بین الملل

روسیه در نشست صلح سوئیس درباره اوکراین شرکت نمی‌کند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشورر نشست صلح سوئیس با محوریت اوکراین شرکت نخواهد کرد.

به گزارش دانا نیوز، وزارت خارجه روسیه در این‌باره گفت: در صورت دعوت از روسیه برای شرکت در نشست سوئیس، در آن شرکت نخواهیم کرد.

«ویولا امهرد» رئیس‌جمهور سوئیس در ۱۵ ژانویه گفته بود: ولودیمیر زلنسکی از برن خواسته است میزبان یک نشست صلح درباره اوکراین باشد. دولت اوکراین توضیح داده بود که کی‌یف می‌خواهد به منظور تایید «فرمول صلح» زلنسکی نشست‌هایی برگزار کند.

«ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس نیز اخیرا اظهار کرده بود: به درخواست دولت اوکراین، دولت سوئیس کنفرانس صلحی را در سطح بالا تا فصل تابستان برگزار خواهد کرد. ما از تمامی کشورها دعوت به عمل می‌آوریم تا برای یافتن راه‌حلی مشترک جهت صلح اوکراین براساس منشور سازمان ملل، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شرکت کنند.

«آندری یرماک»، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین ادعا کرده است که کشور وی به همراه متحدان خارجی خود در نظر دارد از روسیه برای شرکت در یک به اصطلاح «اجلاس صلح» اوکراین که برای چند ماه دیگر در سوئیس برنامه‌ریزی شده، دعوت کند.

روسیه، عملیات علیه اوکراین را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد.

هیات‌های روس و اوکراینی از آن زمان، چندین دور مذاکرات صلح برگزار کرده‌اند اما این مذاکرات، در نهایت، به بن‌بست رسید.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در اکتبر ۲۰۲۲ سندی قانونی را امضا کرد که به موجب آن، مذاکره اوکراین با روسیه تا زمانی که «ولادیمیر پوتین» عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری این کشور باشد، ممنوع خواهد بود.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ ابتکار ۱۰ ماده‌ای به اصطلاح صلح خود موسوم به «فرمول صلح» را معرفی کرد.

این طرح شامل تبادل کامل زندانیان با روسیه، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و بازگشت به مرزهای پیش از ۲۰۱۴ بود. مسکو بارها گفته است که از مذاکرات صلح مادامی که کی‌‎یف مرزبندی‌های تصرفات ارتش روسیه از آغاز این جنگ را به رسمیت بشناسد، حمایت می‌کند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا