برترین های کسب و کارعمومی

فرش آنتی باکتریال به چه فرشی گفته می شود؟

با کمک فناوری نانو می توان ابزار و وسایل آنتی باکتریال تولید کرد و حضور آلودگی ، باکتری ها و گرد و غبار را در اطراف خود کاهش داد. در این بین در صنعت فرش بافی مدرن نیز این فناوری وارد شده و برای رهایی از باکتری ها و میکروب ها تولید شده است. فناوری نانو به تمامی صنایع مختلف و زندگی بشر وارد شده است. توجه به نظافت و رعایت بهداشت هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. به همین دلیل همه ما به دنبال ابزارها و وسایلی برای فضای زندگی خود هستیم که بیشتر از گذشته ، بهداشت و دوری از آلودگی ها را برای ما به ارمغان بیاورد. البته مزیت فرش آنتی باکتریال فقط خاصیت ضد باکتری آن نیست. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم مزایای متعدد و ویژگی های این فرش را با هم بررسی کنیم.

What is an antibacterial carpet called

روش تولید فرش آنتی باکتریال

برای تولید این مدل فرش ماشینی که خاصیت ضد باکتریایی دارد ، چند مرحله طی می شود. ابتدا برای این منظور اسپری نانو تهیه می شود. سپس این مواد روی تمام فرش معمولی بافته شده پاشیده می شود؛ به طوری که فرش به طور کامل به مواد نانو آغشته شود. این مواد نانو باعث می شوند که آب و مایعات جذب فرش نشوند. در حالت کلی ماده موثری که خاصیت ضد باکتری به مواد نانو می دهد ، ذرات نقره است. پژوهش ها نشان می دهد که نقره بهترین ماده موجود در طبیعت است که خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد. مواد نانو که آغشته به ذرات نقره هستند ، بر تمام سطح فرش قرار می گیرند تا خاصیت آنتی باکتریال در آن ایجاد کند. البته برای تولید فرش آنتی باکتریال روش های مختلفی وجود دارد. به طور مثال برای تولید الیاف آکریلیک آنتی باکتریال ، یک منبع خارجی اشعه فرابنفش UV به آن تابانده می شود. در نتیجه این الیاف ، باکتری ها را به سمت خود جذب نمی کنند و کاملا بهداشتی می شوند.

بعد از آنکه الیاف نانو و آنتی باکتریال تولید شدند ، با آزمایش های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرند تا بتوانند تایید نهایی را دریافت کنند. این آزمایش ها شامل آزمون آنتی باکتریال الیاف در برابر باکتریهای گرم منفی و مثبت ، آزمایش خواص ضد بو و پراش اشعه ایکس است.علاوه بر آن ، نخ های با خاصیت ضد میکروبی در بافت فرش ماشینی به کار می رود تا آن را ضد باکتری و میکروب کند. استفاده از این فرش ها در اماکن عمومی مانند مساجد ، تکیه ها و مراکز پر رفت و آمد اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا این فرش ها با خاصیت ضد باکتریایی خود دچار بو گرفتگی و آلودگی های دیگر نمی شوند و ماندگاری بالاتری خواهند داشت.

چگونه باکتری ها از روی فرش آنتی باکتریال پاک می شود؟

مواد نانو با خاصیت آنتی باکتریال خود باعث می شوند که آب ، بو ، باکتری ها و آلودگی هایی که در تماس با فرش قرار می گیرند ، به خود جذب کند. به همین دلیل مانع آن می شود که آب و بویی به فرش سرایت کند.  بعد از آن ، باید فرش را در معرض نور خورشید قرار داد تا آلودگی ، باکتری ، مایعات و بویی که جذب مواد نانو شده ، تجزیه شوند. البته تجزیه این باکتری ها فقط توسط تابش خورشید انجام نمی شود. به همین دلیل با قرار دادن فرش آنتی باکتریال در معرض نور معمولی محیط نیز این باکتری ها تجزیه می شود. اما نور خورشید به شکل بهتری می تواند فرایند تجزیه را انجام دهد.

نجات از باکتری فرش های ماشینی

در حالت کلی تمامی فرش های دستباف و ماشینی باکتری ها را به سمت خود جذب می کنند. اما فرش های دستباف به دلیل استفاده از الیاف طبیعی ابریشم و پشم ، به میزان کمتری باکتری ها را به سمت خود جذب می کنند.

این در حالی است که فرش های ماشینی با الیاف مصنوعی مانند پلی استر و آکریلیک بافته می شوند. به همین دلیل باکتری و میکروب ها را بیشتر به خود جذب می کنند. از سوی دیگر قیمت فرش دستباف ، فرش اصیل ایرانی بسیار بیشتر از فرش های ماشینی است و در نتیجه افراد تمایل بیشتری به و ماشینی دارند. با توجه به این مسئله خاصیت آنتی باکتریال در این فرش ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند تا ویژگی بهداشتی در آن ایجاد کند. شاید تعجب کنید اگر بدانید که باکتری های فرش 700 برابر بیشتر از سنگ توالت است! با دانستن این موضوع ، نظافت و پاکیزیگی این کفپوش در خانه اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مزایای فرش آنتی باکتریال

  • خاصیت ضد باکتریایی
  • فرشی دوستدار محیط زیست و طبیعت
  • مناسب برای افراد حساس با مشکلات تنفسی و مبتلا به آسم
  • مناسب استفاده در اتاق کودک به دلیل خاصیت ضد آلرژی
  • قابل استفاده در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد با خاصیت جلوگیری از گسترش ویروس و باکتری ها
  • جلوگیری از رشد قارچ ها ، کپک ها و انگل ها روی سطح فرش
  • جلوگیری از بوی بد فرش در گذر زمان و لکه ها
  • قابل استفاده در مدارس ، مراکز بهداشتی ، بیمارستان ها ، منازل و …

معایب فرش آنتی باکتریال

مزایا و ویژگی های مثبت این فرش ها بیشتر از معایب آن است. شاید به جرات بتوان گفت که این فرش ها هیچ عیبی ندارند. اما در عین حال باید به این مسئله توجه کرد که تنها عیب این فرش ها نسبت به فرش های معمولی ، قیمت بالاتر آن ها است. البته این قیمت بالاتر کاملا قابل توجیه است. اگر به ویژگی های متعدد این فرش توجه کنید ، متوجه می شوید که عمر آن بسیار بیشتر از سایر فرش های ماشینی است و نیازی به شستشوی مداوم ندارد. علاوه بر آن حساسیتی برای افراد ایجاد نمی کند و با خاصیت ضد میکروبی خود خیال شما را کاملا راحت می کند. به همین دلیل قیمت این فرش در مقابل مزایای بی شمار آن کاملا پنهان می شود و به چشم نمی آید.

چند نکته مهم هنگام خرید فرش آنتی باکتریال

یکی از ابزارها و وسایل مهم در دکوراسیون داخلی منازل ، فرش ها هستند. در هنگام خرید فرش فقط نباید به لوکس و زیبا بودن ان و یا هارمونی آن با سایر وسایل توجه کرد. یکی از موضوعات مهم در خرید فرش و سایر ابزارهای منزل ، توجه به ماندگاری آن و حفاظت از سلامت افراد خانواده است. فرش آنتی باکتریال با خاصیت ضد میکروبی خود به خوبی به این نیاز پاسخ می گوید و فرشی مناسب برای همه مکان ها و به خصوص افراد با مشکلات تنفسی و با حساسیت های پوستی است. همان طور که می دانیم روزانه میزان زیادی از فلس های پوست بدن ، گرد و غبار و آلودگی ها روی سطح فرش قرار می گیرند. مواردی که حتی با چشم قابل دیدن نیستند. اما می توانند باعث بیماری و ایجاد حساسیت در پوست بدن شوند.

هوای داخل محیط های بسته دارای ذرات غیر زیستی بسیار ریزی است که می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد. از سوی دیگر در حال حاضر با گسترش ویروس کرونا توجه به سلامت و بهداشت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.با خرید یک فرش با خاصیت آنتی باکتریال می توان علاوه بر خریدی لوکس و زیبا ، زندگی بهداشتی تر و سالم تری را برای عزیزان خود به ارمغان آورد.

راهکارهایی برای مراقبت از فرش های آنتی باکتریال

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ، فرش آنتی باکتریال از سلامت شما محافظت می کند. اما به هر حال برای بالا بردن این قابلیت بهتر است به چند نکته دقت کنید.

  1. بهتر است به صورت یک روز در میان فرش را جارو برقی بکشید
  2. اگر لکه و یا سایر مایعات روی سطح فرش ریخته شد ، به سرعت آن را پاک کنید.
  3. برای بالا بردن خاصیت آنتی باکتریال فرش ، سالی یک بار آن را با کمک شامپو فرش تمیز کنید.

کلام پایانی

آلودگی و میکروب ها در تمامی اطراف ما وجود دارند و رها شدن از آن ها به طور کامل امری غیر ممکن است. اما با انجام برخی کارها می توان حضور آن ها را در اطراف خود کاهش دهید. یکی از این روش ها استفاده از فناوری نانو در محیط زندگی است. از جمله ابزارها و وسایلی که با کمک این فناوری قابل تولید است ، فرش آنتی باکتریال اهمیشه ترس از کثیف شدن فرش و تمیز نگه داشتن آن دغدغه اصلی ما برای نگهداری فرش بوده و هست. اما خوشبختانه با ورود فرش های آنتی باکتریال یا فرش نانو به بازار فرش ماشینی، دیگر نگران الودگی و میکروب هایی که ممکن است روی فرش قرار بگیرید، نخواهیم بود. فرش آنتی باکتریال به فرشی گفته می شود که باکتری ها و میکروب های مضر پیرامون ما را از بین ببرد. هم چنین به فرش های آنتی باکتریال فرش نانو هم می گویند.

دکمه بازگشت به بالا