فرهنگ و هنر

مروری بر عملیات «نصر» – دانا نیوز

علاوه بر تأثیر منفی بر روحیه نیروها ، تخلیه منجر به فروپاشی سازمان و وحدت نیروهای محلی شد. فقدان دانش در مورد عقب نشینی پیاده نظام ، در فاصله 1.5 و نیم مایلی دور ، در محاصره دشمنان ، برخی به شهادت رسیدند.

به گفته O.S.N. این عملیات در دو مرحله برای تأمین امنیت تانومان در ساحل شرقی رودخانه اربوان (شاتا العرب) برنامه ریزی شده بود و علاوه بر ارتش ، چندین ستاد نظامی غیر رسمی تحت فرماندهی نیروهای سپاه و دکتر چمران درگیر بودند.

عملیات نصر در تاریخ 15/10/1939 ساعت 10:00 صبح و 15 دقیقه پس از آتش سوزی آغاز شد. در حوالی ظهر ، تیپ 3 همدان با موفقیت از رودخانه کار-هاکور عبور کرده و به تیپ 1 کازوین رسید. در این روز ، نیروهای محلی 800 نفر را که 30 کیلومتر فاصله دارد ، نگه می دارند.

از محورهای دیگر ، محور فارسی که قرار بود در همان زمان شروع شود ، 20 دقیقه به تأخیر افتاد. نیروهای عبوری با سه ساعت تأخیر از رودخانه عبور کردند. اگرچه IRC از حضور مین در منطقه به لشکر 92 خبر داد ، اما اقدامی برای پاکسازی جاده ها صورت نگرفت و سه تانک بر روی مین فرود آمدند و ستون را به سمت راست حرکت دادند و پیشرفت کمی در سمت چپ داشت.

این نیروها تا 300 متری غرب رودخانه حرکت کردند ، اما نتوانستند جاده را ایمن کنند. روز اول یک تیپ مسلح و دو گردان پیاده دشمن منهدم شد و اسیران زیادی باقی ماندند. در روزهای بعد ، منطقه ویران شد و غنائم به دشمن بازگردانده شد.

پیروزی های اولیه به شدت تحت تأثیر تأثیرات روانشناختی و فقدان پیش بینی های لازم برای ارائه اقدامات مهندسی محلی و عدم ادغام فضا قرار گرفت. از طرف دیگر ، طبق برنامه ، منطقه جفیر در مرحله سوم در شرف تصرف بود ، بنابراین موانع دشمن آسیب ندیدند ، بنابراین دشمن تحرک و تحرک زیادی داشت.

گزارش ها حاکی از جمع شدن تانک ها و نفربرهای دشمن است. در همین حال ، اولین دور از دور دوم عملیات در 7 ژانویه 1980 و ساعت 8 آغاز شد. در این روز ، پس از اولین پیشروی ، با شلیک دشمن به کندی پیش رفت و سرانجام در بعد از ظهر ، هنگام درگیری نیروهای سپاه با خط مقدم ، نیروهای دفاع عقب نشستند!

عقب نشینی علاوه بر آسیب رساندن به روحیه نیروها ، منجر به تخریب سازمان و وحدت نیروهای محلی شد. فقدان دانش در مورد عقب نشینی پیاده نظام ، که 1.5 کیلومتر فاصله داشت و در محاصره دشمنان بود ، برخی به شهادت رسیدند.

طبق اطلاعات سپاه ، حدود 140 نفر از نیروهای انقلابی دانشجویان چپ گرا بودند. دانشجویان پس از تحویل گروگان های آمریکایی به جمهوری اسلامی به میدان جنگ رفتند.

روزنامه اسلام گرای جاموری درباره نتایج این عملیات گزارش داد: طی عملیاتی که از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر انجام شد ، دو تیپ سپر عراقی در چندین جهت مورد حمله نیروهای دولت اسلامی قرار گرفتند. افراد دو تیپ سپر مسلح به زمین و هوا توسط نیروهای خود کشته یا اسیر شدند. در این کارزار هفده نفر از نیروهای خود ما زخمی شدند و هیچ گزارشی از تلفات وجود ندارد.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا