برترین های کسب و کارعمومی

معرفی لوازم مورد نیاز در باطری سازی ها

باطری سازی و اقلام مورد نیاز آن:

یک باطری ساز ماهر و فنی بدون داشتن ابزار و دستگاه  مورد نیاز کار خود نمیتواند کاری انجام دهد. از این رو اقلام مورد نیاز خود را از بهترین برند ها با کیفیت و گارانتی  مناسب ،از فروشگاه های ابزار معتبر مانند فروشگاه صنایع پیشرو خریدار نماید. اقلام مورد نیاز به شرح زیر می باشد:

  • دستگاه شارژ باطری، این دستگاه یکی از اصلی ترین اقلام مورد نیاز است که کار شارژ باطری را انجام میدهد، این دستگاه در مدل های خانگی-نیمه صنعتی وصنعتی تولید میشود که مدلهای صنعتی بر مبنای نیاز از 4 باطری تا 24 باطری تولید میشود.
  • تست باطری،قبل از شارژ باطری باید تعمیر کار از سلامت باطری برای شارژ مجدد اگاه شود که این عمل به وسیله دستگاه تست باطری صورت می گیرد، این دستگاه نیز در مدل های مختلفی از جمله عقربه ای-دیجیتال-فارسی نویس  وفارسی نویس سخنگو در امپر های مختلف  تولید می شود.
  • دستگاه شارژ استارتر، این دستگاه در مواقعی که نیاز به استارت خودر برای روشن شد از طریق دستگاه خارج از موتور استفاده میشود که در مدل های سواری کلاس 3000 و مدل ماشین های سنگین کلاس 5000 می باشد.
  • دستگاه شارژ کولر :برای این کار هم به صورت دستی که از مانومتر مخصوص و شیلنگ و کوپلینگ  و استفاده از گازr134 و استفاده از یک دستگاه کمپرسور باد کوچک را انجام میده -دستگاه دیگر مدل های اتومات یا نیمه اتومات هستن که قیمت های بسیار بالای دارند.
  • گیره رومیزی از دیگر ابزارمورد نیاز است که بهتر از فولادی باشد یا فک فولادی داشته باشد.
  • داشتن ابزار الات مانند بکس و اچار الات مختلف و بکس های صلیبی از دیگر نیاز های یک باطریسازی است.

برای خرید میتوانید به صورت حضوری از فروشگاه صنایع پیشرو خریدار نمایید ویا از طریق سایت فروشگاه خرید خود را انجام دهید.

بررسی ابزار مورد نیاز برای شغل برق خودرو

در این مقاله به بررسی ابزار و تجهیزات مورد نیاز برق خودرو که بطور عامیانه باتری سازی نیز نامیده می شود، خواهیم پرداخت. به طور کلی، ابزار و تجهیزات برق خودرو متشکل از ابزار آلاتی هستند که به منظور تست کردن جریان برق خودروها بکار می روند. بدیهی است که با پیشرفت تکنولوژی، ساخت ابزار آلات نیز پیشرفت چشمگیری داشته اند. به همین دلیل، امور و کارهای مربوط به برق خودرو و همچنین تشخیص خرابی در سیستم برق خودرو و تست مسیر برقی آن ها ساده تر از پیش شده است. در میان ابزار آلات برق خودرو، ابزار آلاتی تحت عنوان تستر و یا به عبارت دیگر آزمایش کننده مسیر برق خودرو موجود هستند که با استفاده از برنامه ای که بر روی آن ها نصب شده است، می توان مسیر برق خودرو را چک کرد و چنانچه خرابی وجود داشته باشد، مشکل مربوط به آن بخش نشان داده می شود.

لوازم مورد نیاز برق خودرو

ابزار و تجهیزات برق خودرو با هدف یافتن خطا و شناسایی مشکلات مربوط به برق خودرو بکار گرفته می شوند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از پرکاربردترین این ابزار آلات را معرفی کنیم.

1.      تستر مدار صنعتی

از مهم ترین ابزارهای برق خودرو که کاربرد بسیار زیادی در تعمیرگاه ها دارد و به منظور چک کردن سلامت مدار برقی خودرو استفاده می شود، تستر مدار صنعتی نام دارد. دستگاه تستر مدار صنعتی متشکل از یک نمایشگر نوع LED و همچنین یک ولت متر است که به منظور اندازه گیری اختلاف پتانسیل مابین دو سر مدار بکار می رود. این نوع تستر، می تواند سیلندر معیوب را شناسایی نماید. از سوی دیگر، تستر مدار صنعتی قادر به محاسبه تعداد دور موتور بر اساس جرقه هایی است که می زند. علاوه بر مواردی که گفته شد، تستر مدار صنعتی یک اداپتور فندکی نیز دارد که به وسیله آن می توان این تستر مدار را شارژ کرد.

2.      تستر چراغ دار ولتاژ خودرو

یکی دیگر از ابزار آلات برق خودرو که دارای کاربرد خاصی در تعمیرگاه های برق خودرو می باشد، تستر چراغ دار ولتاژ خودرو نام دارد. لازم به ذکر است که این نوع ابزار 85 سانتی متر کابل دارد. علاوه بر این، تستر چراغ دار ولتاژ خودرو شامل یک بدنه فلزی مستحکم است که از آن در مقابل خرابی و شکستگی محافظت می نماید. به یاد داشته باشید که سر این نوع ابزار، از جنس برنج می باشد.

3.      دستگاه مولتی متر یا ولت متر

یکی دیگر از دستگاه هایی که به عنوان تستر مدارات برقی خودرو از آن استفاده می شود، مولتی متر یا به عبارت دیگر، ولت متر نامیده می شود. به عبارت دیگر می توان گفت که از ولت متر به منظور تعیین ولتاژ در دو سر باتری استفاده می شود. به یاد داشته باشید که مولتی متر یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین نوع ابزار در هر تعمیرگاه برق خودرو به شمار می رود که برای شروع کار شغل برق خودرو بسیار نیاز است.

به خاطر داشته باشید که ولتاژ دو سر باتری هنگامی که خاموش است حدود 12.6 تا 12.8 ولت است که این میزان را می توان به وسیله مولتی متر اندازه گیری کرد. روش کار به این صورت است که دو سر سیم مولتی متر را به هر دو سر مثبت و منفی باتری ماشین متصل می کنیم و میزان ولتاژ نشان داده شده را بر روی دستگاه می خوانیم. به یاد داشته باشید که دستگاه مولتی متر در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار موجود است. چنانچه میزان ولتاژ نشان داده شده بر روی دستگاه مولتی متر پایین تر از 12 ولت باشد، بدان معنا است که میزان شارژ باتری خودروی شما کم است و باتری در حال تخلیه و دشارژ شدن می باشد.

4.      دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ یا به عبارت دیگر عیب یاب خودرو به دستگاهی گفت می شود که از طریق وصل شدن به ECU یا کامپیوتر خودرو می تواند وضعیت خودرو را بررسی کرده و اطلاعات نحوه کار خودرو را گزارش کند. این دستگاه شامل کامپیوتر، سخت افزار، کابل های رابط و نرم افزار دیاگ است.

5.      دستگاه شستشوی انژکتور

دستگاه انژکتور، دستگاهی است که به وسیله برنامه های مختلف شستشو و همچنین سیستم آلتراسونیک باعث شستشوی انژکتورهای خودرو می شود. همانطور که می دانیم در خودروهای جدید انژکتورها جایگزین کاربراتور شده اند تا از این طریق دقت لازم در مصرف سوخت و کنترل آلودگی هوا انجام شود. انژکتورها به دو صورت الکتریکی و مکانیکی موجود هستند. سوراخ های موجود در انژکتور ممکن است به وسیله رسوبات و ناخالصی هایی که از مصرف سوخت ناشی می شود دچار مشکل شود و به طبع آن مصرف سوخت افزایش یابد. به همین خاطر نیاز است که به شستشوی آن پرداخت تا طول عمر و قدرت اتومبیل افزایش پیدا کند.

6.      ابزار آلات کاربردی در سیم کشی مدارهای الکتریکی خودرو

سیم کشی خودرو یکی از بخش های حیاتی و مهم سیستم برق انواع خودروها اعم از قدیمی و یا مدرن است. بسته به نوع و امکانات خودرو نوع سیم کشی آن می تواند ساده و یا پیچیده باشد. بدیهی است که برای توزیع برق مورد نیاز برای اجزای مختلف خودرو به سیم نیاز است.

در واقع سیم همانند عروق خونرسان در بدن عمل می کند که اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز بدن را توسط پمپاژ قلب به تمام نقاط بدن ارسال می کند. همانطور که گفته شد، سیم ها نیز برقی که به وسیله دینام تولید می شود را به تمام بخش های برقی خودرو انتقال می دهند. علاوه بر این، سیم ها گاهی مسئولیت انتقال اطلاعات و سیگنال های دریافت شده از سنسورهای به کار رفته در خودرو و یا ECU را دارند. در ادامه به برخی از ابزارهای مورد نیاز سیم کشی برق خودرو می پردازیم.  ابزار آلات عمومی به کار رونده در سیم کشی خودرو عبارتند از:

  • انبردست
  • دم باریک
  • سیم چین
  • انواع آچار پیچ گوشتی
  • آچار بکس
  • آچار رینگی
  • آچار تخت
  • آچار شش گوش (آلن)
  • سیم لخت کن
  • پرچ کن

7.      ابزار و لوازم عایق کاری

وسایل و لوازم کاربردی در عایق کاری سیم کشی اجزای مدارهای الکتریکی خودرو به صورت زیر هستند:

·         عایق های تیوبی شکل

از عایق های تیوبی شکل به منظور روکش دادن و یا عایق کاری دو قطعه سیم و یا محلی که سیم به سر سیم ها متصل می شود استفاده می شود. نحوه استفاده از این نوع عایق به این صورت است که با اعمال حرارت، عایق منقبض شده و محل اتصال را به درستی و خوبی می پوشاند. این نوع عایق ها بسته به نوع کاربرد دارای قطرهای متفاوتی است.

·         نوار چسب پلاستیکی

نوار چسب پلاستیکی نیز به منظور عایق کاری در سیم کشی خودروها کاربرد دارد که توسط آن م یتوان محل اتصال دو قطعه سیم را عایق بندی نمود.

·         دمنده هوای گرم

برای حرارت دادن انواع عایق های تیوبی شکل از دستگاه های تولید کننده حرارت و هوای گرم یا به عبارت دیگر، دمنده هوای گرم استفاده می شود که حرارت در این دستگاه ها به دو صورت الکتریکی یا گازی تامین می شود. در دستگاه های الکتریکی از المنت حرارتی استفاده می شود.

·         لوله های عایق پی وی سی (PVC)

در گذشته عموما از نوارهای پلاستیکی برای عایق کاری و کلاف بندی سیم کشی مدارهای الکتریکی خودروها استفاده می شد. اما امروزه معمولا سیم ها را از درون لوله هایی که از جنس پلاستیک و یا پی وی سی (PVC) هستند عبور می دهند. این امر باعث افزایش ضریب اطمینان عایق بندی نسبت به نوار چسب پلاستیکی می شود.

·         هویه و وسایل مربوط به لحیم کاری

با استفاده از لحیم کاری می توان دو یا چند قطعه فلز یا سیم را به واسطه یک آلیاژ ثالث که عموما قلع است، به هم اتصال دهند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا