استان ها

تنور جشنواره فجر با دل و جگر و قلوه داغ شد/ حرکات موزون با موزیک مایکل جکسون!

فجر ۴۲ از نگاه آنا| رونوشت برای مسئولان شهری؛

تنور جشنواره فجر با دل و جگر و قلوه داغ شد  حرکات موزون با موزیک مایکل جکسون!

انتظار می‌رفت در ایام مقارن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شور و حال بیشتری در محوطه تئاتر شهر تا پهنه رودکی با تبلیغات محیطی و شهری صورت بگیرد؛ اما گویا این بار شهرداری در بی‌توجهی به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شب دوم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز با اجرا‌های مخلتف در سالن‌های تئاتر گذشت، اما گویا در محوطه و دیگر فضا‌های اطراف سالن‌های نمایش هیچ خبری از تبلیغات شهری برای جشنواره وجود ندارد، این طور شاید بهتر بتوان گفت که دستفروش‌ها بساط پررونق‌تری از تئاتری‌ها دارند!

بوی دود دل و جگر و قلوه و جوجه کباب بیشتر مردم را جذب خود می‌کند تا جشنواره فجر!

فضای اطراف تئاتر شهر بدون هیچ تبلیغات محیطی برای اجرای نمایش‌ها دایر است، حتی سکوی اجرای تئاتر خیابانی نیز در این فضا تعبیه نشده است، مگر اینکه مردم در جایی جمع شده باشند و بقیه مطلع شوند که در اینجا نمایشی بر پاست! سایر سالن‌های نمایشی از ایرانشهر، مولوی و سنگلج نیز همین شرایط را دارند.

یکی از حواشی دومین شب جشنواره فجر کنسل کردن اجرای گروه نمایشی عراقی با عنوان «بازدید از گلوذا» به کارگردانی ابراهیم هانون است که قرار بود سوم بهمن ماه در تالار اصلی تئاتر شهر به اجرا برود، اما کارگردان با ارسال نامه‌ای مشکلات بوروکراتیک را بهانه کرده و اجرا را کنسل کرد. حال قرار است امشب به جای نمایش عراقی، همان نمایش هملت کشور ارمنستان روی صحنه تالار اصلی تئاتر شهر رود.

نکته دیگر درباره نمایش «خاطرات یک دلقک» به کارگردانی محمدجواد شریفی است که پس از رفع اصلاحات و رفع ایراداتی به جشنواره تئاتر فجر بازگشت و بلیت‌فروشی آن آغاز شد. این نمایش قرار است ششم بهمن در تالار محراب به صحنه برود.  

پیش از برپایی جشنواره فجر مطرح شده بود که قرار است حریم تئاتر شهر در بخش‌هایی ایجاد شود، اما فعلا تا اینجای جشنواره شاهد هیچ تغییراتی اطراف محوطه تئاتر شهر نیستیم.

نخستین نمایش تالار وحدت در جشنواره فجر، «تروما» از احمد سلیمانی است که امشب، سوم بهمن ساعت ۱۹ به صحنه میرود، این نمایش پیش از جشنواره نیز در تالار وحدت اجرا میشد. سایر نمایش‌ها «هملت» در دو سانس ۱۷ و ۲۰ در تالار اصلی تئاتر شهر، «فاتحان قلعه‌های رفته بر باد» از مسعود غیاثی در دو سانس ۱۸ و ۲۰/۳۰ در تالار چهارسو و «دور» از وحید نفر در ساعت ۱۸/۳۰ درسالن قشقایی و «بیهوده» از یاسین رضوی از گرگان به صحنه تالار سایه تئاتر شهر می‌رود.

نمایش‌های «بیرون پشت در» از محمد اسماعیلی بیگی ازمشهد و «کابوس‌های شازده اجباری» از افشین زمانی از تهران به دو تالار ناظرزاده و سمندریان تماشاخانه ایرانشهر رفته. «در انتظار گودو» علیرضا حاجی بابایی از تهران و «خفگی» شهرام سلطانی از اراک به صحنه مولوی رسیدند.

تالار حافظ نمایش «کابوس نامه اهل هوا» به کارگردانی علیرضا داوری از بندرعباس در دو سانس ۱۸ و ۲۰/۳۰ و سنگلج نمایش «زال و رودابه» از صفرعلی قربان زاده از تاجیکستان» را در دو سانس روی صحنه خواهدداشت. تالار هنر نیز دو نمایش «نگاتیو» و «مغازه شماره ۱۳» و «مارسی نوزده نود و شیش» در تالار محراب اجرا خواهد شد.

حرکات موزون با موزیک مایکل جکسون!

نکته دیگر نمایش «هملت» ارمنستان با پرفورمنس بود که این نمایش در بخش‌هایی قطعاتی از موزیک‌های مایکل جکسون را با حرکات موزون اجرا کرد و این هیچ ارتباطی به اصل نمایشنامه هملت نداشت، با وجود اینکه می‌توانیم بگوییم تلفیقی از هملت را در یک کار پانتومیم شاهد بودیم اما ارتباط آن با رقص خواننده آمریکایی امری نامتجانس به شمار می‌رود!

چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر تا دوازدهم بهمن ماه در سالن‌های تئاتر تهران برگزار می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا