می‌توانید به سرعت آن را بفروشید. بنابراین، در شرایط ریزش‌های ناگهانی بازار شما می‌توانید ارزهای خود را به فروش برسانید و ضرر کمتری متحمل شوید. اگر ارزهای شما استیک شده باشد این کار امکان‌پذیر نیست زیرا معمولا بعد از درخواست شما جهت آزادسازی کوین‌های قفل‌شده، چند روز طول می‌کشد تا شما بتوانید توکن‌های خود را آزاد کرده و به فروش برسانید.

در طی این مدت ممکن است بازار به قدری ریزش داشته باشد که دیگر زمانی برای فروش نماند. اتفاقی که در پروژه لونا افتاد اهمیت این موضوع را مشخص می‌کند. آزادسازی توکن‌های استیک شده لونا به 21 روز زمان نیاز داشت اما توکن این پروژه در طی تنها 4 روز از نزدیک 80 دلار به صفر رسید. یکی دیگر از مشکلات استیک کردن هک‌های گسترده در پلتفرم‌های حوزه دیفای است. پلتفرم‌های حوزه اقتصاد غیرمتمرکز یکی از اصلی‌ترین اهداف هکرها است. امکان هک قراردادهای مربوط به استیکینگ پروژه‌ها وجود دارد و این اتفاق در مواردی باعث از بین رفتن سرمایه بسیاری از کاربران شده است.

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز این فضا معمولا استیک کنندگان امکان باز پس‌گیری پول خود را ندارند و این مساله نیز یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های استیکینگ است. در کل انتخاب یک پلتفرم و پروژه مناسب دیفای که از اعتبار خوبی برخوردار است و خرید یک رمز ارز در کف احتمالی و استیک کردن آن می‌تواند گزینه مناسبی برای کسب درآمد از ارز دیجیتال باشد.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با دریافت ایردراپ

ایردراپ (Airdrop) یکی از روش‌های بازاریابی در بین پروژه‌های رمز ارزی است که در آن به کیف‌پول‌هایی که شرایط دریافت ایردراپ را داشته باشند، توکن یا کوین پروژه تعلق می‌گیرد و بدین ترتیب کاربران به کسب درآمد از ارز دیجیتال می‌پردازند. با استفاده از این روش افراد خیلی زیادی با پروژه ارز دیجیتال آشنا می‌شوند و چون بسیاری از سرمایه‌گذاران در مورد پروژه در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند، میزان سرمایه‌گذاری بر توکن پروژه و  استفاده از پلتفرم آن بالا می‌رود.

برای اینکه افراد شامل ایردراپ ها شوند، گاهی باید فعالیت هایی مانند انجام تراکنش در شبکه آن ارز یا خرید و نگه‌داری مقداری از یک رمزارز خاص، انجام دهند. گاهی این فعالیت‌ها هزینه‌‌هایی نیز دارد؛ اما احتمالا با قیمت فروش توکن‌های رایگان دریافت شده، هزینه ها پوشش داده خواهد شد. برخی ایردراپ ها حتی در حد این هزینه ها هم به کاربران خود هدیه نمی‌دهند؛ اما ایردراپ‌هایی هستند که ارزش بسیاری بالایی دارند و مبالغ هنگفتی به کاربران هدیه داده‌اند.

ایردراپ‌ها را می‌توان در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. برخی از پروژه‌ها مثل صرافی یونی سواپ توکن‌های خود را به کاربرانی که از پلتفرم آن‌ها استفاده کرده‌اند، ایردراپ می‌کنند. در مقابل برخی از پروژه‌ها به هولدرهای توکن‌های پروژه توکن‌های جدید را هدیه می‌دهند. برخی از پروژه‌ها نیز در قبال فعالیت‌های اجتماعی مثل دنبال کردن حساب شبکه‌های اجتماعی پروژه شانس برنده شدن را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. دسته سوم ایردراپ های زیاد جذابی نیستند؛ اما به‌ هرحال ممکن است انجام این کارها بخشی از مراحل دریافت ایردراپ باشد.

برخی از ایردراپ‌ها به قدری ارزشمند هستند که می‌توانند به کل زندگی افراد را تغییر دهند. به عنوان مثال در سال گذشته پلتفرم صرافی غیرمتمرکز dydx به کسانی که فقط یک دلار ترید در صرافی انجام داده بودند، 14 هزار دلار ایردراپ داد. کاربرانی که حجم ترید و تراکنش بالاتری داشتند، تا ارزش 50 هزار دلار ایردراپ دریافت کردند. پلتفرم پارا سواپ یک نمونه دیگر است که به بعضی از سرمایه‌گذاران 50-60 هزار دلار ایردراپ داد. البته قیمت ارزهایی که به کاربران داده شد، بعد از مدتی ریزش شدیدی را تجربه کرد؛ اما کسانی که همان لحظه توکن‌های خود را فروختند، سود بسیار خوبی به دست آوردند.

دریافت ایردراپ نیز همانند سایر روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال با ریسک‌هایی همراه است. در بسیاری از ایردراپ ها مقدار هزینه‌‎ای که برای انجام تراکنش در پلتفرم پروژه صف می‌شود بیشتر از مقدار ایردراپ دریافتی است. علاوه بر این برخی از پروژه‌ها از مکانیزم ایردراپ سواستفاده می‌کنند و به روش‌های مختلف اطلاعات کیف پول کاربران را به دست می‌آورند و کیف پول آن‌ها را خالی می‌کنند.

برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است از کیف پول خالی برای ایردراپ استفاده شود و وقت و سرمایه بر روی پروژه‌هایی که توکن آن‌ها ارزشمند است صرف شود.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با توکن های NFT

روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال به وسیله NFT ها یا توکن‌های بی‌مانند زیاد و بسیار گسترده است. در دنیای ان اف تی‌ها شما می‌توانید یک هنرمند، تریدر و یا حتی دلال باشید. به عنوان یک هنرمند، شما می‌توانید آثار دیجیتالی خود را در پلتفرم‌های مخصوص خرید و فروش NFT مانند «OPENSEA» به نمایش گذاشته و بفروشید. حتی اگر آثار شما دیجیتال نباشد هم می‌توانید آثار فیزیکی خود را توکنیزه کرده و به فروش برسانید.

بسیاری از هنرمندان که تا قبل از ظهور NFTها آثار خود را در حراجی‌‌ها یا به صورت مستقل می‌فروختند، اکنون با NFT ها درآمد چند ده برابری دارند؛ زیرا اثر آن‌ها در معرض دید افراد بیشتری قرار گرفته و ان اف تی‌ها نیز در دید سرمایه‌‌گذاران وضعیت مناسبی دارد. روش بعدی کسب درآمد از ان اف تی‌ها خرید و فروش و به نوعی معامله کردن آن‌هاست. در طی ماه‌های گذشته که بازار NFT در اوج بوده است، بسیاری از افراد با دانش توانسته‌اند سود خوبی از معامله توکن‌های غیر قابل معاوضه به دست آورند.

در بازارهای ریزشی و نزولی نیز این کسب و کار نسبت به سایر رقبای خود بد عمل نکرد؛ زیرا پول هوشمند ترجیح می‌داد به جای حضور در بازار اصلی رمز ارزها، در بازاری جدید و پر رونق فعالیت کند. ترید ان اف تی‌ها به این صورت است که شما احتمال می‌دهید یک اثر دیجیتال یا کالکشن در آینده رشد خوبی خواهد کرد و یکی از آثار آن مجموعه را خریداری می‌کنید. بعد از مدتی به دلیل محبوب‌تر شدن آن اثر یا کیفیت و اصالت خوبش، خریدارهایی با قیمت بالاتر برای آن پیدا می‌شوند. حال شما می‌‌توانید NFT خود را با قیمتی بالاتر به فروش رسانده  و به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازید.

نکات مهم در ترید NFT

خرید و فروش ان اف تی به خصوص در بازار نزولی رمز ارزها، کسب و کاری سودآور بوده است؛ اما باید حتما به چند نکته توجه خاص داشته باشید. درست مانند ترید در بازارهای مالی، ترید NFT ها نیز نیازمند آموزش فراوان و حتی بیشتر از آموزش در حوزه ترید بازارهای مالی است. شما باید به خوبی نحوه تشخیص NFT های خوب و آینده دار را یاد بگیرید. منابع در این زمینه بسیار کم است و مجبور به استفاده از تجربیات دیگران هستید که برای این‌کار می‌توانید از یوتیوب، توییتر یا دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

به طور کلی هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی بهترین کالکشن‌های NFT یک روز به سمت قیمت صفر میل نکنند. توجه به سازنده و تحقیق در مورد سابقه و روش کار او، بررسی میزان کمیاب بودن NFT مورد نظرتان در یک کالکشن، بررسی میزان توجه بقیه سرمایه‌گذاران و خریداران مهم آن کالکشن، بررسی پروژه‌های مشابه، بررسی جامعه‌ای که از آن حمایت می‌کند و جستجو در شبکه‌های اجتماعی آن مجموعه، از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانید در انتخاب NFT و خرید کردن استفاده کنید.

معامله‌گری در فضای NFT ها ریسک‌های زیادی دارد. یک بحث مهم نقدشوندگی است. ممکن است ان اف تی شما ارزش خوبی داشته باشد؛ اما با یک اتفاق کوچک ممکن است نقدینگی زیادی از این بازار خارج شود و دیگر خریداری برای اثر شما باقی نماند. یکی از تفاوت‌های بازار رمز ارزها با NFT ها در این است که شما می‌توانید هر زمان که خواستید، ارز دیجیتال خود را به فروش برسانید؛ اما ممکن است NFT شما حتی با ضرر هم فروخته نشود.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با تامین نقدینگی

در بازار ارزهای دیجیتال بسیاری از فعالیت‌های مالی به صورت غیرمتمرکز توسط قرارداد هوشمند مدیریت می‌شود. این حوزه در اصطلاح با عنوان دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز شناخته می‌شود که بخش اعظم پروژه‌های بلاک چین را شامل می‌شود. برای کارایی این پروژه‌ها نیاز است که کاربران از سراسر دنیا در تامین نقدینگی آن‌ها نقش داشته باشند و در ازای فعالیت سایر کاربران سود کسب کنند.

از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی که به تامین نقدینگی از سمت کاربران نیاز دارند می‌توان به صرافی‌های غیرمتمرکز اشاره کرد. نحوه کار این صرافی‌ها به این شکل هست که برای هر دو ارز دیجیتال مورد نظر یک استخر نقدینگی ایجاد می‌شود که شامل تعداد متناسبی از جفت ارزها با ارزش برابر است. کاربران با مراجعه به این پلتفرم‌ها از استخر نقدینگی مورد نظر خود برای تبدیل یک ارز به ارز دیگر استفاده می‌کنند و قیمت ارزهای داخل استخر نیز بر اساس همین تغییر مشخص می‌شود.

کاربرانی که به دنیال کسب درآمد از ارز دیجیتال با تامین نقدینگی هستند، مقدار مشخصی از دو ارز موجود در استخر را تامین می‌کنند و از کارمزدهای تراکنش‌های انجام شده توسط دیگران به کسب درآمد می‌پردازند. در نهایت اگر کاربر قصد خروج از استخر نقدینگی داشته باشد بر اساس تعداد توکن‌های موجود در استخر و سهم خود، از دو توکن موجود در استخر سهم خود را به همراه سود به دست آمده برمی‌دارد.

تامین نقدینگی در استخرهای موجود در صرافی‌های غیرمتمرکز و سایر پروژه‌های ارز دیجیتال مثل پل بلاک چین علی‌رغم این که سود کارمزد تراکنش‌ها را به سرمایه‌گذاران تخصیص می‌دهد، معایبی نیز دارد. از جمله معایب این روش ضرر ناپایدار است که به دلیل تعییر نسبت موجود در توکن‌های استخر ایجاد می‌شود. این به این معنی است که اگر شما میزان توکن‌های سرمایه‌گذاری خود را هولد می‌کردید ممکن بود تغییرات قیمتی آن‌ها منجر به سود بیشتر شما می‌شد.

مشکل دوم تامین نقدینگی نبود حق انتخاب در بازه‌های مختلف قیمتی برای انجام معاملات برای سرمایه‌گذاران است که باعث می‌شد ارزهای آن‌ها در قیمت‌های غیرقابل قبول نیز برای معاملات استفاده شوند. در نسخه‌های جدید پروژه‌های دیفای که با عنوان دیفای 2 شناخته می‌شود این مساله حل شده است و امکان تعیین بازه‌های قیمتی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.

روش کم ریسک برای تامین نقدینگی به منظور کسب درآمد از ارز دیجیتال مشارکت در استخرهای نقدینگی مربوط به استیبل کوین ها است. در این حالت قیمت توکن‌های شما در طی نوسانات بازار تغییر آنچنانی ندارد و شما به ساده‌ترین شکل ممکن سود کارمزدهای تراکنش را به دست می‌آورید. البته این نکته هم باید در نظر گرفت که با انجام این کار دیگر شما از نوسانات قیمتی مثبت ارزهای دیجیتال نیز سود کسب نخواهید کرد.

کسب درآمد از بازی‌های بلاک چینی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال مربوط به پروژه‌های بازی است. پروژه‌های بلاک چینی کسب درآمد از ارز دیجیتال به وسیله بازی  (Play to Earn | P2E)، با اوج گرفتن بازی «Axie Infinity» و درآمد فوق‌‌العاده‌ای که داشت، بر سر زبان‌ها افتادند. در این بازی‌ها شخصیت‌های موجود به صورت توکن‌های NFT طراحی می‌شود که کاربران با استفاده از آن‌ها به انجام فعالیت در بازی می‌پردازند و در صورت موفقیت در بازی‌های توکن‌های قابل معاوضه و غیر قابل معاوضه موجود در بازی را به عنوان جایزه دریافت می‌کنند.

پروژه اکسی اینفینیتی در این مسیر بسیار خوب عمل کرد. بسیاری از کاربران از سراسر دنیا در آن بازی می‌کردند و درآمدهای خوبی نصیب آن‌ها می‌شد. پروژه‌های جدیدی که پس از اکسی ایجاد شدند نتوانستند به موفقیت چندانی دست یابند و اکثرا بعد از مدتی سوددهی از چرخه خارج شدند. بسیاری از این بازی‌ها چرخه اقتصادی مناسبی نداشتند و همین مساله باعث می‌شد که پس از مدت زمان کمی سوددهی، با به اوج رسیدن تعداد کاربران چرخه سودآوری بازی متوقف شود.

بسیاری از بازی‌ها نیز تنها برای کلاهبرداری پا به عرصه گذاشته بودند و پس از مدتی به کل نابود می‌شدند. در زمان اوج بازی اکسی اینفینیتی کاربران هم از خرید و فروش کاراکترهای بازی Axie و هم از انجام ماموریت‌ها و گرفتن توکن SLP سود به دست می‌آوردند. بعد از ریزش بازار و البته مشکلات فراوانی که در مورد عرضه کوین‌های این بازی پیش آمد،  AXIE نیز کم کم طرفداران خود را از دست داده و در حال حاضر درآمد آن متناسب با وقتی که گذاشته می‌شود نیست.

برای ورود به اکثر این بازی‌ها کاربران مجبورند تا هزینه اولیه‌ای برای خرید کاراکتر و آیتم‌های مورد نیاز در بازی پرداخت کنند. به همین دلیل کاربران تازه پس از مدت زمانی بازی کردن به اصل پول می‌رسند و اگر در این مدت آن بازی شکست بخورد، کاربران سرمایه خود را تقریبا از دست می‌دهند؛ زیرا همان بحث نقد شونده نبودن NFT ها در این مورد نیز صادق است.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با استخراج رمز ارز

استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ (Mining) یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال است که در آن کاربران با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی خود در فرآیند تایید تراکنش‌های شبکه‌های بلاک چینی مختلف شرکت می‌کنند و در ازای آن از کوین‌های جدید ایجاد شده و کارمزدهای تراکنش‌ها پاداش به دست می‌آورند. فرآیند استخراج ارز دیجیتال فرآیند رقابتی و تصادفی است. بنابراین هر ماینر در این فرآیند به اندازه توان محاسباتی خود از کل توان پردازشی موجود در شبکه سهم به دست می‌آورد اما زمان دقیقی برای برنده شدن کاربران مشخص نیست.

استخراج ارز دیجیتال، معادل استیکینگ در بلاک چین‌های با الگوریتم اثبات کار است. بنابراین، استخراج ارز دیجیتال تنها برای ارزهایی که این الگوریتم اجماع را دارند قابل انجام است. برای کسب درآمد از ارز دیجیتال به وسیله استخراج نیاز به صرف هزینه اولیه برای خرید دستگاه‌های محاسباتی است. علاوه بر این، به دلیل مصرف انرژی بالای این دستگاه‌ها، هزینه متغیر در طول ماینینگ برای مصرف برق نیاز است. بنابراین، قبل از شروع ماینینگ باید سرمایه‌گذاران سودآوری استخراج را با استفاده از ماشین حساب‌های آنلاین موجود محاسبه کنند و در صورت سودده بودن سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنند.

استخراج ارز دیجیتال در بسیاری از کشورها ممنوع است. در ایران نیز استخراج ارز دیجیتال به صورت خانگی ممنوع است و تنها استخراج صنعتی با دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و با شرایط خاص قابل قبول است. بسیاری از ماینرها از امکانات خود برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند اما ارزهایی مانند دوج کوین و لایت کوین نیز قابل استخراج هستند.

اتریوم در حال تغییر الگوریتم اجماع خود از اثبات کار به اثبات سهام است و با انجام این کار، دیگر استخراج اتریوم وجود نخواهد داشت. در این میان ارزهای جایگزین ماین اتریوم وجود دارند که با استفاده از دستگاه‌های ماینر اتریوم قابل ماین هستند. از جمله این ارزها می‌توان به «RVN» ، «ZCASH» و «ETC» اشاره کرد.

سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال وابسته به متغیرهایی مانند قیمت ارز، قیمت برق و میزان سختی شبکه بلاک چین است. تغییر هر یک از این متغیرها، سودآوری ماینینگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای سرمایه‌گذاری بر روی استخراج ارز دیجیتال توجه به همه این نکات مهم است. با توجه به این که استخراج ارز دیجیتال فعالیت بلند مدتی است، انتخاب ارز مناسب اهمیت زیادی دارد.

برخی از ارزهای دیجیتال اگرچه در کوتاه مدت ممکن است سودآوری بالاتری داشته باشند، اما ممکن است ارزش کوین‌های آن‌ها در بلند مدت کاهش یابد و فعالیت ماینینگ سوددهی خود را از دست بدهد. می‌توان گفت استخراج بیت کوین در حال حاضر امن‌تر از استخراج اتریوم کلاسیک و سایر ارزهای دیجیتال است.

کسب درآمد از عرضه اولیه ارز دیجیتال

عرضه اولیه (Initial Public Offering | IPO) در بازارهای مالی سنتی به فرآیند عرضه سهام یک شرکت خصوصی برای اولین بار در بازار گفته می‌شود. این فرآیند در عمل منجر به تغییر مالکیت شرکت از نوع خصوصی به عمومی می‌شود. در بازار ارزهای دیجیتال مشابه این فرآیند برای عرضه توکن‌های پروژه وجود دارد که به آن عرضه اولیه ارز دیجیتال گفته می‌شود و یکی از روش های معتبر کسب درآمد از ارز دیجیتال است.

در عرضه اولیه ارز دیجیتال هدف تبدیل شرکت خصوصی به عمومی نیست بلکه هدف جمع‌آوری منابع مالی برای گسترش فعالیت‌های تیم توسعه‌دهنده پروژه است. در فرآیند عرضه اولیه درصدی از توکن‌های ارز دیجیتال یک پروژه ارز دیجیتال به عموم عرضه می‌شود و کاربران می‌توانند با شرکت در عرضه اولیه جزو سرمایه‌گذاران اولیه در پروژه باشند.

مزیت شرکت در عرضه اولیه برای عموم کاربران این است که معمولا قیمت ارائه توکن‌ها در عرضه اولیه بسیار پایین است و  این مساله منجر به کسب درآمد از ارز دیجیتال برای آن‌ها می‌شود. در بسیاری از عرضه اولیه‌ها آزادسازی توکن‌ها در طی زمان صورت می‌گیرد و کاربران برای فروش توکن‌های خود باید مدت زمان مشخصی صبر کنند. این کار برای جلوگیری از عرضه ناگهانی توکن‌ها و دامپ قیمتی است.

عرضه اولیه انواع مختلفی دارد. نوع معروف و اولیه این مفهوم در بازار ارزهای دیجیتال با عنوان عرضه اولیه رمز ارزها (Initial Coin Offering | ICO)  شناخته می‌شود که در آن پروژه ارز دیجیتال توکن‌های خود را در وبسایت‌های خود پروژه به فروش می‌رساند و از این طریق به کسب درآمد می‌پردازد. در سال 2017 این روش در بازار ارزهای دیجیتال بسیار گسترش پیدا کرد به طوری که خیلی از پروژه‌های کلاهبرداری با ایجاد توکن و فروش آن به عموم مردم هیچ محصول و خدماتی به جامعه ارائه نکردند و قیمت توکن‌های آن‌ها به صفر رسید.

این اتفاق باعث شد که سرمایه‌گذاران بر روی هر پروژه‌ای که توکن ارائه می‌کند سرمایه‌گذاری نکنند و قبل از سرمایه‌گذاری وایت پیپر آن را مطالعه کنند و اطلاعاتی در مورد تیم، سرمایه‌گذاران و اهداف پروژه به دست بیاورند. امروزه روش‌های دیگر عرضه اولیه به وجود آمده است که در برخی از آن‌ها کار کاربران برای سرمایه‌گذاری راحت‌تر از قبل شده است.

به عنوان مثال «عرضه اولیه در صرافی‌های متمرکز  (IEO) یکی از این موارد است که در آن عرضه اولیه توسط صرافی ارز دیجیتال متمرکز بزرگ مثل بایننس انجام می‌شود. در این نوع عرضه اولیه پروژه از قبل توسط صرافی بررسی می‌شود و در صورت ارزشمند بودن به عموم مردم عرضه می‌شود. توجه داشته باشید که حتی در این حالت نیز مسئولیت شرکت در عرضه اولیه به عهده خودکاربر است و بهتر است مطالعات شخصی انجام شود.

با توجه به گسترش حوزه‌های فعالیت صنعت کریپتو، امروزه انواع عرضه‌های اولیه تخصصی مانند عرضه اولیه توکن‌های غیر قابل معاوضه (INO) و عرضه اولیه توکن هواداری (IFO) در بسترهای مختلف برگزار می‌شود. برای شرکت در بسیاری از عرضه اولیه‌ها کاربران باید احراز هویت شوند و کاربران برخی از کشورها از جمله ایران حق شرکت در این عرضه اولیه‌ها را ندارند.

توجه به این نکته مهم است که شرکت در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IEO) برای همه کاربران امکان‌پذیر است اما از آنجایی که هیچ بررسی بر روی این نوع پروژه‌ها نمی‌شود احتمال کلاهبرداری بودن آن‌ها بسیار بالا است.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با پلتفرم‌های وام دهی

فرآیند وام‌دهی و وام‌گیری یکی از روش‌های کسب درآمد در دنیای مدرن است. بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند تا سود سپرده از آن‌ها بگیرند. در مقابل بانک‌ها پول‌های جمع‌آوری شده را در اختیار سایر افراد به عنوان وام قرار می‌دهند و افراد با استفاده از این پول فعالیت خود را دنبال می‌کنند و از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

پروژه‌های وام دهی و وام گیری ارز دیجیتال نیز یکی از بخش‌های اصلی حوزه دیفای برای کسب درآمد از ارز دیجیتال است. در این پروژه‌ها کاربران می‌توانند رمز ارزهای خود را در پلتفرم‌ها سپرده‌گذاری کنند و سود حاصل از وام‌دهی آن‌ها را به دست آورند. سایر کاربران نیز می‌توانند با وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال خود به اندازه بخشی از وثیقه ارزهای دیگر وام بگیرند و از آن‌ها برای فعالیت‌های مالی و کسب درآمد از ارز دیجیتال بهره‌مند شوند.

برخی از پلتفرم‌های وام دهی به جای استفاده از سرمایه وام دهندگان برای وام دهی، توکن‌های جدید به صورت استیبل کوین ایجاد می‌کنند. این مساله باعث می‌شود که همواره امکان دریافت وام برای کاربران فراهم باشد. پروژه میکردائو با استیبل کوین DAI از این روش استفاده می‌کند و پشتوانه استیبل کوین ایجاد شده نیز وثیقه ارز دیجیتال کاربران است که معمولا ارزش بیشتری نسبت به وام دریافت شده دارند.

روش کسب درآمد از ارز دیجیتال با پلتفرم‌های وام دهی به این صورت است که شما وثیقه خود را به صورت ارزهای دیجیتال معروف مث اتریوم و بیت کوین در پلتفرم قفل می‌کنید و در ازای آن ارزهای دیجیتال دیگر مثل اتریوم یا دای دریافت می‌کنید. شما می‌توانید با پولی که به صورت وام دریافت کرده‌اید نیز سرمایه‌گذاری کنید و از آن به کسب سود بپردازید و همچنان مالک ارزهای دیجیتال خود باشید.

در صورتی که قیمت ارزهای دیجیتال افزایش یابد شما علاوه بر اینکه دارایی خود را از دست نداده‌اید از افزایش قیمت ارزهای وام گرفته شده نیز سود کسب می‌کنید. البته نقطه مقابل این قضیه این است که ممکن است ارزش دارایی‌های وثیقه‌گذاری شده شما در طی زمان کاهش یابد و به مقدار وام گرفته شده نزدیک شود که در این صورت شما لیکوئید خواهید شد و تنها وامک گرفته شده مال شما خواهد بود.

معرفی پلتفرم‌های ارز دیجیتال به دیگران

یکی از روش‌های بسیار رایج کسب درآمد از ارز دیجیتال معرفی پلتفرم‌های خرید و فروش  ارز دیجیتال به دیگران است. بسیاری از پلتفرم‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال به خصوص صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی از این روش برای جذب کاربر استفاده می‌کنند. فرآیند کار به این صورت که شما پس از ایجاد حساب خود در پلتفرم، یک کد اختصاصی دریافت می‌کنید که می‌توانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید تا آن‌ها از طریق «کد معرف» (Referral Code) شما در پلتفرم حساب کاربری ایجاد کنند.

پس از ایجاد حساب کاربری، در ازای فعالیت کاربر در پلتفرم درصدی از کارمزد دریافت شده به حساب شما واریز می‌شود یا از هزینه‌های معاملاتی شما کم می‌شود. رفرال علاوه بر این در بسیاری از ایردراپ‌ها نیز به عنوان یک گزینه برای کسب امتیاز بیشتر به کاربران ارائه می‌شود. در این حالت از کاربران خواسته می‌شود که با استفاده از کد معرف خود کاربران را به شرکت در ایردراپ تشویق کنند و در ازای آن امتیاز و شانس بیشتری برای دریافت توکن‌های ایردراپ به دست آورند.

این روش برای پلتفرم‌ها جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و کاربران نیز با استفاده از آن می‌توانند هزینه‌های معاملاتی خود را کاهش دهند یا شانس بیشتری برای دریافت ایردراپ به دست آورند. توجه داشته باشید که این روش می‌تواند برای گسترش پروژه‌های کلاهبرداری نیز مورد استفاده قرار بگیرد و کاربران قبل معرفی کد بهتر است از معتبر بودن ایردراپ یا پلتفرم آگاهی پیدا کنند.

کسب درآمد از ارز دیجیتال با محتوا

حوزه محتوا یکی از حوزه‌های جذاب برای کسب درآمد از ارز دیجیتال است. این حوزه شامل فعالیت‌های مختلفی است که هر کدام از آن‌ها میزان سود متفاوتی خواهند داشت. در برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال شما می‌توانید محتوای ویدیویی، صوتی و متنی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و در ازای بازید کاربران از محتوا به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازید. این مدل مشابه پلتفرم‌های یوتیوب و مدیوم است با این تفاوت که پاداش کاربران به صورت ارز دیجیتال پرداخت می‌شود.

مدل دیگر کسب درآمد از ارز دیجیتال با محتوا این است که محتوای آموزشی در مورد پروژه‌ها تولید شود و در شبکه‌ها یاجتماعی پولی مثل یوتیوب به اشتراک گذاشته شود. در این حالت نیز به ازای بازدید کاربر از محتوا می‌توان به درآمد رسید. علاوه بر این برخی از پلتفرم‌ها مثل کوین مارکت کپ ویدیوهای آموزشی مربوط به پروژه‌ها را منتشر می‌کنند که کاربران می‌توانند با مشاهده آن‌ها و پاسخ دادن به سوالات پرسیده شده به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازند.

جمع‌بندی

در این مقاله مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال معرفی شدند. روش‌های دیگری مانند تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر ارز دیجیتال و مشاهده ویدیو و تبلیغات برای کسب توکن نیز در این حوزه وجود دارند که خیلی گسترده نیستند. هر کدام از این روش‌ها نیاز به بررسی‌های تخصصی دارند. در صورت علاقمندی به هر کدام از بخش‌ها می‌توانید با تکمیل دانش خود در آن حوزه، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا