علمی و پزشکی

مهم‌ترین اقدامات اورژانسی هنگام مواجهه با بریدگی‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: اگر با فردی‌ که دچار خونریزی ناشی از بریدگی شده، روبه‌رو شدید؛ اولین توصیه این است که آرامش خود را حفظ کرده تا بتوانید به مصدوم کمک کنید.

به گزارش دانا نیوز، دکتر سید اسماعیل حسن‌پور درباره اقدامات اورژانسی هنگام مواجهه با خونریزی ناشی از بریدگی‌ها مواردی را مطرح کرد و گفت: اگر فردی دچار آسیب از ناحیه دست یا هر قسمت دیگر شد، اولین اقدامی که باید برای او انجام شود این است که با یک وسیله خون را بند بیاوریم، این کار می‌تواند با کمک بانداژ ساده، دستمال تمیز و یا حتی با فشار دست انجام شود.

وی ادامه داد: در صورتی که با صحنه خونریزی ناشی از بریدگی مواجه شدید، فشار ملایمی روی زخم بیاورید به شکلی که دردناک هم نباشد، چون کنترل خونریزی اولین قدمی است که باید برای فرد انجام شود، از او بخواهید دست یا اندام آسیب دیده را بالا بگیرد، این موضوع باعث می‌شود فشار خون در ناحیه‌ای که زخم وجود دارد به حداقل برسد و گردش خون کمتر و میزان خونریزی کمتر شود.

حسن‌پور با اشاره به اینکه بعد از کنترل خونریزی باید سایر اقدامات اورژانسی را برای فرد انجام داد، گفت: در گام اول  زخم را به خوبی شست‌وشو دهید، اقدام بعدی تمیزکردن زخم است، اینکار را می‌توانید با مقدار زیادی سرم استریل انجام دهید (آب جوشیده‌ای که سرد شده هم می‌تواند جایگرین سرم شست‌و شو باشد). توجه داشته باشید اگر در زخم جسم خارجی رفته باشد باید آن را خارج کنید، با اینکار مانع ایجاد عفونت‌های بعدی می‌شوید.

این استاد دانشگاه توضیح داد: قدم بعدی آن است که با کمک یک گاز استریل یا یک بانداژ زخم را بپوشانید و آن را ثابت و بالا نگه دارید، تا خونریزی قطع و درد بیمار کمتر شود. سپس با توجه به شرایط فرد یا با اورژانس تماس بگیرید یا به سرعت او را به نزدیکترین مرکز درمانی برسانید.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی هشدار داد: فردی که دچار بردیدگی و خونریزی شده، نیازی به استفاده از داروهای ضدعفونی کننده، پمادهای مختلف و یا آنتی بیوتیک ندارد، این نوع اقدامات خودسرانه باعث ایجاد عارضه‌های دیگر خواهد شد و ممکن است آلودگی و عفونت را بیشتر کند؛ بنابراین بعد از انجام اقدامات اولیه، تجویز و استفاده از هر نوع دارو باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا