اقتصادی

ظرفیت تولید سالانه برق کشور ۴۰ درصد افزایش یافت

آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ به ۹۱ هزار و ۲۸۸ مگاوات رسید که دستیابی به این رقم در نتیجه افزایش ۷۷۵۷ مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاهی طی ۲ سال گذشته محقق شده است.

به گزارش دانا نیوز، دولت سیزدهم با هدف جبران ناترازی شدید میان میزان تولید و مصرف برق کشور که در سال‌های قبل مشکلات فراوانی را برای صنعت برق کشور و نیز جامعه ایجاد کرده بود، اقدام به افزایش ظرفیت تولید برق کشور از مسیرهای مختلف کرد.

در نتیجه مجموعه این اقدامات تا سال ۱۴۰۲ ظرفیت نصب شده یا اسمی نیروگاه‌های کشور به ۹۱هزارو ۲۸۸ مگاوات رسید که نسبت به آغاز دولت سیزدهم از افزایش حدوداً هفت درصدی حکایت دارد.

این میزان افزایش ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور در نتیجه افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۷۷۵۷ مگاوات طی دو سال گذشته اتفاق افتاد که نسبت به متوسط عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در افزایش ظرفیت سالانه تولید برق افزایش بیش از ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر وزارت نیرو در دولت جدید برای افزایش ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور از سه روش مختلف ایجاد نیروگاه‌های جدید، ارتقاء توان نیروگاه‌های موجود و نیز تعمیر و نوسازی نیروگاه‌های موجود استفاده کرد. بر همین اساس و طی دو سال از طریق ایجاد نیروگاه‌های حرارتی جدید ۵۱۹۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور گذشته افزوده شد.

همچنین از طریق ارتقاء توان تولید نیروگاه‌های موجود وزارت نیرو موفق شد ۱۴۰۰ مگاوات دیگر نیز به طرفیت تولید برق کشور اضافه کند. از طریق نوسازی و رفع ایرادات نیروگاه‌های موجود نیز رقمی معادل ۶۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد.

علاوه بر موارد مذکور از طریق ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر رقمی معادل ۲۲۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. در کنار این موارد وزارت نیرو موفق شد تا از طریق نیروگاه‌های تولید پراکنده و مولدهای مقیاس کوچک نیز ۳۳۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند.

مجموعه اقداماتی که موجب شد تا ظرفیت منضوبه نیروگاهی کشوراز عدد ۸۵۰۰۰ مگاوات در سال ۱۴۰۰ به عدد ۹۱ هزار ۲۸۸ مگاوات در حال حاضر برسد که افزایشی حدودا ۷ درصدی را نشان می‌دهد. مجموعه اقداماتی که به گفته وزیر نیرو ناترازی صنعت برق را نسبت به سال پایه ۱۴۰۰ پنجاه درصد افزایش داده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا