علمی و پزشکی

ابداع پوشک‌های هوشمند دارای سنسور تعویض

دانشمندان پوشک‌های هوشمندی ساخته اند که دارای سنسوری است که در صورت خیس شدن می‌تواند به تلفن هوشمند شما هشدار ارسال کند. این دستگاه کوچک از کاغذی ساخته شده است که از قبل با کلرید سدیم آغشته شده و دارای نمودار صفحه مدار برای ردیابی است.

وقتی این کاغذ خیس می‌شود، کودک باید پوشک خود را عوض کند، به گونه‌ای گرافیت آن با مایع و کلرید سدیم در تعامل است و وقتی کاغذ مولکول‌های آب را جذب می‌کند، الکترون‌ها شروع به جریان یافتن به گرافیت کرده و یک سنسور را فعال می‌کند، سپس پیامی را به تلفن می‌فرستند.

این فناوری همچنین می‌تواند نشان دهد که پوشک چقدر خیس شده و به والدین اطلاع می‌دهد که آیا نیاز فوری به تعویض آن دارد یا خیر.

این تیم تحقیقاتی از دانشگاه پن استیت، چهار حسگر را بین لایه‌های جاذب پوشک ادغام کرده تا این «پوشک‌های هوشمند» قادر به تشخیص رطوبت باشد.

دکتر هوانیو چنگ، محقق ارشد، این پژوهش گفت: این برنامه در واقع زائیده یک تجربه شخصی است. هیچ راه سائه‌ای برای تشخیص میزان رطوبت وجود ندارد و این اطلاعات می‌تواند برای والدین مفید باشد. 

این حسگر می‌تواند داده‌هایی را در کوتاه‌مدت، برای هشدار نسبت به تغییر پوشک صادر کنند، اما در درازمدت نیز، می‌تواند الگو‌هایی ارائه کند که والدین را نسبت به سلامت کلی فرزندشان آگاه می‌کند.

به گفته محققان، این حسگر‌ها می‌توانند در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان یا حتی برای پیش‌بینی نگرانی‌های عمده سلامتی مانند ایست قلبی و ذات‌الریه مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: الیوم السابع

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا