برترین های کسب و کارعمومی

جایگاه جهانی برج خنک کننده در صنعت چگونه است؟

جایگاه جهانی برج خنک کننده در صنعت چگونه است؟ جزء لوازمی است که باید در صنعت وجود داشته باشد. در واقع اگر این دستگاه ها وجود نداشته باشند، خیلی از کارهای صنعتی درست انجام نمی گیرد، زیرا بسیاری از دستگاه‌ های گران قیمت و مهم؛ بر اثرِ گرمای زیاد با اختلال روبه رو می‌ شوند. در این مقاله تصمیم گرفتیم که راجع به جایگاه جهانی برج خنک کننده در صنعت صحبت کنیم و بگوییم که این دستگاه ها در صنعت چه کاربردی دارند و چگونه از آنها استفاده می شود و وجود آنها تا چه حد پراهمیت است.

وظیفه برج خنک کننده در صنعت چیست؟

اکنون می خواهیم راجع به جایگاه جهانی برج های خنک کننده در صنعت صحبت کنیم. اول باید بگوییم که آنها چه وظایفی بر عهده دارند. در واقع در صنعت وظیفه خنک کاری و کاهش دمای تاسیسات صنعتی داخل کارخانجات را به عهده می‌ گیرند: به این صورت که آب سرد تولید می کند و باعث کاهش دما می‌ شود.

طبق گزارشات موجود برج خنک کننده در صنایعی مثل فولاد، سیمان، چوب و پتروشیمی کاربرد دارد و این موضوع در همه جای دنیا اتفاق می‌ افتد؛ یعنی در کل جهان از دستگاهی به نام کولینگ تاور استفاده می کنند تا بتوانند عملکرد صنایع بزرگ را به درستی پیش ببرند؛ البته همه این ها در صورتی اتفاق می افتد که برج خنک کننده ای که دارید، استاندارد های لازم را برای خنک کاری سایر تجهیزات داشته باشد.

علت اهمیت بالای کولینگ تاور در صنعت چیست؟

حال که جایگاه جهانی برج خنک کننده در صنعت تا این حد اهمیت دارد، احتمالاً باید اول علت وجود این دستگاه‌ ها را بدانید. این سوالی است که خیلی از افراد می خواهند پاسخ آن را بدانند. اولین و مهم ترین دلیلی که می توانیم برای آن اشاره کنیم، این است که وجود این دستگاه ها باعث کاهش یافتن هزینه‌ های اولیه طراحی سیستم برودتی در صنعت می شود.

دومین دلیلِ اهمیت آنها این است که از انرژی آب و برق استفاده می کنند؛ اما این استفاده خیلی بی رویه و زیاد نیست، زیرا ایران در بسیاری از مناطق خشک و کم آب است و از طرفی به دستگاهی مثل برج خنک کننده هم نیاز دارد. در چنین حالتی برج خنک کننده خشک را به کار می گیرند تا دمای تاسیسات صنعتی در کارخانجات متعدد را کم کنند.

کاربردهای مختلف کولینگ تاور چیست؟

حال که متوجه شدید اهمیت جایگاه جهانی برج خنک کننده در صنعت چگونه است، احتمالا می‌ خواهید کاربردهای آن را هم بشناسید. به طور کل برج خنک کننده کاربرد های بسیار متنوعی دارد که در این قسمت آنها را توضیح خواهیم داد تا بدانید که چرا در سراسر جهان اهمیت بسیار زیادی دارد.

از کولینگ تاور ها در صنایع مختلف مثل تزریق پلاستیک سرد در قسمت قالب یا روغن کاری ماشین تزریق پلاستیک روغنی استفاده می کنند و به طور کل عملکرد هایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • پایین آوردن دمای دائمی آبی در تمامی کارخانجات با استفاده از تهویه مرکزی
  • خنک کاری قسمت قالب دستگاه تزریق پلاستیک بادی
  • تنظیم دمای روغن هیدرولیک در گیربکس صنعتی در همه صنایع سنگین و ماشین سازی
  • تنظیم دمای کوره القایی در فرایند ذوب فلزات در بخش‌ های مختلف و دیگر تجهیزات جانبی کوره
  • کاهش دمای روغن های حرارتی مثل روغن ترانس یا روغن های مینرال برای خنک سازی ماینرهای بیت کوین که این روزها هم بسیار پرطرفدار هستند
  • پایین آوردن دمای هوای داغ تولید شده در کمپرسور هوا در نیروگاه های مربوط به مولد برق و نیروگاه های توزیع انرژی الکتریسیته

در ضمن؛ لازم به ذکر است که برج خنک کننده در صنعت نفت و پتروشیمی هم کاربرد بسیار زیادی دارد. به خاطر همین جایگاه آن جهانی شده است، زیرا یکی از مهمترین صنایع کل دنیا محسوب می‌ شود و با استفاده از آنها می توان اقدامات مربوط به کوره های نفتی را به انجام رساند.

هم به عنوان یکی از معتبرترین منابعی معرفی می‌ شود که می‌ توانید از آنجا کولینگ تاورها را تهیه کنید و از همانطور که قبلا گفتیم، کولینگ تاور معمولا به عنوان قلب سیکل خنک کاری شناخته می شود. برتری برج خنک کننده نسبت به ایر کولر، قابلیت خنک کردن دما، به مقداری کمتر از دمای محیط است. مثلا شما برای اینکه در تابستان و در شهری مثل اهواز بخواهید دمای آب را به 37 درجه سانتیگراد برسانید باید از کولینگ تاور استفاده کنید و ایر کولر این کار را نمی تواند بکند. علاوه بر این قیمت برج خنک کننده مدار بسته از برج خنک کن بسیار بیشتر است.

در مورد مقایسه چیلر با برج خنک کننده باید در نظر گرفت که چیلر های جذبی و تراکمی، بیش از 5 الی 10 برابر کولینگ تاور قیمت دارند. برای همین موارد است که در کاربرد های صنعتی برج خنک کن حرف اول را میزند. البته بسیاری از چیلرها، برای خنک کردن باز هم نیاز به برج خنک کننده یا ایر کولر دارند.

چرا مصرف آب برج خنک کن برای شرکت ها و کارخانجات مهم است؟

صرف آب برج خنک کننده در چیلر تراکمی یا کولینگ تاور صنعتی و مسکونی یکی از موارد مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه ویژه ای نمود. خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آب در اقصی نقاط دنیا، به خصوص ایران از یکسو و افزایش قیمت آب و برق از سوی دیگر، موجب گردیده است که مدیران سازمانها و کارخانجات، در فکر کاهش مصرف آب و برق در تجهیزات خود باشند. به صورت کلی کشور ما ایران، یکی از اقلیم های نسبتا خشک در جهان می باشد و به همین دلیل دچار مشکلات عمده ای در تامین آب مصرفی شرب و نیز آب صنعتی هستیم.

در تصویر زیر شدت بحران کم آبی در سال 2040 نمایش داده شده است که کشورهای منطقه خاورمیانه بویژه ایران در شرایط بسیار خطرناکی قرار خکولینگ تاور صنعتی چیست؟ در آب و هوای گرم تابستان باید به دنبال تجهیزاتی برای پایین آوردن دما بود که یا کولینگ تاور یکی از این تجهیزات است. حال قبل از این که بخواهیم در مورد انواع این

کولینگ تاور صنعتی چیست؟

اگر به دنبال ترجمه فارسی این عبارت می گردید، باید بگوییم که کولینگ تاور به معنای دستگاه خنک کننده آب است و یکی از پرکاربردترین انواع آبسردکن های صنعتی محسوب می‌ شود

که مدت زمان زیادی است مورد استفاده قرار می گیرد و در صنعت کاربرد بسیار گسترده ای دارد و انواع و اقسام مختلفی از آن ها وجود دارد که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

عملکرد برج خنک کننده صنعتی چگونه است؟

کولینگ تاور یا برج خنک کننده، آب را در درون مدار تجهیزات صنعتی به گردش می اندازد. این تجهیزات صنعتی در پالایشگاه ها، نیروگاه ها، کارخانجات مربوط به تولید سیمان، پتروشیمی

ها و معادن هستند. معمولاً جنس این دستگاه از بتن است و در موارد نادری هم از فایبرگلاس برای تولید آنها استفاده می کنند.

طرز کار این کولینگ تاور صنعتی به صورت تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد است، بدون اینکه مکش یا دمش مکانیکی اتفاق بیفتد. در واقع یک نوع تبادل حرارتی بین هوا و آب رخ می دهد.

معمولاً در این برج ها آب گرمی که از سیستم خارج می شود، از طریق لوله هایی که در آن تعبیه شده اند، دوباره وارد برج می شوند و به سمت پایین جریان پیدا کرده و با هوای سرد برخورد می کنند.

انواع کولینگ تاور صنعتی

انواع بسیار مختلف و متنوعی از کولینگ تاور صنعتی وجود دارد؛ اما اگر بخواهیم به طور کلی انواع این برج ها را برایتان توضیح دهیم، باید بگوییم که سه نوع مدار باز، مدار بسته و برج های هذلولی یا هایپربولیک از آن ها در بازار وجود دارد که جزء انواع پرکاربرد در صنعت هستند که هر کدام ویژگی های متنوع خودشان را دارند و خدمات گسترده ای را ارائه می دهند.

نکته ای که می توان در مورد این سیستم ها گفت، به شرح زیر است:

هایی که به صورت مدار باز یا مدار بسته هستند، هر کدام دو عدد فن دارند که با توجه به مکش هوا یا سیستم هوادهی از فن استفاده می‌ کنند و در دسته بندی برج های خنک ساز مکانیکی قرار می گیرند اما بعضی از انواع کولینگ های صنعتی از جریان متقاطع یا جریان طبیعی جریان مخالف بهره می گیرند. یعنی از لحاظ تبادل حرارتی یا تبخیری مانند سیستم های مدار باز هستند اما نوع ورود و خروج هوا در آنها متفاوت است و از هیچ قطعه فنی استفاده نمی کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا