اقتصادی

سهم ۱۵ درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال ۱۴۰۲

معاون وزیر کار از پیش بینی افزایش سهم اشتغال خانگی در سال جاری خبر داد و گفت: ۱۵ درصد از کل اشتغال ایجادی در سال جاری از محل ‌طرح‌های مشاغل خانگی خواهد بود.

به گزارش دانا نیوز، مشاغل خانگی به آن دسته فعالیت‌هایی گفته می‌شود که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.

در حال حاضر متقاضیان مشاغل خانگی که بانوان بخش قابل توجهی از آنها را تشکیل می‌دهند می‌توانند در ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل در رشته‌های صنایع دستی، فرهنگی و هنری، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی، تکمیلی و تولیدات گیاهی و کشاورزی و فرش دستباف به فعالیت بپردازند.

پرداخت حق بیمه در کسب و کارهای خانگی اختیاری است و برابر ماده ۹ دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، مشمولین قانون با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند در چارچوب قانون اصلاح بند «ب» و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، نزد این صندوق بیمه و از مزایای آن برخوردار شوند.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۶۰ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده و زنان با ۸۰ درصد بیشترین سهم در ایجاد کسب و کارهای خانگی را داشته‌اند.

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در سال ۱۴۰۲ طبق هدفگذاری صورت گرفته ۱۵ درصد کل اشتغال ایجاد شده از محل طرح‌های مشاغل خانگی خواهد بود.

در همین راستا معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی می‌گوید: بانک مرکزی در بحث تسهیلات اشتغال خانگی رویکرد خوبی داشته است. سال گذشته مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود که برای نخستین بار اختصاص می یافت و از این میزان ۲۹۰۰ میلیارد تومان جذب شد.

به گفته کریمی بیرانوند امسال ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خانگی درنظر گرفته شده است که اگر تا آنلاین ماه جذب شود بانک مرکزی منابع جدیدی برای مشاغل خانگی اختصاص خواهد داد.

ایجاد ۱۰۳ هزار فرصت شغلی جدید از محل منابع اشتغال خانگی موضوعی بود که معاون وزیر کار به آن اشاره کرد و گفت: این میزان اشتغال خانگی در سال گذشته ایجاد شد که معادل ۱۰ درصد کل اشتغال ایجاد شده در سراسر کشور است.

معاون اشتغال وزیر کار از افزایش سهم اشتغال خانگی در سال جاری خبر داد و گفت: برای سال ۱۴۰۲ هدفگذاری شده که ۱۵ درصد کل اشتغال ایجاد شده از محل طرح‌های مشاغل خانگی باشد.

سال گذشته مشاغل خانگی نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰۶ درصدی داشته و برابر آمارها از یک میلیون شغل ایجاد شده در سال ۱۴۰۱ سهم مشاغل خانگی ۱۰ درصد بوده است. همچنین تاکنون بیش از ۲۸۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری زنان بیشترین میزان اشتغال خانگی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش دانا نیوز، در حال حاضر فهرست مشاغل خانگی در سایت وزارت کار به نشانی https://mkh.mcls.gov.ir/fa/fahrest قرار گرفته است و علاقه‌مندان برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی و دریافت تسهیلات می‌‎توانند به این سامانه مراجعه کنند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا