علمی و پزشکی

هشدار به زائران حج – دانا نیوز

وزارت بهداشت عربستان سعودی در بحبوحه افزایش دما به زائران حج درباره گرمازدگی هشدار داد.

به گزارش دانا نیوز به نقل از العربیه، وزارتخانه بهداشت عربستان تاکید کرده که استفاده از چتر، نوشیدن مایعات فراوان، پرهیز از فعالیت بدنی و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند به محافظت از زائران در برابر گرمازدگی یا استرس گرمایی کمک کند.

حج امسال در گرمای نزدیک به ۴۵ درجه سانتیگراد درحال برگزاری است که چالش اصلی حج امسال شده است. بنابر آنچه پزشکان حاضر در حج تا کنون گزارش کرده‌اند گرمازدگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها بین زائران بوده است.

گرمازدگی می‌تواند پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا رخ دهد و اغلب با کم‌آبی بدن همراه است و علائم متفاوتی شامل گیجی، تعریق زیاد، ضربان قلب سریع، غش، خستگی، سردرد، گرفتگی عضلات یا شکم، تهوع، استفراغ، اسهال و رنگ‌پریدگی پوست دارد. گرمازدگی بدون دخالت پزشک می‌تواند به مغز و سایر اندام‌های حیاتی آسیب برساند و حتی باعث مرگ شود.

خبرگزاری عربستان سعودی در گزارشی اعلام کرده که حدود ۲۱۷ تخت بیمارستانی برای درمان احتمالی گرمازدگی زائران در مراسم حج اختصاص داده است. اداره کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی نیز تاکنون ۱۰ هزار چتر بین زائران توزیع کرده‌اند.

آب زمزم نیز در سراسر اماکن برای نوشیدن زائران در سفر در دسترس است.

هشدار به زائران حج

مناسک حج امسال در حالی از تاریخ ۲۶ ژوئن تا اول جولای (۵ تا ۱۰ تیرماه) برگزار می‌شود که بنابر اعلام مقامات عربستانی امسال شاهد بزرگترین حج در دوران پس از کرونا هستیم. اولویت حج امسال با کسانی بوده که قبلاً در این مناسک مذهبی واجب برای مسلمانان شرکت نکرده‌اند؛ زیرا عربستان انتظار دارد در این فصل از حج از بیش از ۲.۵ میلیون زائر حج میزبانی کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا