اقتصادی

نخعی: تولید برق هسته‌ای نیازمند توجه و اعتبار است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تولید برق هسته ای یک صنعت هایتک و هزینه بر است اما در قانون مانع زدایی از صنعت برق مشوق های خوبی برای توسعه کاربرد این حوزه هسته ای دیده شده و ما در بودجه سال آتی نیز به دنبال تصویب احکام مورد نیاز برای این بخش هستیم.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با دانا نیوز، درباره ساز و کار های پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده به منظور بهره وری از صنعت هسته ای در حوزه انرژی، بیان کرد: آنچه که رهبری معظم انقلاب تکلیف کرده تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای در کشور هست. الان چیزی که به طور واقعی تولید می شود حدود هزار مگاوات برق هسته ای است، یعنی فاصله زیادی بین هدف گذاری و مقدار واقعی تولید وجود دارد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: برق هسته ای یک صنعت هایتک و هزینه بر است و طبیعتا نیاز به یکسری اقدامات خاصی دارد و قابل مقایسه با نیروگاهای حرارتی و تجدید پذیر نیست بلکه نیازمند توجه خاصی است. ما در قانون مانع زدایی از صنعت برق پیش بینی هایی را برای حمایت از این حوزه داشتیم، مثلا در بخش خرید برق هسته ای قیمت بالاتری لحاظ شده تا به توسعه صنعت برق هسته ای کمک شود.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اجازه صادرات نیز به تولید کنندگان برق هسته ای داده شده است. برخی از این مشوق ها نیازمند احکام یک ساله است که در لایحه بودجه باید دیده شود. برخی از احکام توسط دولت در لایحه بودجه آورده شده و برخی دیگر نیز به هر دلیلی شفاف نبوده و مجلس تلاش می کند تا این شفافیت در بودجه ایجاد شود. ما در تلاش هستیم تا احکام مورد نیاز برای اجرای قانون مانع زدایی از صنعت برق در بودجه دیده شود تا شاهد توسعه برق هسته ای و کمک به توسعه این نوع انرژی ها باشیم.

نخعی در پایان تاکید کرد: ما فاز ۲ نیروگاه بوشهر را داریم که هزار مگاوات به ما برق خواهد داد، این نیازمند اعتبار است. مجلس در تلاش است تا احکام یک‌ساله مورد نیاز در این بخش در لایحه بودجه آورده شود.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا