اقتصادی

پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش تا ۴ برابر میانگین حساب

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه این بانک جزو بانک‌های ناتراز نیست، گفت: برای اعطای تسهیلات حوزه تجاری، تا چهار برابر میانگین حساب مشتریان، به آن‌ها تسهیلات سرمایه در گردش می‌پردازیم.

افشین خانی با حضور در غرفه ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با بیان اینکه بانک توسعه صادرات جزو بانک‌های ناتراز نیست، گفت: اگر امروز محدودیت‌های کارگزاری برداشته شود، یکی از پتانسیل‌هایی که کشور می‌تواند در عرصه بانکی و کارگزای روی آن حساب کند، بانک توسعه صادرات است. چون نسبت کفایت سرمایه بالای ۱۳ درصد دارد، زیان انباشته آن را امسال به سفر می‌رسانیم و برای اولین بار پایان امسال ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه خواهیم داشت. بنابراین بانک در یک شرایط مناسب است.

وی با اشاره  به طرح‌هایی که در شش ماه گذشته تعریف شده، گفت: این طرح‌ها به سمتی رفته که با وجود محدودیت‌های نقدینگی به‌خصوص در حوزه ریال و ارز، رشد حدود ۲۲۷ درصدی در اعطای مصوبات اعتباری ریالی و ۱۹۰ درصد مصوبات اعتباری ارزی خود داشتیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اظهار کرد: ما توانستیم در این فرآیند با طرحی که در دهه فجر رونمایی شد و یک بازه ۳ ماهه هم آزمایشی اجرا شد، تمام نیازهای بنگاه‌های تولیدی صادرات‌محور را در قالب یک‌ طرح به نام الماسان با هشت خدمت تا و تا کنون هم ۲۰ هزار میلیارد تومان مصوبه اعتباری برای این طرح صادر شده است. همچنین برخی از بانک‌ها تسهیلات خود را قطع کردند، اما ما تا پایان اسفند ماه روند اعطای تسهیلاتمان به شرکت‌های تولیدی ادامه خواهد داشت.

خانی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات ۱۳۸ شعبه در کلیه استان‌های کشور دارد، گفت: فعالیت ما تامین مالی صادرات‌محور است و تسهیلات خرد نداریم، تنها تسهیلات فرزندآوری و ازدواج را داریم که میزان تحقق تسهیلات تکلیفی ما هم ۸۶ و ۹۸ درصد بوده است. اخیرا تسهیلات اشتغال هم اضافه شده است. در این تسهیلات تکلیفی هم میانگین حساب و پول بلوکه‌شده ندارید.

وی‌ ادامه داد: برای اعطای تسهیلات حوزه تجاری، تا چهار برابر میانگین حساب مشتریان، به آن‌ها تسهیلات سرمایه در گردش می‌پردازیم. این کار هم تنها بر اساس میانگین تراکنش‌ها انجام می‌شود و نیازی به سپرده نیست. زیرا بانک توسعه صادرات، سپرده‌پذیر نیست و منابع آن از سوی صندوق توسعه ملی، صندوق نفت یا منابع دولتی انجام می‌شود. همچنین تلاش ما این بوده که بین ۱.۵ تا ۱.۸ درصد نرخ تجهیز و نرخ موثر تسهیلات را برای مشتریان نسبت به سایر بانک‌ها کاهش دهیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا