برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

8 روش درمان تبخال تناسلی در اصفهان

تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

تب خال بیماری است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می گردد. در این بیماری، موضع درگیر به صورت ملتهب همراه با مجموعه ای از ‌تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس عامل بیماری تب‌خال در صورت، ناحیه تناسلی هر دو جنس، مغز و چشم دیده می شود. برای بیماری تب‌خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و گاه و بی گاه عود خواهد کرد. کشف و تشخیص درمان تبخال تناسلی اهمیت فراوانی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انواع ویروس‌های هرپس

  • ویروس هرپس نوع یک : باعث ایجاد تب خال لب و صورت می‌شود و می‌تواند چشم را درگیر کند.
  • ویروس هرپس نوع دو: از طریق جنسی منتقل می‌شود و به ندرت مشکلات چشمی ایجاد می‌کند.

    در هر صورت ، هر دو نوع ویروس می‌توانند در دهان و آلت تناسلی تب خال ایجاد کند.

علائم تبخال

علائم و نشانه های تبخال، به این موضوع بستگی دارد که فرد برای اولین بار به این ویروس آلوده شده یا برای چندمین بار است که به این عارضه مبتلا می‌شود. اولین حمله این ویروس معمولا در دوران کودکی اتفاق می افتد. در اولین آلوگی با ویروس هرپس و ابتلا به تبخال، شاهد بروز علائم و نشانه های زیر خواهیم بود:

  • تاول های دردناک در نقاطی مانند لب، بینی و اندام تناسلی
  • احساس درد و گزگز پوست
  • تب، بدن درد و احساس بیماری
  • بعد از یک بار ابتلا، احتمال بروز درد و تاول مجدد وجود دارد، اما علائم مانند قبل ظاهر نخواهد شد. ضمن این که شدت علائم نیز مانند قبل نخواهد بود.

روشهای انتقال تبخال

تبخال، به ویژه وقتی روی قسمت‌های آشکار بدن مثل لب، پوست دست و صورت یا بینی باشد به شدت واگیردار است بنابراین اگر با فردی در تماس هستید که روی لبش تبخال دارد بهتر است او را نبوسید و مطمئن شوید که قاشق و چنگال و ظرف غذایش کاملا از شما جدا باشند. علاوه بر این وسایلی که با تبخال لب خودتان تماس داشته‌اند را بهتر است دیگر استفاده نکنید. مثلا رژ لب یا پمادی که به لبتان زده‌اید را دور بیاندازید و با حوله‌ای که استفاده کرده‌‍اید دیگر صورتتان را خشک نکنید.

وقتی هرپس سیمپلکس وارد بدن می‏‎شود دیگر بیرون نمی‎رود. این ویروس از دهان به سیستم عصبی مرکزی می‌رود و همان جا می‌ماند تا با حمله بعدی دوباره خودش را نشان بدهد. برای همین بسیاری از افرادی که به کل سابقه ابتلا به تبخال را ندارند (مثلا تا سی سالگی هیچ تبخالی نزده ‏‎اند)، ولی بعد از اولین تجربه‎ شان مدام تبخال‎های دیگری را در لب یا بینی تجربه می‌کنند.

پیشگیری از تبخال

تاکنون چند واکسن متعدد برای مقابله با ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ ساخته شده‌ است، اما مشکل اینجاست که این واکسن‌ها تنها از افرادی محافظت می‌کنند که تا‌ به‌ حال به این ویروس آلوده نشده باشند. مصرف داروهای ضد‌ویروس هم می‌تواند از تشکیل ضایعات تبخال جلوگیری کند. با این‌حال، ساده‌ترین راه پیشگیری از تبخال این است که افراد مبتلا به تبخال را نبوسید و از وسایلی مثل قاشق، چنگال، لیوان و حوله به‌ طور مشترک استفاده نکنید زیرا تبخال از راه بوسیدن و مصرف مشترک وسایلی که با لب‌ها و پوست اطرافشان در تماس است‌، منتقل می‌شود.

تشخیص تبخال تناسلی در زنان

تشخیص این بیماری در زنان، با تست‌های دقیق رحمی امکان پذیر است. امکان عود تبخال تناسلی، در شرایطی که فرد استرس زیادی را تحمل می‌کند یا داری نقص سیستم ایمنی است، وجود دارد.

درمان تبخال

روش های درمان سریع تبخال تناسلی در اصفهان: برخی از داروها روند درمان تبخال را تسریع می‌کنند و درد و ناراحتی فرد مبتلا را برطرف می‌سازند. با این‌حال، به یاد داشته باشید مصرف این داروها شما را از شر ویروس تبخال خلاص نمی‌کند. در‌حقیقت، این دارو‌ها برای زمانی است که احتمال می‌دهید در حال تبخال‌ زدن هستید. مصرف این داروها مانع از بروز تبخال و برجسته شدن نواحی حساس می‌شود. برخی افراد هم در هنگام استرس آنها را مصرف می‌کنند، چون استرس و اضطراب شدید یکی از عوامل بروز تبخال است. زمانی که تاول‌ها ظاهر شدند پوسته‌های اطرافشان را نَکَنید. ناحیه‌ی مبتلا را تمیز نگه دارید و آن را لمس نکنید. آنتی بیوتیک برای درمان فوری تبخال تناسلی نیز گاها تجویز می گردد.

تبخال تناسلی مردان چیست؟

تبخال تناسلی (Herpes jenital) یک بیماری عفونی و آمیزشی است که در اثر تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. تبخال تناسلی مردان با زخم روی آلت تناسلی شروع می‌شود. این زخم‌ها کوچک ولی دردناک هستند. تقریباً دو سوم کسانی که مبتلا به تبخال می‌شوند علائم بالینی ندارند و این موضوع باعث می‌شود بیماری آن‌ها قابل تشخیص نباشد، درحالی‌که قابل انتقال است.

علت تبخال تناسلی مردان چیست؟

عامل ایجاد کننده تبخال ویروس است. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس به نام‌های HSV-1 و HSV-2 باعث بیماری هرپس تناسلی می‌شود. هر دونوع ویروس به یک شیوه منتقل می‌شوند.

راه انتقال تبخال تناسلی مردان چیست؟

تبخال تناسلی از طریق مایعات جنسی و تماس پوست منتقل می‌شود، به عبارتی هنگام تماس با پوست شریک جنسی ویروس فعال به بدن منتقل می‌شود و بیماری را ایجاد می‌کند. در رابطه‌ی جنسی دهانی نیز پوست مرطوب داخل دهان مکان مناسبی برای رشد و تکثیر ویروس است.

اما انتقال بیماری تبخال تناسلی ربطی به فعال بودن ویروس در بدن ندارد و حتی هنگامی که ویروس در بدن غیر فعال است می‌تواند از طریق تماس با غشا مخاطی انتقال یابد. همچنین تا زمانی‌که زخم‌ها به طور کامل بهبود نیافته‌اند، در صورت تماس با پوست می‌توانیم انتظار انتقال بیماری را داشته باشیم.

با توجه به انتقال ویروس هرپس از طریق مایعات جنسی و سطح مخاط و پوست، از طریق تماس با وسایل فرد آلوده، یا تماس با سطوح، دست دادن، بوسیدن، استخر رفتن یا استفاده از رختخواب مشترک، هیچ فردی به تبخال تناسلی مبتلا نمی‌‌شود. پس لازم نیست نگران این موارد باشید.

مراحل بیماری تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی است که در چند مرحله‌ بروز می‌کند، در سیر این بیماری سه مرحله مشخص شده است.

مرحله عفونت اولیه

اولین مواجهه با ویروس هرپس با علائم شدید بروز می‌کند. این علائم شبیه آنفولانزا هستند و با سردرد، تب، خستگی و بعد از چند روز با تاول و زخم خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین علامت برای شروع تبخال تناسلی زخم است. این زخم به صورت وزیکول، ضایعه یا تاول در ناحیه‌ی تناسلی، دهان، مقعد و قسمت بالای ران ایجاد می‌شود. به طور معمول در نواحی که تبخال ایجاد می‌شود پوست قرمز می‌شود و خارش دارد. سپس تاول‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود. با پاره شدن و بیرون ریختن مایعات داخل تاول محل زخم می‌شود. این زخم‌ها که به عنوان هرپس تناسلی شناخته می‌شود دردناک است و سوزش دارد.

علائم تبخال تناسلی مردان با علائم تبخال تناسلی در زنان به لحاظ شکل ظاهری زخم‌ها یکسان است و تفاوتی با هم ندارند. اما وجه مشترک بین علائم هرپس در زنان با مردان این است که بعد از بهبود زخم در اولین دوره، در دوره‌های عود بیماری علائم به شدت بار اول نیست و کمتر می‌شود.

علائم تبخال تناسلی در مردان

همان‌طور که گفتیم دو سوم موارد از ابتلا به تبخال تناسلی علامتی ندارند، اما بروز علائم با تب، بدن درد، سردرد و خستگی و تورم غدد لنفاوی همراه است. این افراد هنگام ادرار کردن درد و سوزش نیز احساس می‌کنند. یکی دیگر از نشانه‌های بروز تبخال تناسلی مردان گزگز و تیر کشیدن پاها و باسن است که در بازه‌های زمانی کوتاه و طولانی مدت مشاهده می‌شود.

بعد از بروز این علایم تبخال تناسلی آقایان که به عنوان هشداری برای هرپس تناسلی مردان تلقی می‌شود، قرمزی و زخم‌های روی پوست نمایان می‌شود. زخم ممکن است در نواحی مختلف بدن مانند ناحیه‌ی تناسلی، دهان یا صورت ایجاد شود. عکس تبخال تناسلی در مردان شکل ظاهر زخم‌ها را نشان می‌دهد.

مرحله سکون یا تاخیر

در این مرحله عامل بیماری‌زا به سمت گره‌های عصبی نخاع حرکت می‌کند و طی یک بازه‌ی زمانی نامعلوم نهفته باقی می‌ماند. طی این مدت فرد هیچ نشانه‌ای از بیماری را بروز نمی‌دهد اما می‌تواند بیماری را به افراد دیگر انتقال دهد.

مرحله عود ویروس

اکثر مبتلایان به تبخال تناسلی وارد مرحله‌ی عود ویروس هرپس می‌شوند. در این مرحله ویروس‌هایی که در گره‌های نخاعی هستند، به سطح پوست برمی‌گردند و به این ترتیب زخم‌ها مجدداٌ روی پوست ظاهر می‌شود. لزوماٌ زخم‌ها در همان محل‌هایی که قبلاً زخم بوده ایجاد نمی‌شود و ممکن است مناطق دیگری از بدن درگیر شود.

اولین دوره از بروز ویروس تبخال طولانی است و طی دوره‌های عود معمولاً دوره‌ها کوتاه‌تر و فاصله‌ی زمانی بین آن‌ها هم کمتر می‌شود. استفاده از داروهای ضد ویروسی می‌تواند فاصله‌های بین دوره‌ها را زیاد و شدت علائم در هر دوره را کم می‌کند.

عود کردن یکی از واکنش‌های طبیعی ویروس تبخال تناسلی است به طوری که انتظار می‌رود فرد مبتلا در طی یک سال چند مرتبه دچار عود شود.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا