اقتصادی

وام نداریم، سوال نکنید! – دانا نیوز

در دومین روز کاری هفته، همچنان بانک‌ها صدرنشین اخبار اقتصادی هستند، از سویی بانک مرکزی از خبری خوش رونمایی کرده و از سوی دیگر به نظر می‌رسد بانک‌ها در فاصله دو ماه مانده به پایان سال، علاقه چندانی به پرداخت وام ندارند.

به گزارش دانا نیوز، در سال‌های گذشته، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و البته قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف، ارتباط با بانک‌های بین المللی برای اقتصاد ایران به کاری دشوار تبدیل شده بود، کاری که حالا به نظر می‌رسد به کمک روس‌ها وضعیتی تازه پیدا خواهد کرد.

مهمان روز: بانک‌های روس

بر اساس اطلاعاتی که از سوی رییس کل بانک مرکزی اعلام شده، ارتباط بانک‌های ایران با تعداد قابل توجهی از بانک‌های روس برقرار شده است. فرزین اعلام کرده: ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران و روسیه برقرار شد. در چارچوب سند اقدامات مشترک بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، علاوه‌بر ارتباط مستقیم با بانک‌های روسی، شبکه بانکی کشورمان با ۱۰۶ بانک خارجی غیر روسی ارتباط مستقیم خواهد داشت.

این خبر پس از آن اعلام شد که امروز دو طرف یک تفاهم نامه جدید امضا کردند. تفاهم نامه همکاری ایران و روسیه با موضوع اتصال پیام‌رسان‌های مالی دو کشور بعد از ظهر امروز به امضاء رسید که در این راستا تبادلات مالی و بانکی دو کشور و ۱۳ کشور دیگر که در روسیه حضور دارند، تسهیل شد.

در کنار خبرهای خوب، دو خبر دیگر نیز در فضای بانکی کشور منتشر شد. یک خبر به بررسی‌ عملکرد بانک‌ها در حوزه ارائه تسهیلات باز می‌گردد. باتوجه به اینکه اخیرا تعدادی از بانک‌ها اعطای تسهیلات به مردم را متوقف کرده‌اند، مدیرعامل بانک پارسیان گفت: این اتفاق به دلیل کنترل تورم و ترازنامه بانک‌ها از سوی بانک مرکزی رخ داده است.

در کنار آن، ماجری عجیب واریز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به حساب چند شهروند نیز خبرساز شد. طی روزهای گذشته تصاویر و خبرهایی درباره واریز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان پول به حساب برخی افراد و برداشت آن مطرح شده که بانک مربوطه، علت آن را “بروز خطای سیستمی” عنوان کرده است.

قرمز روز: شاخص بورس

بازار سرمایه که در هفته گذشته، روزهای خوبی را پشت سر گذاشته بود، در دومین روز هفته جاری، سقوطی جدی را در شاخص کل تجربه کرد. شاخص کل بورس امروز ۵۷ هزار و ۹۰۰ واحد کاهش یافت و در رقم یک میلیون و ۵۴۲ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۱۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش در رقم ۴۸۴ هزار و ۶۳۹ واحد ایستاد.

این در حالی است که بانک مرکزی همچنان عرضه ربع سکه در بورس کالا را ادامه داده است. طی معاملات امروز ربع سکه در بورس کالا، هر قطعه از این سکه تا قیمت هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

پس از حواشی که با نامه شورای رقابت در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد، به نظر می‌رسد که فعلا خبری از متوقف شدن عرضه خودرو وجود ندارد اما همچنان خودروسازان نیز زیر ذره بین هستند. ایران‌خودرو در حالی خودروهای دناپلاس خود را طبق وعده‌ داده شده، زودتر از موعد تحویل داده که در این نسخه عرضه شده، دو آپشن رینگ آلومینیومی و ترمز عقب دیسکی حذف شده است.

در کنار بازار بورس، مرکز آمار نیز امروز آخرین وضعیت قیمت کالاهای خوراکی را اعلام کرده است. بر اساس آن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به شیرخشک و تخم مرغ و بیشترین کاهش قیمت مربوط به روغن مایع است.

پیشنهاد روز: وزارت انرژی

در شرایطی که مجلس خود را آماده می‌کند که ظرف هفته‌های آینده، بررسی برنامه هفتم توسعه را آغاز کند، کارشناسان همچنان نظرات خود را درباره جزییات تدوین این برنامه اعلام می‌کنند. در جدیدترین خبر یک کارشناس صنعت برق می‌گوید: پیش‌بینی ایجاد وزارت انرژی در برنامه هفتم توسعه که این روزها در حال تدوین است، در ایجاد هماهنگی و یکپارچگی حوزه انرژی موثر و کمک‌کننده خواهد بود.

در خبری دیگر در حوزه انرژی، به نظر می‌رسد باز هم شرایط دشوار ذخایر آبی کشور ادامه دارد. حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا هشتم بهمن‌ماه به ۱۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با سال گذشته کاهش شش درصدی داشته است.

اتاق بازرگانی ایران نیز در گزارشی، به بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده: افزایش ۱۲۸ درصدی مالیات بر درآمد شرکت‌های غیردولتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که قرار است نسبت به سایر انواع مالیات­‌ها، بیشترین میزان از کل درآمد مالیاتی لایحه بودجه را تامین کند (سهمی در حدود ۳۰.۹ %)، به­ تنهایی گواه این مدعا است.

خداحافظی روز: فیروزآبادی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ابوالحسن فیروزآبادی –دبیر شورای عالی فضای مجازی– از سمت خود در این شورا استعفا داده و رئیس‌جمهور به زودی درباره این استعفا تصمیم‌گیری و دبیر جدید را معرفی خواهد کرد. به این ترتیب باید دید که در روزهای آینده چه کسی جانشین او خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از یک نشدنی دیگر در اقتصاد ایران خبر داده است. محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- به دانا نیوز گفت که اجاره هواپیما با شرایط فعلی بازار جهانی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا