اقتصادی

برنج پاکستان بازار را به دست گرفت

صادرات برنج احتمالا در سال جاری به رکورد بیش از ۳.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش دانا نیوز، صادرات برنج پاکستان در نیمه اول سال مالی به دلیل افزایش محصول و تقاضای بین‌المللی قوی، بیش از ۷۶ درصد افزایش یافته است. بر اساس داده‌های منتشر شده اداره آمار پاکستان (PBS)، از جولای تا دسامبر ۲۰۲۳، این کشور برنج به ارزش ۱.۶۳ میلیارد دلار صادر کرده است که نسبت به ۹۲۷ میلیون دلار در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش قابل‌توجهی داشته است که نشان‌دهنده رشد ۷۶.۵ درصدی است.

بخش برنج در پاکستان از نظر درآمدهای صادراتی، اشتغال داخلی، توسعه روستایی و کاهش فقر اهمیت قابل‌توجهی دارد. برنج یک محصول حیاتی غذایی و نقدی است که ۳ درصد به ارزش افزوده کشاورزی و ۰.۶ درصد به تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند و آن را به دومین محصول اصلی غذایی پس از گندم تبدیل می‌کند. پاکستان در حال حاضر ۱.۴ میلیارد دلار برنج در سطح جهان صادر می‌کند، در حالی که کل واردات برنج جهان به ۱۹.۲ میلیارد دلار می‌رسد.

از نظر جغرافیایی، تقاضا برای برنج پراکنده است و واردکنندگان عمده آن در آسیا، خاورمیانه و آفریقا قرار دارند. چین به‌عنوان واردکننده قابل‌توجهی است که یک چهارم کل تجارت را به خود اختصاص می‌دهد و تقاضای فزاینده‌ای برای برنج در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه وجود دارد.

به نقل از پاکستان تودی، صادرکنندگان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به افزایش فعلی در انواع مختلف برنج، صادرات کلی برنج می‌تواند به رقم تاریخی ۳.۵ میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا