عمومی

وضعیت منطقه‌ غرب آسیا چه خواهد شد؟

عملیات طوفان الاقصی نشان داد ایالات متحده نمی‌تواند بدون حل موضوع فلسطین برخی طرح های سیاسی و ژئوپلتیک خود در منطقه را دنبال کند و همچنین ابراز بی‌سابقه حمایت از فلسطینی‌ها و همدردی با آنها در سراسر جهان دولت آمریکا در تحت فشار قرار می‌دهد تا حمایت های کاملاً یک جانبه خود از رژیم صهیونیستی را تعدیل کند و دنبال راه‌حلی پایدار برای مناقشه باشد.

به گزارش دانا نیوز، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در تحلیلی کوتاه با این عنوان نوشت:

در حال حاضر صرف نظر از این که جنگ چگونه پایان یابد، عملیات طوفان الاقصی برخی تغییرات مهم را در سطح منطقه ایجاد کرده است.  نخستین تغییر احیای مجدد مناقشه حل نشده فلسطین و ایجاد انگیزه در برخی از بازیگران برای یافتن راه‌حلی پایدار برای این موضوع است که سبب خواهد شد ابتکارات سیاسی جدیدی در این زمینه شکل بگیرد.

این نکته که عملیات طوفان الاقصی نشان داد ایالات متحده نمی‌تواند بدون حل موضوع فلسطین برخی طرح های سیاسی و ژئوپلتیک خود در منطقه را دنبال کند و همچنین ابراز بی‌سابقه حمایت از فلسطینی‌ها و همدردی با آنها در سراسر جهان دولت آمریکا در تحت فشار قرار می‌دهد تا حمایت های کاملاً یک جانبه خود از رژیم صهیونیستی را تعدیل کند و دنبال راه‌حلی پایدار برای مناقشه باشد.

تغییر دیگر متوقف کردن روند روبه جلوی عادی سازی بود که با مذاکرات آمریکا و عربستان درباره یک توافق راهبردی شامل عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل در حال رسیدن به اوج خود بود. عملیات طوفان الاقصی وضعیتی را ایجاد کرده است که این روند در کوتاه مدت نمی تواند احیا شود.

نکته مهم دیگر، سرعت بخشیدن به روند شکل گیری یک کنسرت منطقه ای در جهت رفع تنش میان کشورهای اسلامی در منطقه است. این روند که با پایان محاصره قطر، بهبود روابط ترکیه با امارات و مصر و از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان آشکار شده بود با عملیات طوفان الاقصی علی رغم اختلافات عمیقی که هنوز میان کشورهای اسلامی منطقه در خصوص مسائل مختلف وجود دارد سرعت گرفت. 

موضوع دیگر افزایش بازیگری بازیگران غیردولتی در منطقه است. در حالی که طی سالهای اخیر ایفای نقش این بازیگران بیشتر از طریق دولتها اعمال می شد محذوریت های دولتها در کنشگری در جنگ اخیر و چشم انداز آن سبب شده است که نقش بازیگران غیردولتی افزایش یابد و سهم زیادی از قدرت خارج از سیستم دولت محور اعمال شود. بر این اساس به نظر می رسد نقش‌آفرینی گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه در رابطه با موضوع غزه و دیگر تحولات می تواند روندی صعودی داشته باشد.

موضوع دیگر حضور آمریکا در منطقه است. در حالیکه طی سال‌های اخیر آمریکا با سیاست چرخش به شرق آسیا به دنبال کاهش حضور نظامی خود در منطقه غرب آسیا و تمرکز بیشتر در شرق آسیا بود به نظر می رسد آمریکا تحت تاثیر عملیات طوفان الاقصی حضور خود را حفظ و حتی تقویت کند اگر چه ممکن است شکل و نقاط حضور دچار تغییراتی شود.

عملیات طوفان الاقصی در واقع نشان داده است که طرح آمریکا برای ایجاد ائتلافی از متحدان خود و سپردن مسئولیت تامین منافع خود در منطقه به آنها مبنایی محکمی ندارد و ضمن وابسته کردن بیش از پیش رژیم صهیونیستی به آمریکا سبب تداوم حضور نظامی ایالات متحده در منطقه می‌شود.

علی رغم این تغییرات، در وضعیت منطقه ای برخی تغییرات دیگر مانند موازنه قوا و اتحادها و ائتلافها  در منطقه بسته به این که جنگ چه مسیری طی کند می تواند ایجاد شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا