اجتماعی

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – دانا نیوز

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به مایعات متابولیک را تامین می کنند. همانطور که انتخاب یک نوشیدنی سالم و مغذی تاثیر مثبتی بر سلامت فرد دارد، بی دقتی در انتخاب نوشیدنی نیز می تواند برای سلامتی مخاطره آمیز باشد.

به گزارش دانا نیوز،نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. از آنجایی که استفاده از این مواد در تغییر دمای پوست تاثیر دارد، نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه احساس گرما در فرد می شود. عکس این عمل با نوشیدن نوشیدنی های سرد اتفاق می افتد. استفاده از آب میوه ها و سبزیجات تازه و سرد باعث تقویت روح و جسم می شود.

در کودک میزان آب در کل بدن تا ۷۵ درصد وزن بدن می رسد اما تا سنین بالا این مقدار کاهش می یابد. در چاقی درصد آب بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه مبتنی بر جامعه وزارت بهداشت، توصیه های کلی برای مصرف مایعات بر اساس محیط، جنسیت و وضعیت سلامت افراد به شرح زیر است.

– برای بزرگسالان نوشیدن هشت لیوان مایع به خصوص آب در روز توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده برای تامین آب مورد نیاز بدن و تولید شیر به حدود 1 تا 75/0 لیتر مایعات نیاز دارند.

– مصرف مایعات کافی برای افراد بالای 55 سال تاکید می شود. این گروه سنی به دلایل مختلفی از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف مواد مخدر در برابر عدم تعادل آب و الکترولیت آسیب پذیر هستند.

– بر قطع یا محدود کردن برخی نوشیدنی ها در زنان باردار از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های کافئین دار تاکید می شود و آب به عنوان بهترین نوشیدنی معرفی می شود. علاوه بر این توصیه می شود هنگام تهوع صبحگاهی بین وعده های غذایی از مایع استفاده شود نه در بین وعده های غذایی.

– در موارد یبوست به دلیل کاهش فعالیت دستگاه گوارش، مصرف مایعات زیاد مانند آب یا آب میوه طبیعی و غذاهای پرفیبر مانند نان هسته دار، حبوبات و غلات توصیه می شود. به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

– نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در بازارهای سراسر جهان موجود است و در بین عموم مردم به ویژه افراد چاق محبوبیت دارد. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای زنان باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و افرادی که عادت به مصرف منظم این نوشیدنی ها دارند، خطرناک باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار نه تنها باعث کاهش وزن می شود بلکه باعث تحریک اشتها و افزایش وزن می شود. مردم اغلب به اشتباه نوشیدنی های رژیمی را برای پیروی از یک رژیم لاغری مصرف می کنند، یعنی برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی به جای نوشابه های معمولی نوشابه های رژیمی می نوشند. تغذیه انسان.

به عبارت دیگر، شما نمی توانید هر نوع و مقدار غذایی بخورید و بعید است که نوشابه رژیمی منجر به چاقی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه های رژیمی انتخاب مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که زیاد ورزش می کنند و یا در معرض هوای گرم هستند باید مایعات بیشتری بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به ویژه برای افراد بالای 55 سال تاکید دارد. برای افراد مسن نوشیدن حداقل شش لیوان مایعات در روز برای حفظ آب بدن مهم است. زیرا با وجود نیاز به مایعات مناسب، این افراد احساس تشنگی شدید می کنند و مستعد کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید حاوی بیشتر مایعات ما باشد. نوشابه ها، شربت ها و آب میوه های صنعتی قند زیادی دارند و ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کمی دارند. به عبارت دیگر، انرژی بالایی دارند و در عین حال حاوی مواد مغذی کمی هستند. چای و قهوه می توانند مایعات جزئی بدن را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر مدر دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در مواقعی که کم آب هستید و مایعات می نوشید از آن به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده کنید.

– یکی از راه های اطمینان از کفایت مصرف مایعات روزانه، توجه به ویژگی های خروجی ادرار روزانه است. ادرار باید فراوان، شفاف و بدون بو باشد.

– میزان کالری نوشیدنی بسیار متفاوت است. برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار مصرف روزانه و کالری بالایی در این نوشیدنی ها دارند. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه مقداری از مایعات مورد نیاز بدن را تامین می کنند و حاوی کالری اضافی نیستند. همچنین برای محدود کردن میزان کالری و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های بدون کالری یا کم کالری توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا