اجتماعی

برچسبی که پرونده‌های جنجالی اقتصادی به پیشانی بنیاد شهید می‌زنند/ مسئول «گلزار شهدا» کیست؟

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با انتقاد از ساز و کار موجود در ارائه خدمات به خانواده شهدا و لزوم اقدام ساختاری و حذف متولیان موازی، گفت: ساز و کار موجود در ارائه خدمات به خانواد شهدا دقیق نیست، در حوزه ایثار و شهادت سه الی چهار متولی مختلف داریم، برای مثال مسئول گلزار شهدا کیست؟، اگر اتفاقی در گلزار شهدا افتد، نمی‌دانیم ما پاسخگو هستیم یا خیر.

به گزارش دانا نیوز، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست با زنان خیر ایثارگر که با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما امور مختلف از جمله حوزه ایثار و شهادت متولی‌های مختلف پیدا کرده است. به طوری که برخی امور مستقیما به ما مربوط نمی‌شود و این اشکال است. البته فقط در حوزه ما نیست و در حوزه‌های مختلف همین است.

وی با بیان اینکه ساز و کار موجود در ارائه خدمات به خانواده شهدا دقیق نیست، تاکید کرد:  در حوزه ایثار و شهادت سه الی چهار متولی داریم؛ برای مثال مسئول گلزار شهدا کیست؟، اگر اتفاقی در گلزار افتد نمی‌دانیم ما پاسخگو هستیم یا خیر. چه کسی باید جواب دهد؟. تلاش می‌کنیم یک وحدت فرماندهی ایجاد شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: در داخل بنیاد هم فرماندهی چند گانه داشتیم، تلاش کردیم وحدت ایجاد شود. ما بر روی اقدام ساختاری و حذف متولیان موازی، کار کردیم و این امر قابل ارائه است.

برای مثال یکی از مواردی که به من مراجعه می‌کنند این است که وزیر نیرو از من می‌خواهد که با رئیس کارخانه جمکو که سازنده موتور سنگین انتقال آب است صحبت کنم و …، این وسط باید کار خانواده شهدا و ایثارگران را پیگیری کنم اما باید نگران موتور سنگین پمپ آب وزارت نیرو هم باشم. درواقع کارهایی به نادرست بر دوش بنیاد شهید واگذار شده است اما مسئولیت ما چیز دیگری است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: یا برای مثال دوسوم وقت رئیس بنیاد شهید برای پرونده جنجالی بانک دی در سال ۹۲، ۹۳ گرفته می‌شود که در گذشته اتفاق افتاده است. آیا اصلا کار بنیاد شهید بانکداری بوده است که بعد فسادی اتقاق افتد و این را به نام شهدا بچسبانند؟. این کارهایی است که ما داریم به دوش می‌کشیم.

وی تاکید کرد: به اندازه نام و بدنامی خیلی از مراکز طی این ۴۰ سال به بنیاد شهید و خانواد شهدا نرسیده است که بگوییم ثروت عظیمی بوده و گره گشایی کرده است. زمانی که من به بنیاد شهید آمدم بودجه ما ۳۱ هزار میلیارد تومان بود که از این بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک درصد، کمک بخش اقتصادی به ما بوده است. درواقع خدمتی داده نمی‌شود اما برچسب آن به پیشانی من خانواده شهید است.

رییس بنیاد شهید با بیان اینکه از سال ۸۲ ابلاغ شد که بنیاد شهید و نهادهای فرهنگی نظیر بنیاد شهید از کارهای اقتصادی خارج شود، یادآور شد: با این حال دوستان قبلی زیر بار این امر نرفتند اما یک نفر پیدا شده که زیر بار کارهای نصفه و نیمه رود.

قاضی زاده هاشمی درباره آمار جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید نیز توضیح داد: از میان ۶۳۰ هزار جانباز، نزدیک ۳۶۰ هزار جانباز زیر ۲۵ درصد داریم که اغلب آنها جانباز ۵ درصد اند. ما نمی‌توانیم به اینها حقوق دهیم و فقط به معسرین که فاقد شغل و درآمد و یا دچار فقر هستند می‌توانیم ماهی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمک کنیم. برخی از جانبازان این مبلغ را نمی‌گیرند اما آیا این مبلغ مشکلی از آنهایی که این مبلغ را می‌گیرند نیز حل می‌کند؟. خیر.

به گفته وی، بودجه امسال بنیاد شهید و امور ایثارگران ۷۳ هزار میلیارد تومان است و این بنیاد بعد از وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش بالاترین بودجه کشور را دریافت می‌کند.

 رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: ما نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر حقوق و مستمری می‌دهیم. بودجه ما نیز بین افراد تقسیم می‌شود. تعداد اندکی از این افراد مثل جانبازان قطع نخاع یا ۷۰ درصد ، پرداخت های چندگانه دارند اما باز هم هزینه ها آنقدر زیاد است که این بودجه پاسخگوی نیاز ما نیست. با این حال میزان کمک و دست‌گیری موردی نسبت به دو سال قبل چند برابر شده و امسال به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است. این یعنی رشد هفت برابری داشته است و این کمکی است که قرار است به جامعه ۴۰۰ هزار نفری برسد.

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه یک میلیون خانواده تحت پوشش بنیاد شهید و ایثارگران قرار دارند و بیش از ۳.۵ میلیون نفر از این بنیاد خدمات دریافت می‌کنند، عنوان کرد: مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران همیشه جنبه مالی ندارد و جنبه های اجتماعی و معنوی آن از جنبه مادی آن خیلی بیشتر است. طبیعتا برای اینکه بتوانیم رسیدگی فراگیری به مسائل این خانواده‌ها انجام دهیم نیازمند یک حرکت جمعی و دعوت همگانی از خانواده شهدا و ایثارگران هستیم تا آنهایی که مشغول فعالیت و ارایه خدمت به دیگران هستند به کمک ما آیند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: هدف ما از این امر آن است که به جامعه گوشزد کنیم ایثارگران همچنان مشغول ایثارگری هستند. چون از آنجا که نیازهای این جامعه ایثارگران بیشتر نشان داده می‌شود، سوءتفاهماتی بعضا در افکار عمومی جامعه ایجاد می‌شود. این در حالیست که توانمندان جامعه ایثارگران و کسانی که کمک حال دیگران و دست‌گیر دیگران هستند علیرغم اینکه تعدادشان چند صد برابر آنهایی است که نیاز دارند؛ دیده نمی‌شود. از این رو بحث هایی هر از چند گاهی در یک گوشه ای از کشور شنیده می‌شود.

وی تاکید کرد:  وظیفه ما در بنیاد شهید این است که واقعیات را به جامعه نشان دهیم و این امر نیاز به کار جمعی دارد. باید چهره خالص و صاف خانواده ایثار و شهادت را به جامعه نشان دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین درباره مراکز مشاوره‌ای که طرف قرارداد با بنیاد شهید برای ارایه خدمات مشاوره و روانشناسی به خانواده شهدا و ایثارگران هستند، تصریح کرد: ما تعداد زیادی مراکز مشاوره داریم و یا با تعداد زیادی مراکز مشاوره طرف قرارداد هستیم. اینکه چقدر به این مراکز مشاوره مراجعه می‌شود، محل سوال است چون اجباری نمی‌توان به کسی مشاوره داد و این امکان قانونی برای ما فراهم نیست. اما اینکه این مشاوره چقدر کاربردی است نکته مهمی است.

وی خطاب به زنان خیر ایثارگر بیان کرد: شاید بزرگترین کار خیری که شما می‌توانید انجام دهید این است که در مسائل معنوی و خانوادگی به خانواده شهدا و ایثارگران کمک کنید و از این نظر مورد تایید من هم هست که از ظرفیت خود خانواده‌ شهدا و ایثارگران برای مددکاری سایرین باید استفاده کرد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه اعتماد به جامعه ایثارگری در بین مردم وجود دارد، خطاب به زنان خیر ایثارگر توضیح داد:  مردم صداقت شما را یک بار در عمل دیده اند و می‌دانند شما دنبال کسب چیزی نیستید و اگر بودید همسر و فرزند خود را نمی‌بخشیدید. کسی که در این سطح از بخشش است قطعا خیلی قابل اعتماد است. مردم ما آمادگی کمک دارند و دنبال افراد قابل اعتماد می‌گردند تا از مسیر آنها کمک کنند. قدر این ظرفیت بزرگ را باید دانست که خداوند این نعمت آبرو را به سبب آن بزرگواری و غیرتی که به خرج دادید نصیب شما کرده است. شما می‌توانید امروز گره گشای بقیه چه مادی و چه معنوی باشید.

قاضی زاده هاشمی خطاب به زنان خیر ایثارگر حاضر در نشست اظهار کرد: شما عزیزان تمام وجود یا بخشی از وجود خود را برای خدا بخشیده اید و نتوانستید از کنار حوادث و مشکلات روزگار بگذرید. امروز هم اگر کسی دچار حادثه و مشکل می‌شود به میدان می‌آیید و کمک می‌کنید. البته همه ایثارگران این خصوصیات را دارند اما برخی جلوتر و پرچم دار و در میدان تر هستند و بقیه را هم دور خود جمع می‌کنند. امیدوارم این مسیر را پر قدرت جلو روید.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا