اقتصادی

نوسازی ناوگان ماشین‌آلات معدنی با نگاه مدیریت واردات و افزایش عمق ساخت داخل

در نشست تخصصی عارضه‌یابی فرسودگی ناوگان ماشین‌آلات معدنی و ارائه پیشنهادات سیاستی در راستای نوسازی عنوان شد که بایستی در زمینه تامین ماشین‌آلات حفاری اقدامات اساسی صورت گیرد، همچنین توان تولید داخل باید متناسب با آنچه که ساخته می‌شود به‌ وجود آید.

به گزارش دانا نیوز، ابوذر جمشیدوند – مدیر کل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت-  در نشست تخصصی “عارضه‌یابی فرسودگی ناوگان ماشین‌آلات معدنی و ارائه پیشنهادات سیاستی در راستای نوسازی با بیان اینکه معدن موضوعی بسیار مهم و کلیدی است و نباید از آن غفلت کرد، تصریح کرد: این حوزه بایستی بیش از گذشته تجهیز شود تا بتوان ظرفیت‌هایی را در این صنعت ایجاد و اقدامات جدی‌تری برای ذی نفعان انجام داد.

وی افزود: تعارضات مربوط به توان ساخت داخل در گذشته نیز سبب شده که فرآیند تأمین به لحاظ واردات مختل و ساخت داخل نیز با مشکل مواجه شود؛ اما با همراهی و جلساتی که برگزار شد، این نتیجه حاصل شد که توان تولید داخل متناسب با آنچه که ساخته می‌شود (نه آنچه که ادعا می‌شود) و ظرفیت خوبی که در حوزه تولید ماشین‌آلات معدنی در سطح کشور احصاء شده بود، به‌وجود آید.

این مقام مسئول در وزارت صمت از عمده‌ترین مشکلات موجود در این صنعت را مدیریت حوزه تولید و افزایش میزان ساخت داخل، کیفیت تولید، مقایسه قیمت‌های تولید داخل با مشابه خارجی، توجه به خدمات پس از فروش، توجه به زمان تحویل ماشین آلات، الزامات واردات و خرید ماشین‌آلات بسته به شرایط معادن و نیاز آن‌ها برای حداکثر شدن بهره‌وری معادن می‌توان برشمرد گفت:  موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در زمینه‌های یاد شده کار پژوهشی انجام و نتایج آن منتشر خواهد شد.

لزوم ارائه آمار تولید داخل ماشین‌آلات معدنی

بهرام شکوری- رئیس کمیسیون معدن و صنایع معادنی اتاق ایران- با بیان اینکه حدود ۹۸.۳ درصد از معادن کشور کوچک و متوسط هستند، گفت: ۵۰ درصد از معادن غیرفعال با بیشترین مشکل روبرو هستند.

 وی خواستار ارائه آمار تولیدکنندگان، نوع تولید داخلی ارزش آن‌ها، میزان ارزبری تولیدات داخل، محل تامین تجهیزات مهم نظیر گیربکس و موتور و همچنین قیمت محصولات و مقایسه با محصولات خارجی و شرایط خدمات پس از فروش آن‌ها شد.

شکوری تاکید کرد: چنانچه معدنی را در کشور تشویق به خرید ماشین‌آلات و هزینه تولید گران و فروش محصولاتش در بورس کنیم، در حق آن‌ها جفا شده است.

بهتر شدن شرایط معادن کشور در ۲ سال گذشته

محمدرضا بهرامن-رئیس خانه معدن ایران- نیز در این نشست، ضمن بیان اینکه شرایط معادن کشور نسبت به دو سه سال گذشته، بهتر شده است، اظهار کرد: شرایط معادن مناسب است اما نباید کیفیت را فراموش کرد؛  امروزه کشور در اکتشافات معدنی عقب است و بایستی در زمینه تامین ماشین‌آلات حفاری اقدامات اساسی صورت گیرد.

منیژه غلامرضایی- مدیر دفتر زیرساخت ایمیدرو – اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های بخش معدن و اینکه این بخش به عنوان بخش پیشران اقتصاد است؛ بایستی بیش از گذشته به این صنعت توجه شود؛ مساله ماشین‌آلات حفاری بسیار مهم است؛ بنابراین بایستی تحولی در زمینه ماشین‌آلات حفاری صورت گیرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا