برترین های کسب و کارورزشی

یک فصل فوتبال چند هفته است؟

هر فصل فوتبال چند ماه است؟

اصول بازی

فصل

هر فصل 16 هفته طول می کشد، دقیق تر باشیم 112 روز. هر لیگ 22 تیم دارد، بنابراین یک فصل 42 روز مسابقه دارد. بازی های لیگ در روزهای سه شنبه، پنج شنبه و یک شنبه انجام می شود

قهرمان لیگ به دسته بالاتر صعود می‌کند. نایب قهرمان در پلی آف صعود بازی خواهد کرد.

تیم‌های 15ام تا 18ام برای جلوگیری از سقوط خود با نایب قهرمانان لیگ‌های دسته پایین‌تر بازی می‌کنند. تیم‌های 19ام تا 22ام به صورت خودکار به لیگ‌های دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند و قهرمانان این لیگ‌ها جایگزین آن‌ها خواهند شد.

هر لیگ 4 لیگ در پایین خود دارد که تیم های این لیگ به آن سقوط می کنند. اگر لیگی همه 4 لیگ را در پایین خود نداشت اما، به عنوان مثال، تنها یک لیگ داشت، فقط تیمی که رتبه 22 را از آن خود کرده سقوط خواهد کرد. در این گونه موارد تیمی که در رتبه 21 قرار دارد در مرحله سقوط بازی خواهد کرد.

نتایج زنده ورزشی در سایت وان بال بصورت لحظه ای قابل مشاهده می باشد.

در پایان فصل رتبه بندی نهایی مشخص می شود. این بسیار مهم است که در بالاترین رتبه ممکن فصل را به پایان برسانید. اسپانسر عمومی و اسپانسر رسانه ای قرارداد های سخاوتمندانه تری را برای فصل پیش رو به تیم های با رتبه بالاتر پیشنهاد می دهند

پلی آف های صعود و سقوط به صورت رفت و برگشت هستند و تیمی که در مجموع دو بازی نتیجه بهتری کسب کند برنده مسابقه اعلام خواهد شد. اگر نتیجه مساوی شود، تیمی که گل‌های بیشتری در خانه حریف زده باشد برنده است. اگر دو تیم همچنان مساوی باشند بازی برگشت به وقت‌های اضافی، و در صورت نیاز، به ضربات پنالتی خواهد کشید. بازی‌های مرحله صعود و سقوط در هفته یکی مانده به آخر فصل و در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه برگزار می‌شوند. تیمی که در دسته پایین‌تر است همیشه بازی رفت را در خانه انجام می‌دهد.

روش امتیاز دهی

امتیاز دهی به روش زیر انجام میگیرد.:

برد: سه امتیاز مساوی: یک امتیاز باخت: امتیاز 0

اگر امتیاز دو یا چند تیم در آخر فصل مسابقات با هم برابر باشد ، رتبه بندی این تیمها بر اساس تفاضل گل بیشتر (گلهای زده منهای گلهای خورده) محاسبه میگردد. اگر امتیاز این تیمها همچنان مساوی بود ، بیشترین گلهای زده و در محله آخر امتیاز خود تیم ملاک محاسبه قرار میگیرد.

سیستم لیگ ها

بالاترین دسته تنها از یک لیگ تشکیل شده است. سپس، در دسته دوم چهار لیگ وجود دارد، تعداد لیگ‌ها به ازای هر دسته، در چهار ضرب می‌شود. بنابراین، 16 لیگ در دسته سوم وجود یعنی لیگ سوم از دسته دوم II.3 دارد، 64 لیگ در دسته چهارم، 256 لیگ در دسته پنجم و الی آخر. هر دسته با ترکیبی از ارقام رومی و عربی علامت گذاری می‌شود. به عنوان مثال

گروه بندی مجدد لیگ

در پایان هر فصل در دو دسته پایین کشورهای تعیین شده گروه بندی مجدد لیگ اتفاق خواهد افتاد. این بدین معناست که لیگ های زائد حذف خواهند شد و تیم های فعال در حداقل تعداد لیگ ممکن متمرکز خواهند شد. این گروه بندی مجدد برای جذاب نگه داشتن بازی و اجتناب از زیاد شدن تعداد تیم های بدون مربی ضروری است. در جریان گروه بندی ممکن است تعدادی از تیم های پایین ترین دسته به یک دسته بالاتر صعود کنند.

در مورد لیگ برتر بیشتر بخوانید

کلیات

لیگ برتر خلیج فارس یا لیگ برتر فوتبال ایران، مسابقات لیگ حرفه‌ای و بالاترین سطح مسابقات باشگاهی لیگ فوتبال ایران است که بعد از لیگ آزادگان آغاز به کارکرد. در حال حاضر این مسابقات به صورت ۱۶ تیمی برگزار می‌شود. اولین دوره این لیگ در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۸۰ با حضور ۱۴ تیم به‌طور رسمی آغاز شد.

سابقه قهرمانی

در این لیگ طی ۱۷ دوره برگزاری، تیم‌های سپاهان (پنج بار، آخرین بار ۱۳۹۴)،  پرسپولیس (چهار بار، آخرین بار ۱۳۹۷)،  استقلال (سه بار، آخرین بار ۱۳۹۲)،  فولاد خوزستان (دو بار، آخرین بار ۱۳۹۳) و پاس تهران،  سایپا و استقلال خوزستان هر کدام یک بار به مقام قهرمانی رسیده‌اند.

جایگاه لیگ ایران در آسیا و جهان

در رده‌بندی اعلام شده از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال در سال ۲۰۱۲ این لیگ، به عنوان «۳۶امین لیگ قدرتمند دنیا» و «۴امین لیگ قدرتمند آسیا» انتخاب شده‌است. افزون بر این در رتبه‌بندی اعلام شده توسط این فدراسیون، لیگ برتر ایران رده ۴۷ام دنیا و ۴ام آسیا را در قرن ۲۱ میلادی (۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲) کسب کرده‌است و همچنین این لیگ در سال ۲۰۱۴ عنوان سومین لیگ قدرتمند آسیا را به دست آورده‌است.

رقابت‌ها

از دوره سیزدهم  به بعد، ۱۶ تیم در این رقابت‌ها حاضر هستند، که به صورت رفت و برگشت در زمین خودی و حریف به میدان می‌روند، به این ترتیب هر تیم ۳۰ بازی انجام خواهد داد. پیروزی در هر دیدار سه امتیاز و تساوی یک امتیاز برای تیم میزبان و یک امتیاز برای تیم میهمان دارد، در حالی که برای شکست امتیازی در نظر گرفته نمی‌شود. به این ترتیب هر تیمی که بیشترین امتیاز را در طول فصل کسب کند به عنوان قهرمان شناخته می‌شود، و دو تیم پایانی جدول رده‌بندی به لیگ آزادگان سقوط می‌کنند. همچنین در مواردی که امتیاز‌ها مساوی شوند تفاضل گل و در صورت برابر بودن مقدار تفاضل گل، تعداد گل‌های زده ترتیب جدول رده‌بندی را مشخص می‌کند.

امکان حضور از لیگ ایران در لیگ قهرمانان آسیا

از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۰ چهار تیم از ایران به‌طور مستقیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند.

در سال ۱۳۹۰ چهار سهمیه مستقیم ایران، به دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه در پلی‌آف تغییر یافت.

در سال ۱۳۹۱ سهمیه‌های ایران به سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف تغییر پیدا کرد.

در سال ۱۳۹۷ سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف ایران، به دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه در پلی‌آف تغییر یافت.

حامیان مالی

شرکت سان استار حامی مالی در ازای تبلیغات در دوره چهاردهم حامی لیگ خلیج فارس شد. شرکت ام‌تی‌ان ایرانسل حامی مالی در ازای استفاده از نام جام ایرانسل در کنار نام خلیج فارس، در دوره یازدهم لیگ خلیج فارس شد و شرکت آلمانی ال‌اشپورت حامی مالی در ازای استفاده از توپ‌های فوتبال تولیدی این شرکت در مسابقات و کنفرانس‌های مطبوعاتی قبل و بعد از بازیها، در دوره دهم و یازدهم لیگ خلیج فارس حامی این لیگ شد.

پوشش تصویری

شبکه سوم صدا و سیمای ایران به همراه شبکه ماهواره‌ای جام جم،  شبکه ورزش و شبکه شما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین شبکه‌های استانی اقدام به پخش زنده این رقابت‌ها می‌کنند. همچنین پخش آنلاین مسابقات لیگ برتر توسط سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت تلوبیون صورت می‌گیرد.

بازیکنان خارجی

هر تیم به‌طور همزمان اجازه استفاده از چهار بازیکن خارجی در هر یک از دیدار‌های لیگ خلیج فارس را دارد و در صورت استفاده بیش از چهار بازیکن، از طرف سازمان لیگ برتر و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال متخلف اعلام شده و جریمه می‌شود.

 از آغاز دوره هشتم و نهم لیگ حرفه‌ای، بستن قرارداد جدید با دروازه‌بان‌های خارجی ممنوع اعلام شده بود، اما به دلیل انتقادات فراوان کارشناسان فوتبال و درخواست تعداد زیادی از مربیان تیم‌های لیگ برتری برای تغییر این قانون، از ابتدای دوره دوازدهم لیگ برتر به بعد، سازمان لیگ برتر فوتبال با ایجاد تغییراتی در این قانون، ضمن موافقت با درخواست مربیان مبنی بر لغو ممنوعیت جذب دروازه‌بان خارجی، تیم‌های لیگ برتری را ملزم به جذب دروازه‌بان‌های ملی پوش خارجی کرده‌است.

سر مربی و تیم های قهرمان لیگ برتر

علی پروین با پرسپولیس در سال ۸۱، فرهاد کاظمی با سپاهان در سال ۸۲، مجید جلالی با پاس تهران در سال ۸۳، ملادن فرانچیچ با فولاد خوزستان در سال ۸۴، امیر قلعه‌نویی با استقلال در سال ۸۵. علی دایی با سایپا در سال ۸۶، افشین قطبی با پرسپولیس در سال ۸۷،  امیر قلعه‌نویی با استقلال در سال ۸۸، امیر قلعه‌نویی با سپاهان در سال ۸۹، امیر قلعه‌نویی با سپاهان در سال ۹۰، زلاتکو کرانچار با سپاهان در سال ۹۱، امیر قلعه‌نویی با استقلال در سال ۹۲، حسین فرکی با فولاد خوزستان در سال ۹۳، حسین فرکی با سپاهان در سال ۹۴، عبدالله ویسی با  استقلال خوزستان در سال ۹۵، برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس در سال ۹۶ و برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس در سال ۹۷ قهرمان این لیگ شدند.

منبع : flashscore.com

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا