علمی و پزشکی

تشخیص سریع سکته مغزی

آفتاب‌‌نیوز :

این ابزار هیبریدی که عملکرد آن بر ترکیب دو تکنیک اندازه‌گیری نور مبتنی است، برای تشخیص سریع ایسکمی مغزی کاربرد دارد. ایسکمی مغزی ناشی از نرسیدن اکسیژن کافی به مغز است. این عارضه می‌تواند گذرا و ناشی از انقباض عروق مغزی و یا دائمی و ناشی از لخته شدن خون در یکی از شریان‌های اصلی مغز باشد که سکته مغزی نام دارد.

سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند. سکته قسمت‌های مختلف مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این دستگاه با استفاده از طیف سنجی اپتیکی مادون قرمز کار می‌کند و نور پراکنده‌شده از بافت را بررسی می‌کند. در این حالت میزان اکسیژن و خون در یک ناحیه اندازه‌گیری می‌شود و حتی با استفاده از بررسی نوسانات می‌توان میزان جریان خون بافت را اندازه‌گیری کرد.

یکی از مهمترین مزیت‌های این روش غیر تهاجمی امکان نفوذ به بافت است، از طرفی حجم کم و ارزان بودن دستگاه نیز می‌تواند قابلیت استفاده به ویژه در نقاط دور افتاده را فراهم کند.

تشخیص سریع سکته مغزی مهمترین عامل در نجات جان بیمار است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه AIP Advances منتشر شده است.

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا