اجتماعیبرترین های کسب و کار

هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند چقدر است؟

مقایسه هزینه های تحصیل در هلند

علاقه مندان به تحصیل در کشوری مانند هلند می‌توانند از سن ۶ سالگی وارد این کشور شوند و تحصیلات ابتدایی خود را آغاز کرده و تا قبل از 18 سالگی دیپلم خود را اخذ نمایند. تحصیل در هیچ یک از مقاطع های کشور هلند رایگان نبوده. برای مثال: مدارس دولتی موجود در کشور هلند تنها اقدام به اخذ شهریه برای ثبت نام می نمایند اما به طور کامل رایگان نخواهد بود. افرادی که برای قدم به این کشور می گذارند باید بدانند که هزینه‌های پرداختی آنها، متاثر از نوع مدارسی است  که انتخاب می کنند، زیرا تحصیل در مدارس دولتی به صرفه تر از مدارس خصوصی خواهد بود. هزینه تحصیل در مقاطع مختلف کشور هلند متفاوت است. رشته های تحصیلی، دانشگاه ها و مواردی از این قبیل، تعیین کننده هزینه های متفاوت تحصیل در کشور هلند می باشد.

شهریه برای دانشجویان هلندی و اتحادیه اروپا

اقامت هلند: میزان شهریه پرداختی در کشور هلند برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا و خارج از این منطقه، متفاوت است. علاقه مندان به تحصیل در کشور هلند که در منطقه اتحادیه اروپا قرار دارند، شهریه کمتری را می پردازند که عددی بین 700 الی 2100 یورو در سال می باشد.

شهریه برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا

دانشجویان بین المللی بسیاری از سراسر دنیا، کشور هلند را به عنوان مقصد تحصیلی خود قرار می دهند. این دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قرار دارند و به همین دلیل ملزم به پرداخت هزینه های بیشتری نسبت به دانشجویان اتحادیه اروپا می باشند. این افراد میبایست برای ورود به مقطع کارشناسی، 6000 الی 15000 یورو در سال را پرداخت نمایند. این مبلغ برای دوره کارشناسی ارشد تا 20000 یورو در سال نیز قابل افزایش است.

هزینه های تحصیل در مدارس هلند

تحصیل در مقطع مدارس در هلند برای دانش آموزان زیر سن 18 سال امکان پذیر می باشد. مدارس در هلند از 6 سال شروع می شود و تا 18 سال ادامه دارد. در مقطع دبستان دانش اموزان از سن 6 سال تا 12 سال در مقطع ابتدایی و از سنین 12 سال تا 18 سالگی در مقطع دبیرستان به تحصیل میپردازند. مطابق با قوانین کشور هلند تحصیل برای دانش اموزان تا سن 16 سال به صورت اجباری می باشد. تحصیلات در مدارس هلند در مدارس دولتی و خصوصی امکان پذیر می باشد. هزینه تحصیل در مدارس دولتی هلند برای دانش آموزان به صورت رایگان می باشد که تحصیلات در این مدارس به زبان هلندی صورت می گیرد. تحصیلات ر مدارس خصوصی در هلند دارای هزینه می باشد و به زبان انگلیسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در مدارس خصوصی بسته به نوع مدرسه و امکانات به صورت میانگین از سالیانه 6000 یورو شروع می شود و تا 16000 هزار یورو ادامه دارد. در هلند نوعی دیگر از مدارس وجود دارند که به مدارس ویژه یا خاص شناخته شده می باشند که در این مدارس به تدریس دروس مذهبی پرداخته می شود و تحصیل در این مدارس نیز به صورت رایگان می باشد.

هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی

دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل این امکان را دارند که در دانشگاه های هلند در مقطع لیسانس به تحصیل بپردازند شوند. متقاضیان قبل از هر گونه اقدامی باید به بررسی شرایط و هزینه های تحصیل در هلند بپردازند. مقطع لیسانس در هلند یک دوره 3 ساله است. دانشجویان برای ورود به این مقطع باید دیپلم 12 ساله تحصیلی ارائه نمایند. دانشجویان شهروند اتحادیه اروپا و سوییس برای تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند برای هر سال 700 تا 2100 یورو هزینه تحصیل خواهند داشت اما تحصیل در این مقطع برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا سالیانه از 6000 تا 15000 یورو به صورت میانگین در اکثر رشته ها هزینه دارد، شهریه تحصیل در رشته های پر هزینه مانند رشته پزشکی، دندان پزشکی، تجارت و… گاهاً تا 30000 یورو نیز می رسد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی نیاز به ارائه مدرک زبان در سطح آیلتس 6 می باشد، در صورتی که دانشجو سطح زبان پایین تر در سطح آیلتس 5 یا 5.5 داشته باشد امکان گذراندن دوره زبان برای او وجود دارد. دانشجویان در این مقطع اجازه بردن همراه را خواهند داشت، دانشجویان در این مقطع اجازه 15 ساعت کار در هفته را به صورت قانونی خواهند داشت. ما در این بخش شهریه دانشگاه های مختلف هلند برای مقطع کارشناسی بیان کرده ایم.

هزنیه تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

دانشجویان با بررسی هزینه های تحصیل در هلند می توانند با اطمینان خاطر برای اقدام نمایند. در کشور هلند بیش از 70 موسسه آموزش عالی وجود دارد که دانشجویان می توانند در مقاطع مختلف به تحصیل بپردازند. بیش از 16% از دانشجویان بین المللی جهان در کشور هلند مشغول به تحصیل می باشند که جامعه ی بزرگی از دانشجویان بین المللی به شمار می آید که یکی از بالاترین نسبت ها در اروپا به شمار می رود. یکی دیگر از مقاطعی که دانشجویان بین المللی امکان تحصیل در آن را دارند مقطع کارشناس ارشد می باشد. یک دوره دو ساله می باشد. دانشجویان متقاضی برای تحصیل در این مقطع نیاز به ارائه مدرک فارق التحصیلی از مقطع لیسانس را دارند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هلنداز 8000 یورو شروع می شود و تا 20000یورو ادامه دارد. مدرک زبان مورد نیاز برای ارائه در این مقطع نمره آیلتس 6.5 می باشد اما در بعضی از دانشگاه ها نمره آیلتس 6 را نیز قبول می نمایند. در این مقطع دانشجویان اجازه بردن همراه را خواهند داشت و اجازه 15 ساعت را به صورت قانونی را خواند داشت. در جدول زیر هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور برای دانشگاه های مختلف به شما ارائه شده است.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در هلند

هلند یکی از معتبرترین و چشم گیر ترین سیستم های دانشگاهی اروپا را دارد. هلند کشوری با سنت های غنی می باشد که موفقیت های هنری، فرهنگی و علمی را توسعه داده و با جهانیان به اشتراک گذاشته است. تحصیل در مقطع دکتری برای دانشجویانی که می خواهند از این فرهنگ عالی، نوآوری و تبادل نظر بین المللی استفاده کنند، یک انتخاب محبوب است. جمعیت چند فرهنگی و چند زبانه کشور نیز به این معنی است که بیشتر برنامه های دکترا در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شود. 10 دانشگاه برتر هلند در لیست 150 دانشگاه برتر جهان می باشد که این نشان دهنده سطح بالای آموزش در هلند است. یک دوره 4 ساله است. سه نوع موسسه آموزش عالی در هلند وجود دارد:

شما به عنوان دانشجوی مقطع دکتری به احتمال زیاد در دانشگاه های تحقیقاتی تحصیل خواهید کرد. مانند انگلستان تحقیقات دکتری در هلند در مورد یک موضوع خاص انجام می شود و در قالب یک پایان نامه مستند می شود که نتیجه گیری اصلی دانشجو را ارائه می دهد. بیشتر داوطلبان دکترا به عنوان محققان حرفه ای شاغل طبقه بندی می شوند و بنابراین در دوره دکترا حقوق می گیرند. دانشجویان دکترا برای تحصیل در این مقطع باید از سمت یک استاد راهنما که یک استاد دانشگاهی متخصص است و مسئول نظارت بر تحقیق و نوشتن پایان نامه دانشجو می باشند و همچنین برای پایان نامه نهایی باید پایان نامه دانشجو را تایید کند نیاز به دعوت نامه دارند. همچنین دانشجو باید از نمرات بالا در مقاطع قبلی برخورداد باشد و دارای مقالات معتبر isi باشد. با توجه به این موضوع که تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی می باشد دانشجویان باید مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 7 ارائه نمایند. بیشتر دانشجویان دکترا در هلند به عنوان کارمندان دانشگاه در نظر گرفته می شوند و بنابراین برای تأمین بودجه تحقیقات خود حقوق می گیرند. بنابراین برای داوطلبان مقطع دکترا یا دانشجویان مقطع دکترا شهریه سنتی وجود ندارد. با این وجود، دانشجویان دیگری در مقطع دکترا وجود دارند که ممکن است به عنوان کارمند دانشگاه در نظر گرفته نشوند که دو حالت دارد:

به صورت کلی هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های خصوصی هلند از 4000 یورو شروع می شود و تا 14000 هزار یورو بسته به رشته ادامه دارد. در ادامه به بررسی هزینه های تحصیل در هلند خواهیم پرداخت.

راهکارهای کاهش هزینه های تحصیل در هلند

منابع مالی محدود، دغدغه بسیاری از مهاجران تحصیلی به هلند می باشد که همه افراد به دنبال راهکار مناسبی برای مقابله با آن می باشند. تحصیل در کشور هلند برای هیچ مقطعی به طورکامل رایگان نمی باشد بخصوص اگر از منطقه ای خارج از اتحادیه اروپا قدم به بگذارید. چندین راهکار را می توانیم تحت عنوان کاهش و یا حتی حذف هزینه های تحصیلی در هلند بیان کنیم که تا حدودی مشکلات افراد در این زمینه را برطرف می نماید که شامل موارد زیر است:

بررسی هزینه های زندگی در هلند

پس از بررسی شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در هلند به بررسی هزینه های زندگی در این کشور زیبا خواهیم پرداخت. با بررسی شرایط و هزینه های تحصیل و زندگی در هلند می توان به یک جمع بندی کامل دست یافت و در انتها با شناخت کامل از شرایط و هزینه های تحصیل و زندگی در هلند می توان یک مهاجرت همراه با آرامش و اطمینان خاطر داشت. یکی از مهمترین مسائل برای انتخاب مقصد تحصیلی علاوه بر سطح بالای آموزش، هزینه های زندگی می باشد. به صورت میانگین هزینه زندگی هز نفر در هلند برای هر ماه از 700 تا 1200 یورو متغیر می باشد که در این قسمت به بررسی هزینه هایی مانند هزینه مسکن، هزینه اقلام مصرفی، هزینه های حمل و نقل و دیگر هزینه های مهم خواهم پرداخت. در جداول زیر به بررسی دقیق هزینه های مختلف زندگی در شهر لیدن که یک شهر دانشجویی می باشد خواهیم پرداخت:

هزینه های اجاره و خرید مسکن در هلند

می توان گفت مهم ترین و عمده ترین بخش هزینه های زندگی هر نفر در هلند را هزینه های اجاره مسکن تشکیل می دهد. پیدا کردن مسکن با کیفیت و مقرون به صرفه دانشجویی هنگام تحصیل دشوار است. در هلند مخصوصاً در شهر های بزرگی مانند آمستردام، لاحه، روتردام و اوترخت که بسیار شلوغ می باشند و همچنین شهر های دانشجویی معروف مانند لیدن و گرونینگن از کمبود مسکن دانشجویی رنج می برند. معمولاً دانشجویان در هلند در یافتن محل اقامت در نزدیکی دانشگاه خود با مشکل روبرو می شوند. با این حال اکثر دانشگاه ها پس از ورود دانشجویان خارجی راه حل هایی کوتاه مدت و موقت برای این دانشجویان ارائه می دهند. در جدول زیر هزینه های اجاره و خرید مسکن در شهر دانشجویی لیدن را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

هزینه خورد و خوراک در هلند

پس از هزینه های مسکن هزینه خورد و خوراک و اقلام مصرفی مهمترین هزینه زندگی در هلند به شمار می رود که ما در جدول زیر به بررسی این هزینه های در شهر لیدن هلند خواهیم پرداخت:

ویزای تحصیلی هلند

متقاضیان به مهاجرت تحصیلی پس از بررسی هزینه تحصیل در هلند باید برای پروسه اخذ ویزا اقدام نمایند. دانشجویان پس از این که از سمت یکی از دانشگاه ها یا مؤسسات آموزشی در هلند موفق به اخذ پذیرش شدند باید برای اخذ ویزای هلند اقدام نمایند. یکی از نکات مثبت برای تحصیل این است که در صورتی که دانشگاه نامه پذیرش را صادر نماید برای پروسه اخذ ویزا به دانشجو کمک می کند و ویزا را ساپورت می نماید، یعنی اگر دانشجویی موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند شود احتمال ویزا شدنش بالا می باشد. پس از دریافت نامه پذیرش از سمت دانشگاه، دانشجو باید به صورت آنلاین در سایت سفارت اقدام به ثبت نام نماید و درخواست وقت سفارت را بدهد و در موعد مقرر برای تحویل مدارک به سفارت برود. در ادامه مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای هلند را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

سایر الزامات سند عبارتند از:

شما می توانید با خریداری محصول راهنمای گام به گام اخذ اقامت و مشاهده آن از جدید ترین روش ها و متدهای روز مهاجرت اطلاع پیدا نمایید و در راه مهاجرت با استفاده از این اطلاعات خودتان کارشناس خودتان باشید

منبع :  https://miemohajerat.net/

دکمه بازگشت به بالا