برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

روغن بنفشه با خواص بی شمار برای سلامت پوست و مو

خواص روغن بنفشه چیست؟ و چه تاثیرات مثبتی بر سلامت پوست و مو دارد؟ چرا روغن بنفشه جزو روتین مراقبت زیبایی های گیاهی است؟

  روغن بنفشه چیست؟

روغن بنفشه یک ماده‌ی گیاهی است که از برگ یا گل بنفشه استخراج می‌شود. گل بنفشه بومی کشور فرانسه، چین، یونان و ایتالیا است که البته امروزه در سر تا سر جهان کشت می‌شود.

اکثر گل‌های گیاه بنفشه برای عطر و طعم مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنها بخش کوچکی از این گیاه را روغن‌گیری می‌شود. جالب است بدانید که از هر ۱۰۰۰ کیلوگرم این گیاه فقط ۱ کیلوگرم روغن برداشت می‌شود. روغنی که از گل‌های بنفش آن استخراج می‌شود دارای رنگ سبز مایل به زرد است. فوایددرمانی روغن بنفشه آن را به یک گزینه‌ی عالی برای بودرمانی تبدیل کرده است.

تاثیر خواص روغن بنفشه در اتفاقات روزمره و سلامت

امروز از  روغن ماهی در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود؛ از سلامت پوست گرفته تا بهبود آلرژی و درمان سینوزیت همه و همه از خواص روغن بنفشه هستتند. برخی از مهم‌ترین خواص روغن بنفش و طرز صحیح استفاده از آن در ادامه برای شما لیست شده‌اند:

۱- خواص روغن بنفشه برای مو

روغن بنفشه برای مو بسیار مفید است. از این روغن برای رفع شکنندگی موها، درمان شوره سر، افزایش رشد مو و نرمی آنها استفاده می‌شود. مقداری روغن بنفشه را با یک روغن حامل دیگر مخلوط کرده و چند قطره از آن را روی موها بریزید. موها را با روغن به خوبی ماساژ دهید و بعد از سه ساعت با آب ولرم بشویید.

۲- خواص روغن بنفشه برای جای جوش

روغن گل مغربی با خواص ضد التهابی و ضدمیکروبی خود یک داروی گیاهی موثر برای از بین بردن جای جوش‌ها و لک صورت محسوب می‌شود. از این روغن روزی یک الی دو بار روی پوست خود استفاده کنید.

۳- خواص روغن بنفشه برای سوختگی پوست

روغن بنفشه می‌تواند به محو آثار سوختگی نیز کمک کند. برای رفع جای سوختگی کافیست روزانه دو مرتبه و هر مرتبه مقداری از این روغن را روی محل زخم یا سوختگی، ماساژ دهید و بگذارید مدتی بماند. این روغن خیلی سریع جذب پوست شده، بدون این که اثر چربی باقی بگذارد.

۴- خواص روغن بنفشه برای دور چشم

روغن بنفشه برای سیاهی‌های دور چشم نیز بسیار مفید است. علاوه بر این می‌تواند کبودی‌های دور چشم را که در اثر کم‌خوابی یا مشکلات دیگر به وجود آمده برطرف کنید. شب‌ها پیش از خواب روغن بنفشه را به آرامی دور چشم‌ها ماساژ دهید و صبح با یک شوینده‌ی ملایم بشویید. مراقب باشید این روغن به چشم‌های شما وارد نشود.

 

۵- خواص روغن بنفشه برای سینوزیت

گفته می‌شود که روغن بنفشه یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان سینوزیت است. یکی از روش‌های درمان سینوزیت در طب سنتی با روغن بنفشه به شرح زیر است:

روش اول: به مدت ۴۰ شب و هر شب یک قطره از روغن بنفشه را در بینی چپ و یک قطره را در بینی راست بریزید.

روش دوم: شب اول یک قطره روغن بنفشه را در بینی چپ، شب دوم یک قطره در بینی راست، شب سوم دو قطره در بینی چپ و شب چهارم دو قطره در بینی راست، شب پنجم سه قطره در بینی چپ و شب ششم سه قطره در بینی راست ریخته شود. بعد از آن یک هفته استراحت و دوباره به همین روش تکرار شود.

۶- خواص روغن بنفشه برای پولیپ بینی

افرادی که پولیپ بینی دارند، اغلب شب‌ها با صدای بلند خرو پف می‌کنند و نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند. آنها می‌توانند چند قطره روغن بنفشه را در بینی خود بچکانند. البته این روش، یک روش درمانی نیست و تنها به رفع گرفتگی موقتی بینی کمک می‌کند.

۷- خواص روغن بنفشه برای لک صورت

روغن بنفشه دارای خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده است که موجب پاکسازی پوست از هرگونه لک می‌شود. این روغن خیلی سریع جذب پوست شده و پوست را شفاف می‌کند. می‌توانید روزی دو مرتبه از این روغن روی پوست خود استفاده کنید.

۸- خواص روغن بنفشه برای چروک پوست

یکی از کاربردهای روغن بنفشه رفع و پیشگیری از چین و چروک است. به عبارت دیگر روغن بنفشه به جوان ماندن و شادابی پوست کمک می‌کند. به این منظور ابتدا باید پوست خود را با آب گرم و شوینده ملایم بشویید. سپس مقداری از این روغن را روی پوست ماساژ دهید و بگذارید چند ساعتی بماند، سپس با یک شوینده‌ی ملایم بشویید.

 

۹- خواص روغن بنفشه برای اگزما

روغن بنفشه روی پوست مثل یک نرم کننده‌ی عالی عمل می‌کند و موجب لطافت و نرمی پوست‌های خشک خشک می‌شود. برای از بین بردن اگزما حداقل روزی یک بار این روغن را روی پوست خود ماساژ دهید.

۱۰- خواص روغن بنفشه برای بواسیر

این روغن دارای خواص ضدالتهابی و ضددرد است که تورم رگ‌های خونی و بافت‌های متورم را کاهش می‌دهد. برای درمان بواسیر این روغن را به صورت موضعی روی پوست مقعد ماساژ دهید.

۱۱- خواص روغن بنفشه برای درمان سرفه و آبریزش بینی

جالب است بدانید که بخور روغن بنفشه سینه را از خلط و عفونت‌ها پاک می‌کند و برای درمان سرفه و آبریزش بینی بسیار مفید است. برای درمان می‌توانید یک قطره روغن بنفشه را در آب داغی که البته در حال جوش نباشد، ریخته و صورت خود را در مقابل بخارا آن قرار دهید. حالا پارچه نازکی روی سر بیندازید و بخور کنید.

۱۲- خواص روغن بنفشه برای گوش درد

یکی از بدترین دردهای دنیا گوش درد است که خوشبختانه درمان آن به سادگی روغن بنفشه است. این بار که به گوش درد مبتلا شدید کافیست ترکیب روغن کدو و روغن بنفشه را به سر بمالید تا درد گوش‌هایتان به سرعت تسکین داده شود.

۱۳- خواص روغن بنفشه برای درمان دردهای عضلانی

روغن بنفشه حاوی مواد ضدالتهابی است که به عنوان یک درمان طبیعی برای دردهای مفصلی و عضلانی همچون روماتیسم و نقرس استفاده می‌شود. علاوه براین می تواند گردش خون به عضلات را بهبود ببخشد.

چنانچه در این نواحی و عضلات درد مکرری را تجربه می کنید، حداقل ۴ بار در روز این قسمت های آسیب دیده را با روغن بنفشه ماساژ دهید و فقط توجه داشته باشید که قبل از استفاده آن را با روغنی حامل رقیق کنید.

مضرات روغن بنفشه چیست؟

با وجود خواص بی نظیر روغن بنفشه، مصرف اشتباه یا بیش از اندازه‌ی آن مضراتی را در پی دارد. برای مثال مادران شیرده و باردار مجاز به مصرف این ماده نیستند. بیماران مبتلا به صرع نیز نباید از این روغن استفاده کنند، چرا که ممکن است علائم این بیماری را تشدید کند. چای تهیه شده از روغن گل بنفشه نیز سبب التهاب معده و لب‌ها می‌شود.

انواع ترکیبات روغنی با روغن بنفشه

روغن‌ بنفشه با پایه‌های روغنی گوناگون ترکیبات بسیار مفیدی را تشکیل می‌دهد و مصارف مختلفی دارد از جمله‌ی این ترکیبات عبارتند از:

۱- روغن بنفشه پایه بادام

برای تهیه روغن بنفشه پایه بادام یک لیوان روغن بادام را در یک ظرف ریخته و آن را پر از گل بنفشه کنید، حالا این مخلوط را در یک محل به مدت یک ماه نگهداری کنید. بعد از یک ماه آن را صاف کنید و روغن را مورد استفاده قرار دهید.

۲- روغن بنفشه پایه کنجد

برای تهیه روغن بنفشه با پایه کنجد می‌توانید یک لیوان روغن کنجد را در یک ظرف ریخته و آن را با گل بنفشه پر کنید. این مخلوط را در یک محل به مدت یک ماه نگه‌داری کنید. بعد از یک ماه آن را صاف کنید و روغن را مورد استفاده قرار دهید. برای مرغوبیت بیشتر روغن گل بنفشه می‌توانید بعد از صاف کردن، یک واحد گل بنفشه در آن بریزید و یک ماه دیگر صبر کنید و سپس آن را صاف کنید.

۳- روغن بنفشه پایه زیتون

تهیه روغن گل بنفشه پایه زیتون نیز بسیار ساده است. یکی از روش‌های تهیه این روغن این است که یک لیوان روغن زیتون را در یک ظرفی بریزید و آن را از گل بنفشه پر کنید. حالا این مخلوط را در یک محل به مدت یک ماه نگهداری کنید. بعد از یک ماه آن را صاف کنید و روغن را مورد استفاده قرار دهید

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا