بین الملل

رویکرد بایدن در غزه بیانگر چیست

جو بایدن برای جلب حمایت حداکثری رای‌دهندگان دموکرات، همزمان هم به غزه کمک بشردوستانه می‌فرستد و هم به رژیم صهیونیستی سلاح می‌دهد!

به گزارش دانا نیوز، منابع آگاه اعلام کردند «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا فشار سیاسی بر رژیم صهیونیستی را افزایش داده تا کمک‌های بشردوستانه در مقیاس بزرگتری به غزه برسد، اما درعین‌حال همچنان به ارسال سلاح به این رژیم ادامه می‌دهد.

«پیتر ولچ» عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «یک تناقض بزرگ وجود دارد که باید مستقیماً با آن مواجه شویم. ما در وضعیتی هستیم که آمریکا امروز با چتر به غزه کمک می‌فرستد و اسرائیل فردا آن را بمباران می‌کند! بودجه کمک‌ها و بمب‌ها هم هر دو از جیب مالیات‌پردازان آمریکایی پرداخت می‌شود.»

به گزارش ان‌بی‌سی، به نظر می‌رسد جو بایدن سعی دارد تا حدی از هر دو طرف این مناقشه جانبداری کند؛ چون می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هم از آرای حامیان فلسطین در آمریکا بهره‌مند شود و هم از حمایت طرفداران رژیم صهیونیستی.

دولت بایدن چندی پیش با ارسال کمک‌های بشردوستانه از فلسطینیان حمایت کرد و همچنین با «بنی گانتس»، رقیب سیاسی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار کرد.

از سوی دیگر، دولت بایدن رفته‌رفته در سخنرانی‌های عمومی لحن تندتری نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه اتخاذ کرده است.

بایدن تحت‌فشار سیاسی فراوانی قرار دارد تا به رنج مردم غزه پایان دهد. او همچنین باید مخالفان رژیم صهیونیستی در حزب دموکرات آمریکا را به‌سوی خود جلب کند تا در انتخابات عملکرد بهتری داشته باشد. این‌ها موجب اتخاذ استراتژی «قدرت نرم» شده که تمرکز آن بر ارسال محموله‌های بشردوستانه به غزه است.

انتقاد تند «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی که در روز یکشنبه مطرح شد، تازه‌ترین اظهارات کاخ سفید بود که در آن به «فاجعه انسانی» در غزه اشاره شده است. انتقاد عمومی هریس از رژیم صهیونیستی اتفاقی قابل‌توجه بود و از انتقادات بیشتری خبر داد که احتمالاً بایدن در سخنرانی سالانه «وضعیت کشور» خود علیه رژیم صهیونیستی مطرح خواهد کرد.

شرایط برای بایدن واقعاً دشوار است؛ تا جایی که هفته گذشته در انتخابات مقدماتی ایالت میشیگان، بیش از ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده از حزب دموکرات به‌جای آنکه بایدن یا دیگر نامزدهای این حزب را برای شرکت در انتخابات سراسری انتخاب کنند، در برگه‌های رای گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کرده و رای اعتراضی دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بایدن حتی از سوی نزدیک‌ترین متحدان خود در سنا نیز تحت‌فشار قرار دارد. برخی از سناتورهای دموکرات حتی حامی این گزینه هستند که اگر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه تغییر رویه نداد، کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به این رژیم قطع شود.

سناتور «جک رید» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا از بایدن خواسته برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از نیروی دریایی آمریکا کمک بگیرد. سناتور «تیم کین» نیز ضمن انتقاد از حملات آمریکا به ارتش یمن، گفت بعید است این حملات تاثیری در مواضع انصارالله داشته باشد.

پتی موری، ارشدترین عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا هم از رژیم صهیونیستی خواسته است تا «مسیر خود را تغییر دهد.»

موری در یک سخنرانی تندوتیز در صحن سنا گفت: «اسرائیل باید بداند تلفاتی که به مردم غزه وارد کرده‌ – ویرانی‌هایی که ایجاد کرده‌ – نباید ادامه یابد. این نه در راستای منافع آمریکاست و نه اسرائیل را جای امن‌تری می‌کند.»

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا