اقتصادی

سند اقتصاد دریا به‌زودی ابلاغ می‌شود 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران اکنون یک سند بالادستی و بسیار ارزشمند به‌عنوان سیاست‌های کلی نظام دارد که به‌زودی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد. 

به گزارش دانا نیوز، علی‌اکبر صفایی در مراسمی که به‌مناسبت روز دریانوردی بزرگزار شد، گفت: کنوانسیون مارپل اکنون در ۵۰ سالگی خود قرار گرفته است. این کنوانسیون یکی از اسناد بسیار مهم سازمان جهانی دریانوردی برای پیشگیری از آلودگی‌های دریایی ناشی از عملیات کشتی‌هاست. 

وی ادامه داد: پیش از تصویب این کنوانسیون، سایر کنوانسیون‌ها بر مبنای سوانح بود و اعلام می‌کردند که این سازمان، منفعل است؛ اما وقتی در سال ۱۹۶۷ حادثه کشتی ۱۲۰ هزار تنی که با نفت خام در سواحل جنوبی انگلستان به گل نشست و آلودگی وسیعی در کشورهای انگلیس، فرانسه، ‌ولز و حتی اسپانیا ایجاد کرده و خسارت میلیارد دلاری وارد کرد، پذیرش کنوانسیون مارپل اتفاق افتاد که شش ضمیمه درباره انواع آلودگی حاصل از کشتی‌ها دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به نقش دریانوردان در جلوگیری از آلودگی‌های دریایی بیان کرد: دریانوردان نقش بسیار بزرگی دارند که کشتی بهره‌ور داشته باشند تا بتوانند شش نوع آلودگی‌ روی کشتی را مدیریت کنند و این موضوع با روز دریانوردی هم‌راستا شده است.

صفایی با بیان اینکه در یک سال گذشته درکشور ما در حوزه دریا، آنچه اتفاق افتاده بی‌نظیر است، افزود: در طول یک سال گذشته با پرچمداری وزیر راه و شهرسازی، در مرحله اول مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور و تلاش‌های دولت، سند توسعه اقتصاد دریا را در مجمع و کمیته‌های فرعی بررسی کرده و در صحن علنی مجمع به تصویب رساند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اکنون ایران برای اولین بار یک سند بالادستی و بسیار ارزشمند دارد به‌عنوان سیاست‌های کلی نظام که مقام معظم رهبری به‌عنوان ایده مطرح کردند و به سند تبدیل شد و به زودی توسط ایشان ابلاغ خواهد شد. 

صفایی‌ با اشاره به آنچه که قرار است در حوزه موضوعات دریا و موارد ذیل این سند اتفاق بیفتد، گفت: اتفاق ارزشمندی در سند برنامه هفتم توسعه رخ داده و دولت و وزارت راه با تلاش‌هایشان نقش دریا و اقتصاد دریا را در کنار ترانزیت به‌عنوان یک بخش برجسته مطرح کردند که ما در اسناد توسعه، به اقتصاد دریا بپردازیم. موضوع ترانزیت زنجیره مهمی است و پراکندگی زیادی دارد که در سند برنامه هفتم توسعه به‌درستی ذکر شده و برنامه و ساختار نهادی خوبی دارد. در بخش اقتصاد دریا هم کارگروه ویژه‌ای تصویب شده که افق روشنی را فراهم می‌کند. 

وی ادامه داد: البته دولت منتظر نبوده که سند بالادستی و برنامه هفتم ابلاغ شود، بلکه کارگروه اقتصاد دریا با پیشنهاد آقای وزیر  تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده؛ ایده‌هایی که در دریا، ساحل و نوار ساحلی می‌تواند باعث اشتغال ‌و توسعه اقتصادی همان منطقه و هم سطح ملی شود. 

مدیرعامل سازمان بنادر ‌و دریانوردی گفت: یکی از آرزوهای ما این بوده که جمعیت‌سازی کنار ساحل اتفاق بیفتد که حالا قرار است وزارت راه، ۲۷ نقطه در نوار ساحلی کشور برای هم‌پیوندی استان‌ها تشکیل دهد که در حوزه اقتصاد دریا، فعالیت‌های چشمگیری شکل بگیرد.

صفایی با بیان‌ اینکه جمهوری اسلامی ایران اکنون یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های تجاری دنیا را چه در بخش‌های خصوصی و چه غیردولتی در اختیار دارد گفت: بنادر ما با ظرفیت بیش از ۲۰۰ میلیون تن نقش بسیار مهمی در تجارت دارند. رشد اقتصاد بین‌الملل‌ ۲درصد است. در سال ۲۰۲۳ اروپایی‌ها ۰.۹ درصد و چین ۶.۵ درصد رشد داشتند؛ در حالی‌که این رشد در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بیش از ۶ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع تجارت‌های دریابرد بین‌الملل با ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کالا، دو درصد رشد داشته و ما در فعالیت‌های کانتینری رشد ۷ درصد و در سایر کالاها رشد ۵ درصد را داشتیم که این رشد مرهون تلاش‌های همه بخش‌های اقتصادی و تجاری وصنعت حمل‌ونقل ‌دریایی ‌است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا