اقتصادی

چرایی افت صادرات ایران به عراق

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: آمار صادرات گاز به عراق دلیل اصلی کاهش آمار صادرات در ماه های گذشته بوده و تا پایان سال قابل جبران است. .

یحیی آل اسحاق در گفت و گو با ESN گفت: در ماه های گذشته به دلیل مسائل ممیزی و برخی مشکلات صادرات گاز به عراق، تصمیم گرفته شد اعداد مربوط به این بخش در صادرات کشور لحاظ نشود. آمار. بنابراین یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات ایران به عراق مربوط به همین حوزه است.

با اشاره به اینکه برخی مشکلات داخلی در اقتصاد ایران وجود دارد، همچنان مشکلاتی در افزایش صادرات به عراق وجود دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این بازار به دلیل همسایگی و روابط قوی و سیاسی، فرهنگی و مذهبی، بازار عراق است. همیشه فرصت بسیار خوبی برای تجار ایرانی محسوب می شود. اما احساس می شود برای حفظ و افزایش آمار صادرات به عراق باید برخی مشکلات و محدودیت ها برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: کاهش محدودیت های بروکراتیک، اجرای سیاست های حمایتی در حوزه هایی مانند ارز و البته انجام مذاکرات برای بهبود شرایط برای انعقاد قراردادهای جدید از موضوعات مهمی است که به افزایش آمار تجارت با عراق کمک می کند. .

اسحاق با بیان اینکه امکان رسیدن به هدف 20 میلیارد دلاری در تجارت مشترک سالانه با عراق وجود دارد، تصریح کرد: با وجود کاهش آمار صادرات، ارزیابی ما این است که با چهره قوی می توانیم صادرات عراق را به 10 برسانیم. میلیارد دلار تا پایان سال جاری به طوری که کاهشی ثبت نشود. باید شاهد همکاری همه جانبه دولت ها و البته توانمندسازی شرکت های بخش خصوصی برای دستیابی به اهداف بلندمدت باشیم.

وی با اشاره به برخی از تحولات ثبت شده در اقتصاد عراق در سال های گذشته، گفت: عراق در سال های اخیر توانسته درآمد نفتی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، صادرات ماهانه این کشور به حدود 11 میلیارد دلار رسیده است. این بدان معناست که عراق به زودی به یکی از مقاصد اصلی سرمایه گذاری زیرساختی و ساختمانی تبدیل خواهد شد و در چنین شرایطی باید آماده حضور رقبای قدرتمندی از چین، امارات، عربستان سعودی و اروپا باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: پیش بینی ما این است که در 15 سال آینده جریان سرمایه گذاری در عراق بسیار بالا باشد. در چنین شرایطی شرکت های ایرانی باید از محیط خود بهره ببرند. اتصالات گسترده با توجه به مشکلات عراق در سال‌های گذشته، شرکت‌های اروپایی همچنان برای سرمایه‌گذاری مردد هستند، اما با رفع این تردیدها، فضای رقابتی قوی ایجاد می‌شود و ایران باید تلاش کند تا از این بستر به بهترین شکل ممکن محافظت کند. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا