اجتماعی

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

مسمومیت دارویی شایع ترین علت مسمومیت در جهان است. این نوع مسمومیت به ویژه در کودکان بسیار خطرناک است و بر این اساس باید به خانواده ها آموزش داد که چگونه از آن پیشگیری کنند.

به گزارش دانا نیوز، داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت در منازل هستند و شایع ترین علت مسمومیت در دنیا استفاده از داروها بیش از دوز درمانی است. عدم توجه به دوز، مصرف داروها همراه با خواب آلودگی و مصرف تصادفی آنها می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

لازم به ذکر است که مسمومیت دارویی در کودکان اغلب تصادفی و ناشی از کنجکاوی کودک یا اشتباهات والدین است.

برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان باید به نکات زیر توجه کرد.

– اگر کودک زیر پنج سال در خانه دارید، حتما داروها را در کمدهای بلند، دور از دسترس و مجهز به قفل نگهداری کنید.

– هنگامی که کودک بیمار است، مراقب باشید به کودک دوز مکرر یا بیشتر از دوز تجویز شده داده نشود.

– از گذاشتن دارو در کیف دستی خودداری کنید تا کودکان دارو را نخورند.

– داروی خود را جلوی کودکان مصرف نکنید، زیرا کودکان رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند و ممکن است دارو را از راه دهان مصرف کنند.

– اگر به فرزندتان دارو می دهید، آن را دارو توصیف کنید و از کلماتی مانند آب نبات، شکلات یا غذا استفاده نکنید.

– داوران را در بسته بندی اصلی قرار دهید تا در صورت مسمومیت، اطلاعات صحیح دارو را به پزشک بدهند.

– اگر فردی در خانواده تحت درمان ترک اعتیاد است، از درمان ترک اعتیاد کودکان جلوگیری کنید.

– بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان با نگهداری شربت متادون در یخچال و به خصوص با اشتباه گرفتن شیشه دارو با شیشه نوشیدنی و مصرف تصادفی آن جان خود را از دست داده اند.

به همین ترتیب سایر نکاتی که برای پیشگیری از مسمومیت دارویی و قرار گرفتن در معرض مسمومیت توصیه می شود به شرح زیر است.

– بهتر است دوز دارو دور از دسترس بیماران افسرده، بیماران با عدم تعادل رفتاری یا افراد دارای سابقه خودکشی قرار گیرد.

– در سالمندان مسمومیت دارویی بسیار شایع و واقعا خطرناک است. مشخصات دارویی مشابه، فراموشی، ندانستن نام دارو، بی سواد یا بی سواد بودن، یا نخواندن دستورالعمل های دارویی می تواند باعث شود که سالمندان داروهای خود را اشتباه یا مکرر مصرف کنند. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان باید بر مصرف دارو توسط سالمندان خانواده نظارت کرد. بهترین راه برای جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو، یادداشت کردن تعداد دفعات مصرف دارو است.

لازم به ذکر است که مصرف همزمان چندین دارو در هنگام اقدام به خودکشی ممکن است در ابتدا علائم و نشانه های خاصی نداشته باشد، اما وضعیت فرد مسموم می تواند به طور ناگهانی بدتر شود یا باعث آسیب دائمی به کبد و کلیه شود. در آینده. هنگامی که با فرد مسموم بیهوشی مواجه شدید که بسته های دارویی را در نزدیکی خود خورده است، بسته های دارو را با خونسردی و بدون استفراغ روی این فرد به بیمارستان ببرید.

بر اساس اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، لازم به ذکر است القای استفراغ در مسمومیت ها فقط با نظر پزشک انجام شود. زیرا این عمل باعث وخامت حال بیمار در برخی مسمومیت های دارویی می شود.

در صورت بروز مسمومیت دارویی تصادفی یا عمدی، در اسرع وقت با مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم 190 یا اورژانس 115 تماس بگیرید تا از نحوه انجام اقدامات اولیه مطلع شوید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا